Hvordan stole på barnehage?

To be announced

Glad i forumet
September To Remember 2022
Ja, hvordan stoler man på barnehage?

Jeg vet det er antakeligvis «sykelig» hos meg, men er så utrolig redd for å gi barnet mitt vekk. Hovedredsler er seksuelt misbruk, psykisk vold eller fysiske skader fra uhell hvor det ikke passes på.

Jeg får helt noia av tanken på at ungen er meldt inn i bhg fra høsten. Bør jeg gå til psykolog liksom? :p Kommer meg ikke videre…

Jeg ville prøvd å skrive ned bekymringer du har. Det er alltid godt å få de ut og ned på papiret. Det er også lurt å snakke med noen om dette samboer, venner eller familie. Prøv det. Og eventuelt om du har egne opplevelser med tema, ta kontakt med noen du kan prate med om egne erfaringer.

Hvis ikke de verste bekymringene gir seg etter å ha prøvd det ovenfor ville jeg betrodd meg til kontaktperson i barnehagen. Vært åpen om bekymringer, og evt ønske ekstra støtte og oppfølging i oppstartfasen.

Lykke til ❤️

Jeg ville kontaktet avdelingsledren i barnehagen og dratt på flere besøk der, kanskje etterhvert også sammen med barnet ditt. Jeg stoler mer på barnehage når jeg kjenner de voksne som jobber der. Også se om det kan hjelpe å skille ut sin egen frykt for barnet og adressere hva det handler om. Er det uvant at noen andre passer barnet? Har du opplevd noe i din barndom som du er redd for at barnet selv skal bli utsatt for?
Når det gjelder misbruk og fysisk/psykisk vold, så er det mange måter å snakke med barn om kroppen og grenser for egen kropp på som vil være forebyggende. Så det kan man jo prøve å gjøre på en slags naturlig måte litt nå og da i hverdagen. Og din vil kunne gjøre seg mer forstått språklig når hun begynner i barnehagen, og det er også en fordel.

Back
Topp