Hvordan steker dere ribba?

Vesla85

Gift med forumet
Svoren opp hele tiden, eller ligger den først ned, så opp? Hvor mye vann osv?

Jeg trenger sprø svor i morgen! Hehe..

Legger den med svoren opp, 40 -45 min under folie, og med vann i forma seff,så svoren får blåst seg opp. Legg et fat under, hvis du ikke har en ribbe-form..

Å etter 45 min så tar jeg bort folien,roer ned på varmen, og den siste 30 min så sitter jeg nærmest klistra til ovnen og følger med om svoren blir sprø,for da skrur jeg opp varmen og setter på grillen.

Har laget ribbe i 5 år nå, og har i alle år fått sprø svor [:D]

ORIGINAL: Ju9ta

Legger den med svoren opp, 40 -45 min under folie, og med vann i forma seff,så svoren får blåst seg opp. Legg et fat under, hvis du ikke har en ribbe-form..

Å etter 45 min så tar jeg bort folien,roer ned på varmen, og den siste 30 min så sitter jeg nærmest klistra til ovnen og følger med om svoren blir sprø,for da skrur jeg opp varmen og setter på grillen.

Har laget ribbe i 5 år nå, og har i alle år fått sprø svor [:D]

Jeg har ribbeform [:)]

Hvor mange grader når det er folie på, og hvor mange grader når du tar av folien?

Hvor mye vann bør det være i forma?

Legger ribba i langpanne med svoren opp. Krøller til litt folie og legger under, da får jeg ribba perfekt i høyden (helt jevn høyde, og bittelitt høyere på midten)
Har vann i panna
Damper under folie på høy varme i ca 45 min
Tar av folien, og steker på litt lavere varme i ca 2 timer.

Som regel blir ribba sprø av seg selv
Dersom den ikke blir det, så setter jeg den litt høyere og skrur på grillen.
Dersom deler av den er sprø, dekker jeg det med folie, så det ikke skal bli svidd

45 minutt med aluminiumsfolie over ribba, med 2 dl vann i bunn (oppå ei ribberist eller på en bolle snudd oppned) 230 grader.
1,5-2,5 timer på 200 grader uten folie.
er den ikke sprø da, så tar jeg den på sterk styrke øverst i ovnen noen minutter.

svoren ned i 20 min med folie på å så snu den å steker den tia ut å øker varmen litt på slutten så svora blir sprø men følger nøøøye med da[;)]

I fjord gjorde jeg på denne måten:

Lå med svoren ned i panna med folie over, 45 min på ca 230 grader... deretter snudde jeg ribba og tok vekk folien og lot den stå i en til halvannen time (tynnribbe).. skrudde varmen ned til 200 grader. Hadde jo selvfølgelig vann nedi..

På slutten for å få svoren sprø, skrudde jeg over til grill.. funket veldig bra!

Kommer til å gjøre på samme måte i år, håper det blir like vellykket!!

Back
Topp