Hvordan startet fødselen hos deg?

taweret88

Blir kjent med forumet
Julibarna 2019
Siden mange nærmer seg termin snart, jeg tenkte det kan være interessant å dele her i etterkant hvordan fødselen startet for hver av oss. Gikk vannet midt på natta? Ble det flere turer til sykehuset? osv. Eventuelt hvis noen av dere har født tidligere, del gjerne om den tiden. :cat:
 
Fødsel i 2016:

Hadde termin en lørdag. Torsdagen etter gikk det jeg tror er slimproppen. Pga. litt blod/lyserosa farge på papiret (og kanskje mistanke om fostervann? Husker ikke om jeg nevnte det for dem) ringte jeg føden. Så lenge det ikke var veldig rødt og mye, var det ufarlig. Jeg hadde overtidskontroll på sykehuset neste dag (fredagen), og vi ble enige om å vente til da.

På kontrollen fredagen konstanterte de at jeg hadde begynt å lekke fostervann. Jeg ble skrevet inn, men fikk dra hjem. Fikk beskjed om å komme tilbake neste morgen.

Natt til lørdag hadde jeg svake rier (kjente det mest i ryggen). Jeg var også veldig dårlig i magen tidlig om morgenen før vi dro til sykehuset.
Ca halv 12 fikk jeg en tablett. Fikk beskjed om at dette kunne ta tid, og at jeg skulle få ny tablett om noen timer. Da de sjekket med før neste tablett, konstanterte de at jeg ikke trengte flere tabletter.

Jeg fikk komme inn på fødestuen 18:00. Da hadde jeg 3 cm og var i aktiv fødsel. 19:18 var hun ute. Jeg husker det som bare en lang rie. Spent på hvordan det blir denne gangen :)
 
Første fødsel: La meg søndags kveld ca 23.00 etter en lang dag med husvask og trening -var nokså sliten. Riene begnte med en gang jeg la meg, men var ikke intense, så fikk sove litt innimellom. Sto opp 04.00 og fikk ikke sove mer (var mest spent). Riene tok seg gradvis opp, men var lite effektive. Var en tur på sykehuset ca 09.00 hvor de konstanterte 2 cm åpning. Dro hjem igjen og ble lagt inn ca 17.00 mandagen med 4-5 cm.Trodde dette var rietoppen, men det skulle visst bli værre:blackeye: Konstante rier som kom og gikk til snuppa var ute 11.47 tirsdag. De måtte ta vannet. Var skikkelig seig fødsel, så konklusjonen er: lad batteriene og spar energi. Var ikke forberedt på at fødselen skulle starte den dagen, da jeg kjente meg i skikkelig vigør:shy:
 
Første fødsel: La meg søndags kveld ca 23.00 etter en lang dag med husvask og trening -var nokså sliten. Riene begnte med en gang jeg la meg, men var ikke intense, så fikk sove litt innimellom. Sto opp 04.00 og fikk ikke sove mer (var mest spent). Riene tok seg gradvis opp, men var lite effektive. Var en tur på sykehuset ca 09.00 hvor de konstanterte 2 cm åpning. Dro hjem igjen og ble lagt inn ca 17.00 mandagen med 4-5 cm.Trodde dette var rietoppen, men det skulle visst bli værre:blackeye: Konstante rier som kom og gikk til snuppa var ute 11.47 tirsdag. De måtte ta vannet. Var skikkelig seig fødsel, så konklusjonen er: lad batteriene og spar energi. Var ikke forberedt på at fødselen skulle starte den dagen, da jeg kjente meg i skikkelig vigør:shy:
Har hørt mange historier om gravide som får plutselig energi kick like før. Så moralen her må være at selv om man får energi kick, uansett hvor fristende det må være å bruke den på hjemmearbeid, spar til senere :cat:
 
Begynte å kjenne litt mensmurring på kvelden, gikk og la meg ca 23:00, sto opp kl 01:00 og så på TV til kl 05:00 pga små rier som var ubehagelige nok til at jeg ikke fikk sove, men var vel mest spent, tenker jeg. Vekket mannen og dro inn til sykehuset kl 06:00. (Hadde time til igangsetting kl 07:00 siden jeg var da 41+6 gravid). Vannet ble tatt rundt kl 11:00, hadde da 4 cm åpning. Etter det husker jeg svært lite, gutten ble født 01:41 med hjelp av tang. Han var stor!
 
Fødsel i 2010:
-Slimproppen gikk i 08-tida på morgenen.
-Murringen med deretter rier på et kjøpesenter fra formiddagen og fortsatt utover med hyppigere og vondere rier.
-Dro til sykehuset i 02-tida og jenta ble født i 16- tida dagen etter.

Fødsel i 2013:
-Vannavgang i 01-tida på natta og dro til sykehuset like før 03 da riene var kraftigere.
-Gutten ble født kl 21 med hjelp av vakum. Var stor og lå skjevt.

De ble født 2 og 1 dag før termin.


Nå blir det KS, så jeg krysser fingrene for at ikke fødselen starter av seg selv i forkant.
 
Har hørt mange historier om gravide som får plutselig energi kick like før. Så moralen her må være at selv om man får energi kick, uansett hvor fristende det må være å bruke den på hjemmearbeid, spar til senere :cat:
Ja, var helt merkelig -kjente meg ikke gravid og tung den dagen :cat:
 
2016:

Ble strippet og tøyd på kontroll 7 dager over termindato, men resulterte bare i maserier som dabbet av. Innlagt for igangsettelse dagen etter pga grensehøyt blodtrykk og «det er fredag og det passer bedre nå» sa legen :hilarious: Var moden og hadde 1-2 cm åpning så gikk rett på cytotec. Første tablettene ga veldig lovende sammentrekninger, men de dabbet av. Fikk to cytotec til utover dagen som ikke ga noe spesiell fremgang, kom meg på 2-3 cm med tøying bare. Bestemte oss for å gi oss for natta og få en god natts søvn før de fortsatte igangsettelsen dagen etter. Rett før midnatt gikk vannet spontant, riene kom med et pang. 1,5 time senere hadde jeg 7-8 cm, 2 timer senere full åpning og 3 timer senere var han født (holdt igjen uten å presse i en halvtime fordi det gikk så fort, pressinga tok ca halvtimen). Intenst!

Det ble visst beregnet som spontan fødsel, og mamma hadde veldig lik fødsel begge sine, så er forsåvidt forberedt på vannavgang og kort, intens fødsel nå og. 14 dager til termin i dag, sykehuset vil helst ha ham ut før termin da sist fødsel også endte i rift grad 3C pga tempoet, de vil ha ham godt under 4 kg ellers blir det keisersnitt, så heier på at kroppen min skjønner greia og føder snart :hilarious:
 
Fødsel 2015

Vannet gikk 05.20 om morgenen. Ringte føden som sa vi skulle vente på rier, men uansett komme innom på sjekk 09.

Hadde kun "kynnere" og ikke vondt, så vi ventet til kl. 09 og dro på føden. De sjekket ikke åpningen grunnet fare for infeksjon siden vannet var gått, men ble satt på CTG og tok blodtrykk. Alt så fint ut og vi fikk beskjed om å komme tilbake hvis riene kom eller senere på dagen (husker ikke tidspunkt) hvis de ikke gjorde det. Gikk å ventet på å få vondt, men ingenting skjedde.

I 18 tiden (tror jeg) var vi inne på føden igjen og de snakket om å sende meg videre til et annet sykehus for igangsettelse, da de kun tok naturlige, risikofrie fødsler på den fødestua. De ville fortsatt ikke sjekke åpning så vi bestemte oss for å kjøre til det andre sykehuset.
I bilen fikk jeg litt vonde kynnere, men kun nok til at jeg lo og dunket hånden i bildøra når det sto på. Vi kom frem i 21 tiden og fikk tildelt rom. De ville heller ikke sjekke åpning og en jordmor var så dum å si "vi sjekket deg ikke før du har så vondt at du ikke kan stå eller prate", og da fikk jeg panikkanfall.. Det ble så ille at vi måtte på fødestua og jeg fikk lystgass for å roe meg ned.

I 22 tiden tilkalte de anestesi for å sette i gang drypp, men jeg er livredd for sprøyter og stikk så jeg nektet å bli i gang satt, før de hadde sjekket åpning og om det i det heletatt var nødvendig.

De sjekket til slutt og her var det 7 cm åpning.
Jeg fikk da tilbud om badekar og da startet det virkelig.

Husker ikke så mye etter det, bare hvor jævlig det var å ligge i det badekaret når riene kom. Følte jeg hadde null kontroll og klarte ikke holde kroppen oppe i vannet.
Kom meg opp fra badekaret og fikk lagt meg på siden i fødesenga, da ble alt mye bedre. Fikk lystgass masken for å puste i, men følte ikke den hjalp på smertene, men veldig deilig for å kunne konsentrere seg om pusten. 7-10 cm var sykt intenst, uten stopp mellom riene. Hadde kun 2 pressrier på slutten.

01.53 var han ute.
 
Ble igangsatt med ballong og pille i skjeden. Hadde lett svangerskapsforgiftning. Håper jeg slipper å bli igangsatt denne gangen:)
 
Hos meg har det starta med rier seint på kvelden/om natta alle tre gongane :)
 
Nr.1 - 5 dager over:
Vannet begynte å sildre mens jeg satt på do! Veldig praktisk, hadde jeg bare skjønt det før jeg tok turen over badegulvet og først da oppdaget bekken bak meg :D

Nr.2 - 5 dager over:
La meg i senga kl.23.30 og første rien kom umiddelbart. Ble regelmessige fra første stund, med litt avstand mellom. Men fortsatte regelmessig til fødsel!

Nr.3 - 1 dag over (født 2 dager over):
Reiste meg fra frokostbordet og da kom det et splosj i pysjbuksa! Ikke nok til at det nådde gulvet, men nok til at buksa var søkk. Men jeg skulle jo gå fem dager over, som de andre, så ble gående hjemme litt sånn i fornektelse. Så det måtte en del fulle bleier til før jeg ringte føden:rolleyes: Riene begynte ikke før kvelden.

Nr.4 - 2 dager før (født 1 dag før):
Det begynte å sildre da jeg ryddet i klesskapet den morgenen :cool: Men siden ingen hadde kommet før termin, og det var så lite, så tenkte jeg ikke så mye på det:p Gikk hele dager uten rier, før jeg ringte føden. Å ved mistanke om vannavgang, så måtte vi på kontroll. Å på veien inn så begynte riene så smått. Så da var det ingen tvil om at det var igang da!
 
Nr.1 3 dager over i 2016:

Startet kl 19 når jeg kjørte min mor hjem etter besøk. Fikk litt vondt i magen, som om jeg hadde spist noe jeg ikke tålte så godt. Så gikk på do en del ganger for fikk ikke skikkelig til å gå på do. Reiste inn på sykehuset 00:00 med 3cm og ute 04:41.

Jordmor sier det kan gå halvparten av tiden denne gangen, så jeg må visst ringe inn når riene begynner selv de ikke er helt stabil for og fortelle at det gikk ganske raskt første gang.
 
Så fint det var å lese alle deres innlegg om hvordan fødselen deres har startet! Takk for at dere deler :happy: Synes alltid det er gøy å lese/høre om sånt, men spesielt som gravid og enda mer nå med kun 13 dager til termin! Er jo SÅ nysgjerrig på hvordan og når det kommer til å starte denne gangen!!

Jeg har født en gang før, i 2009. Det begynte slik:
Hadde termin en mandag. Søndagen etter hadde jeg plutselig to vonde rier sent på kvelden (som jeg ikke forstod var rier før senere, bare tenkte det var merkelig vondt i magen og burde gå på do). På do kom slimproppen og jeg forstod at det nok endelig var tegn på at fødselen så smått var i gang. Hadde litt rier den natten, men fikk sovet en del. På morgenen hadde jeg sporadiske rier, ofte med 10-15 minutt mellom, og ikke så vonde. Hadde time til kontroll hos jm kl.13 og fikk høre at jeg hadde 1cm åpning. Hun strippet (det var vondt!) og sa jeg skulle komme på kontroll igjen på onsdag om det ikke skjedde så mye mer innen da. Men etter vi dro hjem kom riene tettere og tettere og ble etterhvert veldig kraftige. Prøvde å hvile, men det var vanskelig. Det var definitivt fødsel på gang!

---

Skriver nå videre om fødeselforløpet når jeg først er i gang, jeg, selv om tråden egentlig handler om hvordan fødselen startet. ;) Resten av fødselen ble altså slik:
Med 3-4 minutt mellom riene og jeg som var ganske smertepåvirket kom vi oss på sykehuset kl.20 denne mandagen, en uke etter termin. Hadde 3cm åpning da. Var så redd for å bli sendt hjem, men fikk bli! La med i badekaret kl.21 og fikk akupunktur - det hjalp i massevis mot smertene et par timer, og jeg kunne slappe mer av og prate og le med min mor og min daværende samboer. Var ute av badekaret i 23-tiden for lystgass. Hadde 4cm åpning og rier hvert 2. minutt.

Sånn var det fortsatt kl.3, og jeg kjente jeg knapt orket mer. Da var det en litt dum jordmor (en av mange ulike som var innom den travle kvelden på avdelingen) som sa at jeg nok ikke kom til å føde før utpå morgendagen. Jeg mistet helt motet og kunne ikke skjønne hvordan jeg skulle orke å fortsette, så jeg bestilte epidural selv om jeg egentlig ikke ville ha i det hele tatt. Pga nødsituasjon i et annet rom var det ventetid på å få (heldigvis for min del, viste det seg senere!). Da tenkte jeg at det var min siste sjanse til å få det til uten. Så jeg lå der på siden i sengen med lystgassen konstant på og konsentrerte meg om at fødselen måtte skje fortere så jeg slapp epidural...

Kun 45 minutter etterpå (!!) kjente jeg de første pressriene og vi måtte ringe etter jm. Hun trodde ikke på meg, men fikk seg en liten sjokk da hun sjekket og babyen var på vei ut! Jeg ville føde i badekar, så den ble fylt på nytt i full fart mens jeg måtte holde igjen når pressriene kom (noe som var neste umulig synes jeg!). Kom meg oppi vannet, stod fremoverlent på kne, og sønnen min ble født etter kun noen få press. :Heartblue Jm holdt han trygt under vannet mens jeg fikk snudd og satt meg, og så fikk jeg ta han opp av vannet selv. Og der, men babyen min i armene for første gang, fikk jeg oppleve noen av de mest fantastiske minuttene av hele mitt liv. :love7

---

Til videre info, ang. å revne:

Til den som vil lese, følgende er ikke ment som skrekk, men kanskje heller virke bittelitt avskrekkende og for å være informativ: gutten min var nesten 4,5 kg, han kom kjempefort og hadde en arm over/langs hodet på veien ut. Det førte til at jeg revnet godt både innvendig og utvendig og måtte sy veldig mye etterpå. Tre ulike leger måtte tilkalles for å finne ut av hvordan det skulle gjøres. Jada, er jo "skrekken" at sånt skal skje... MEN det gikk jo bra! Det grodde fint sammen, og jeg hadde kun noen mindre plager de første månedene før alt ble bra igjen! Jeg ville altså bare dele dette for få sagt at selv om mange er livredd for å revne, så er det ikke vanlig å revne så ille, og selv da kan det gå veldig bra likevel. ;) Jeg er ikke redd for at det skal skje igjen denne gangen, for om det så gjør det så gikk det jo fint selv med så alvorlige rifter sist. Vet selvfølgelig at ikke alle damer har like "hell i uhellet" som jeg hadde, men ville dele at det ikke alltid er så fryktelig ille å revne heller. :hilarious:

Uff, dette ble kjempelangt! Og jeg som bare skulle skrive kjapt om hvordan forrige fødsel startet! :p
 
Så fint det var å lese alle deres innlegg om hvordan fødselen deres har startet! Takk for at dere deler :happy: Synes alltid det er gøy å lese/høre om sånt, men spesielt som gravid og enda mer nå med kun 13 dager til termin! Er jo SÅ nysgjerrig på hvordan og når det kommer til å starte denne gangen!!

Jeg har født en gang før, i 2009. Det begynte slik:
Hadde termin en mandag. Søndagen etter hadde jeg plutselig to vonde rier sent på kvelden (som jeg ikke forstod var rier før senere, bare tenkte det var merkelig vondt i magen og burde gå på do). På do kom slimproppen og jeg forstod at det nok endelig var tegn på at fødselen så smått var i gang. Hadde litt rier den natten, men fikk sovet en del. På morgenen hadde jeg sporadiske rier, ofte med 10-15 minutt mellom, og ikke så vonde. Hadde time til kontroll hos jm kl.13 og fikk høre at jeg hadde 1cm åpning. Hun strippet (det var vondt!) og sa jeg skulle komme på kontroll igjen på onsdag om det ikke skjedde så mye mer innen da. Men etter vi dro hjem kom riene tettere og tettere og ble etterhvert veldig kraftige. Prøvde å hvile, men det var vanskelig. Det var definitivt fødsel på gang!

---

Skriver nå videre om fødeselforløpet når jeg først er i gang, jeg, selv om tråden egentlig handler om hvordan fødselen startet. ;) Resten av fødselen ble altså slik:
Med 3-4 minutt mellom riene og jeg som var ganske smertepåvirket kom vi oss på sykehuset kl.20 denne mandagen, en uke etter termin. Hadde 3cm åpning da. Var så redd for å bli sendt hjem, men fikk bli! La med i badekaret kl.21 og fikk akupunktur - det hjalp i massevis mot smertene et par timer, og jeg kunne slappe mer av og prate og le med min mor og min daværende samboer. Var ute av badekaret i 23-tiden for lystgass. Hadde 4cm åpning og rier hvert 2. minutt.

Sånn var det fortsatt kl.3, og jeg kjente jeg knapt orket mer. Da var det en litt dum jordmor (en av mange ulike som var innom den travle kvelden på avdelingen) som sa at jeg nok ikke kom til å føde før utpå morgendagen. Jeg mistet helt motet og kunne ikke skjønne hvordan jeg skulle orke å fortsette, så jeg bestilte epidural selv om jeg egentlig ikke ville ha i det hele tatt. Pga nødsituasjon i et annet rom var det ventetid på å få (heldigvis for min del, viste det seg senere!). Da tenkte jeg at det var min siste sjanse til å få det til uten. Så jeg lå der på siden i sengen med lystgassen konstant på og konsentrerte meg om at fødselen måtte skje fortere så jeg slapp epidural...

Kun 45 minutter etterpå (!!) kjente jeg de første pressriene og vi måtte ringe etter jm. Hun trodde ikke på meg, men fikk seg en liten sjokk da hun sjekket og babyen var på vei ut! Jeg ville føde i badekar, så den ble fylt på nytt i full fart mens jeg måtte holde igjen når pressriene kom (noe som var neste umulig synes jeg!). Kom meg oppi vannet, stod fremoverlent på kne, og sønnen min ble født etter kun noen få press. :Heartblue Jm holdt han trygt under vannet mens jeg fikk snudd og satt meg, og så fikk jeg ta han opp av vannet selv. Og der, men babyen min i armene for første gang, fikk jeg oppleve noen av de mest fantastiske minuttene av hele mitt liv. :love7

---

Til videre info, ang. å revne:

Til den som vil lese, følgende er ikke ment som skrekk, men kanskje heller virke bittelitt avskrekkende og for å være informativ: gutten min var nesten 4,5 kg, han kom kjempefort og hadde en arm over/langs hodet på veien ut. Det førte til at jeg revnet godt både innvendig og utvendig og måtte sy veldig mye etterpå. Tre ulike leger måtte tilkalles for å finne ut av hvordan det skulle gjøres. Jada, er jo "skrekken" at sånt skal skje... MEN det gikk jo bra! Det grodde fint sammen, og jeg hadde kun noen mindre plager de første månedene før alt ble bra igjen! Jeg ville altså bare dele dette for få sagt at selv om mange er livredd for å revne, så er det ikke vanlig å revne så ille, og selv da kan det gå veldig bra likevel. ;) Jeg er ikke redd for at det skal skje igjen denne gangen, for om det så gjør det så gikk det jo fint selv med så alvorlige rifter sist. Vet selvfølgelig at ikke alle damer har like "hell i uhellet" som jeg hadde, men ville dele at det ikke alltid er så fryktelig ille å revne heller. :hilarious:

Uff, dette ble kjempelangt! Og jeg som bare skulle skrive kjapt om hvordan forrige fødsel startet! :p
Svært betryggende å vite at det gikk så fint etterpå. -mange, inkludert meg selv er nok svært redd for rifter ☺️
 
Førstegangsfødende her :greet025

Hadde termin 03.07.19, men gutten vår kom 22.06, 11 dager før termin. Hos meg gikk det hele veldig fort: da jeg la meg på kvelden var det ingenting som tydet på at det kom til å bli noen fødsel snart. Så våknet jeg ca 03:30 av svake mensmurringer. Gikk på do og så at det var litt blod på dopapiret, så jeg la inn et bind i tilfelle. Var sulten så gikk ned og varmet opp litt middagsrester. Gikk så og la meg igjen, men fikk ikke sove fordi det fortsatt var litt ubehagelig. Like før kl 05:00 skjønte jeg at noe var på gang fordi nå var smertene kraftigere, og de kom og gikk. Jeg begynte å ta tiden selv om jeg tenkte at det kanskje var unødvendig. Like etter kl 5 våknet mannen min fordi jeg hadde begynt å få såpass vondt at jeg ikke klarte å holde kjeft. Nå var det mellom 7 og 10 min mellom riene. Like etterpå var det 6-7 min, så jeg ringte sykehuset som ba meg vente til det var 4-5 min, eller såpass vondt at jeg ikke klarte å være hjemme. Ca en halvtime senere var det 4-5 min mellom og veeeeldig vondt, så da fikk vi komme inn. Var på sykehuset 07:00 og ble målt til full åpning 07:30. Rakk ikke å få noe epidural for å si det sånn... Kl 11:11 kom sønnen vår ❤️

Alt i alt: en heftig opplevelse, men glad jeg ringte sykehuset til tross for at jeg var redd for å være hun der hysteriske førstegangsfødende!
 
Last edited:
Fleire som har lyst å dele korleis fødselen starta no som Juli snart er over? :D
 
Jeg har termin i slutten av august og skal ha mitt første barn. Det var veldig fint å lese om alle fødslene ovenfor. Lurer veldig på hvordan min kommer til å bli.
 
Back
Topp