Hvordan startet din fødsel?

Bkno7565892

Andre møte med forumet
Rein nysgjerrighet, hvordan startet din fødsel? Var det midt på natt? Var du på kino? Hva gjorde du i forkant? Mistet du vann eller startet det med rier?
Jeg går og venter på min, termin i går og derfor lurer jeg på hvordan din startet? Bare for å ha noe å lese mens tiden går (ever so slowly ;) )

Jeg kan fortelle om min første fødsel for 6 år siden. Gikk 7 dager overtid med han.
Hadde mensmurringer om kvelden, skulle legge meg kl 22:00. smertene tok seg skikkelig opp, og det var uaktuelt med noe søvn og jeg lå på sofaen med rier hele natta, når det nærmet seg morgen var det sterke rier og kort intervall imellom og jeg dro på sykehuset kl 06:00, når jeg kom dit hadde jeg 4 cm i åpning og jordmora trodde det ble baby før lunsj, men nei, jeg rakk 3 vaktskifte av jordmødre før første man ble tatt med sugekopp kl 18.00 om kvelden.
Håper på en bedre fødsel denne gangen :)
 
Første fødsel startet på morgenen med murringer og rier som tok seg sakte opp. Dro ikke inn på sykehuset før over et døgn etter at det startet.
Andre fødsel startet etter flere dager med maserier og falske alarmer. Jeg stod opp på natta for å gå på do og trodde vannet gikk litt. Det var kok egentlig bare siste del av slimproppen som gikk. Uansett dro vi inn til sykehuset den natta, men endte opp med å sove der noen timer før riene tok seg skikkelig opp.
 
Tirsdagen som var: Satt og strikket å så på Home and away da jeg ut av det blå kjente litt rare ryggsmerter. Klokken var rundt 23:00 så bestemte oss for å bare legge oss. Smertene i ryggen tok aldri slutt og flyttet seg fram til magen også, kynnere kom som en perle på en snor. Og vipps Kl. 02:17 så var lillemor ute :)
 
Alle sa at siden jeg var førstegangs så kom jeg til å gå over termin og at fødsel kom til å vare i mange timer, at jeg hadde god tid, ble ikke helt sånn :p
En uke før termin så skulle jeg legge meg, for første gangen på mange mnd så hadde jeg ikke halsbrann, tenkte at dette skulle nytes med litt tv på soverommet, så på fødeavdelingen til kl var nesten 4 om morgenen :facepalm:
Sovnet raskt, men våknet igjen etter en halvtimes tid av at det gjorde vondt i magen, fikk ikke til å sove mer. Gikk ned på do, da kom det blod på papiret, så ble litt redd. Ringte jordmorvakta, hun var selvfølgelig i en annen kommune, sånn er det å bo på landet. Mannen hadde sommerdekk enda og det var glatt ute, så vi fikk taxi til sykehuset. Måtte vente på at fergene skulle begynne å gå, og da kom endelig taxien. Riene begynte i bilen, mista ferga og det var veiarbeid når vi endelig kom fram med ferga på andre siden. Men endelig kom vi oss omsider fram litt over kl 8 på morgenen. Ble bedt om å vente når vi kom fram, satt nok der i omtrent en halvtime med ganske mye smerter. Endelig kom en jordmorstudent for å hente oss, hadde 4-5 cm åpning. Maste om epidural da jeg var skikkelig smertepåvirket, fikk varme kluter for å ha på korsryggen :p kjente at vannet gikk, de trodde ikke på meg, helt til de sjekket og fikk se at jeg hadde rett. De trodde heller ikke på meg når jeg sa at jeg måtte presse, da kom anestesilegen for å sette epidural, men når de sjekka åpningen da så måtte de bare sende henne ut igjen. Full åpning og hodet på tur ut. Gutten vår var ute 2 timer etter vi kom på sykehuset. Så ble styrtfødsel på meg og mistet en del blod, ble liggende på barsel noen dager da jeg hadde skyhøyt blodtrykk og høy puls, men ellers synes jeg det gikk helt greit. Alt var glemt når jeg fikk vår lille på brystet :Heartblue
Kommer nok til å få litt angst før fødsel hvis jeg er så heldig å få en til senere, men skal klare å jobbe meg i gjennom det. Prøver å tenke at jeg var jo litt heldig som slapp at det drøyde lenge, for er sikkert tøft det også.
 
«Startet» forrige søndag med milde, bølgende rier på natt - null problem å sove. Mandag var vi på overtidskontroll, null modning. Natt til tirsdag og tirsdag - ekle rier eller sammentrekninger, så vi avtalte med føden å komme innom. Husker ikke helt men da var det 1 eller 2 cm. Sov på hotell siden vi har 2 timer til sykehuset, hadde rier på natten men lite modning på ny sjekk onsdag. Ny natt på hotell, veldig vonde rier på kveld som ble byttet ut med ubehag på natten. Torsdag var det avtalt igangsetting siden det var dag 10. Heldigvis
3-4 cm, så de tok vannet og kjørte på drypp :)

Selve fødselen er et eget kapittel, men baby stod fast så etter 24 timer med drypp og kropp som kjørte riestormer hele veien så fikk de ta henne ut med kontrollert KS. Det var faktisk en fin opplevelse, egentlig hele fødselen var det :)
 
Fødsel nr 1 og 2 startet med at jeg våknet av rier rundt kl 3 om natten, men de var uregelmessig lenge og tok over 24 timer før jeg fødte.

Med nr 3 stratet riene i 23 tiden på kvelden, vi satt og så på TV, de var regelmessig og vonde med en gang, dro inn for sjekk, hadde kun 2 cm åpning kl 01.30 og de ville sende oss hjem, jeg nektet, og godt var det, for kl 03.33 var hun født :)

Denne gangen hadde jeg smerter hele dagen, men tenkte det kun var maserier som jeg hadde hatt flere uker, kom ikke noe jevnt, så la meg til å sove.
Kl 3 våknet jeg av at vannet gikk og smertene tok seg opp, ble ambulanse til sykehuset pga styrtfødsel sist, men på sykehuset stoppet det litt opp noen timer, hadde 3 cm åpning men riene var ujevne. Ble sjekket ca kl 11, hadde da fortsatt 3-4 cm åpning, fikk akupunktur.

Litt før kl 12 ringte jeg på jordmor siden jeg kjente trykketrang, hadde fortsatt bare 4 cm åpning, men denne trykketrangen ga seg ikke, riene ble intense og jeg måtte presse, så 12.02 ble hun født. Tok knappe 10 minutter fra 4 cm til hun var født.
 
Fødsel nr1: Igangsatt på max overtid.
Fødsel nr2: Vannet gikk om natten fire dager over termin.
Fødsel nr 3: Igangsatt pga tvillinger.
 
1: startet av seg selv, våknet med rier om morgenen.
2: satt i gang med ballong +1 modningstbl
 
Ble satt i gang med ballong pga svangerskapsforgiftning.
 
Vannet gikk etter dagevis med sterke kynnere. Rakk akkurat sykehuset med 9 cm åpning og hadde bare 2 sterke rier før pressriene startet. Intenst, men jeg vil si det var en drømme fødsel.
Masse masse lykke til når ting skjer. :)
 
Med første så våknet jeg med rier om natten som holdt på jevnt i 5-6 timer før de roet seg. Etter 5-6 timer startet det igjen og da ble de mer og mer vonde og jevne. Var hjemme i 18 timer før jeg dro inn for sjekk på sykehuset. Hadde 6cm åpning da jeg kom inn kl. 10 og kl. 16 ble han født.

denne gangen gikk jeg med maserier i 9 dager før jeg ble satt i gang pga utmattelse. Legesjekk søndagen viste 3cm åpning og nesten avflatet livmorhals så mandagen tok de vannet. 4 timer senere var han ute. Aktiv fødsel på 2 timer.
To vidt forskjellige fødsler, fine på hver sin måte (men den siste var verst :D )

masse lykke til når tiden er inne :)
 
Med første starta fødselen med kynnera/rier 1 veke etter termin som var uregelmessige heilt til eg starta med drypp.
Med andre gjekk vatnet på natta 1 veke før termin. Riene starta av seg sjølv natta etter, men igjen uregelmessige so måtte ha drypp igjen.
Enda med keisersnitt med begge :)
 
Startet med mensmurringer på formiddagen, ble etterhvert tydelig rytme fra ca kl 18-19. Dro inn på føden når jeg hadde ca 3-4 min mellom og varighet rundt 1 min (klokken 23 på kvelden). Hadde da 3cm åpning og ble lagt inn. Jenta vår vare ute kl 19 neste dag. Det kjentes ut som en evighet :hilarious:
 
1: vannavgang og spontan fødsel etter det.
2: vannavgang og igangsettelse pga at det ikke gikk i gang av seg selv
3 (tre uker siden): rier
 
Back
Topp