Hvordan starter fødselen?

Begge mine har starta med vannavgang:) blir spennende å se om det samme skjer nå. Har eit håndkle i bilen i tilfelle:hilarious:

Første startet med vannavgang hjemme, fødte på sykehuset 4,5 timer etter det :happy: Hadde allerede 7 cm når jeg kom inn:)

Andre startet med rier fra kl 15, bygget seg opp og ble født 6 timer senere. ( 2,5 time aktiv fødsel) :happy:

så veldig spent på denne her nå, og tar meg selv i å tenke «hva om vannet går nå» på butikken osv:p

Første startet med rier som kom med jevne mellomrom og økte i intensitet utover dagen. Dem var ikke vonde før etter 12 timer faktisk. Så hadde tid til å dusje å alt mulig :) nå har jeg derimot gått med rier av og på i 2 dager uten at noe skjer! Kommer jevnt i noen timer før dem blir helt borte igjen. En liten luring i magen denne gangen :shifty:

De to første startet med vannavgang og ingenting mer.. måtte settes i gang ca et døgn etter vannavgang med begge. Så krysser fingrene for at det går av seg selv denne gangen :)

Nr 1 - satt i gang på overtid
Nr 2 - rier
Nr 3 - vannavgang
Nr 4 - vannavgang

Også førstegangs her, kan noen beskrive hvordan riene kjentes ut? Hva er den beste måten å identifisere (tidlige og andre) rier?

Maserier etter stripping med første som gikk over i rier dagen etterpå. Gikk veldig sent i starten, så de tok vannet på 3 cm.. Da gikk det unna.

Med andre måtte de faktisk sette meg i gang på overtid. Fikk ballongkateter også tok de vannet morningen etter.

Så her måtte de ta vannet begge gangene. Spent på hva som skjer denne gangen.

Første startet med vannavgang hjemme, fødte på sykehuset 4,5 timer etter det :happy: Hadde allerede 7 cm når jeg kom inn:)

Andre startet med rier fra kl 15, bygget seg opp og ble født 6 timer senere. ( 2,5 time aktiv fødsel) :happy:

så veldig spent på denne her nå, og tar meg selv i å tenke «hva om vannet går nå» på butikken osv:p
Sånn tenker eg også ofte :hilarious:

Nr en startet med vannavgang - ute 2t etter
Nr to startet med kynnere - ute 1,5t etter
Nr tre venter jeg i spenning på hvordan skal starte fødselen :D

Nr1: våknet 3 dager etter termin med at jeg blødde litt.. Tenkte at det var slimpropp.. Ringte sykehuset og sa ifra og de sa jeg skulle ta en dusj og spise meg opp litt, slappe av og ta kontakt når riene kom. Hadde hatt hyppige kynnere gjennom hele svangerskapet, og denne dagen ingen unntak. Men nå kom de 3 min, 7 min, 4 min, 5 min, 2 min osv.. Syntes det var litt rart, ingen smerter og ingen system i når de kom. Følte meg utrygg og reiste på sykehuset for en sjekk! Fortsatt kjente jeg ingenting. Jordmor sjekket meg og sendte meg rett på fødestue, 10 cm åpning :p De tok vannet og ungen kom ut etter 3 timer :p

Nr 2: våknet av mensmurringer i uke 36+6 som kom hvert 5.min. Grunnet forrige fødsel ikkje kjentes og var så effektiv dro jeg på sykehuset for en sjekk. 4 cm åpning men skoret på alt innen svangerskapsforgiftning. Ultralyd viste lite fostervæske (ikke sett noe vannavgang) og lite foster. De tok vannet og ungen kom ut 2 timer etter.

Veldig fornøyd med oppfølging før, under og etter på begge fødsler :) fine og effektive fødsler! :)

Også førstegangs her, kan noen beskrive hvordan riene kjentes ut? Hva er den beste måten å identifisere (tidlige og andre) rier?
Er førstegangs selv, men snakket med jordmor om dette i går.
Riene varer i ish et minutt, så kan det være noen minutters pause før det er et nytt minutt med rie. De bygger seg gjerne opp sammen med smerter.

Latensfasen er veldig uregelmessige kynnere som kommer og går uten noe system. De kan være veldig vonde, og neste kjenner du kanskje ikke, så går det kanskje 30min til neste kynner og fra den kynneren til neste går det kanskje to minutter.

Rier er som veldig sterke menstruasjonssmerter, men det varierer fra kvinne til kvinne

Er førstegangs selv, men snakket med jordmor om dette i går.
Riene varer i ish et minutt, så kan det være noen minutters pause før det er et nytt minutt med rie. De bygger seg gjerne opp sammen med smerter.

Latensfasen er veldig uregelmessige kynnere som kommer og går uten noe system. De kan være veldig vonde, og neste kjenner du kanskje ikke, så går det kanskje 30min til neste kynner og fra den kynneren til neste går det kanskje to minutter.

Rier er som veldig sterke menstruasjonssmerter, men det varierer fra kvinne til kvinne
Dette må da være første gang i livet jeg ser på det som en ulempe at jeg aldri har opplevd menstruasjonssmerter :hilarious:

Dette må da være første gang i livet jeg ser på det som en ulempe at jeg aldri har opplevd menstruasjonssmerter :hilarious:
Haha, ja - hadde veldig lite smerter da jeg var yngre, men det skjedde et eller annet midt i puberteten der sånn at jeg fikk skikkelige smerter de to første dagene..

Kjennes helst som ubehag eller murringer. Eneste måten jeg klarer å beskrive det på

Første startet med rier som kom med jevne mellomrom og økte i intensitet utover dagen. Dem var ikke vonde før etter 12 timer faktisk. Så hadde tid til å dusje å alt mulig :) nå har jeg derimot gått med rier av og på i 2 dager uten at noe skjer! Kommer jevnt i noen timer før dem blir helt borte igjen. En liten luring i magen denne gangen :shifty:

Sånn har jeg det og nå, slitsomt :/

Vannet gikk og med det kom riene. 5-6 minutter mellom hver rie, reiste inn når det var 4 minutter mellom hver da jeg forsto at dette ville gå raskt, 3 timer etter jeg kom på føden så var babyen ute.

Jeg er såpass tungstartet at jeg ikke går i fødsel selv.... begge gangene har jeg gått gjennom full pakke med ballong(i flertall) modningstabelett og drypp før ungene vil ut. Men vil beskrive riene som menssmerter i starten ja. Og vondere og tettere etterhvert.

Back
Topp