hvordan starte pottetrening??

Qualitas

Forumet er livet
VIP
tenkte jeg skulle prøve på det nå som det er sommer, men gutten som snart er 2 og et halvt år. Vi har en sånn barnedo, og hender han vil sitte på den, men gjør ikke noe. Og går han uten bleie en stund så tisser han bare...

hvordan går vi frem???

dytt

Bare fortsett =) 
Det kan ta lang tid før de gjør noe i do eller på potta!
Vi hadde øvd endel allerede da han var 2,5 i fjor sommer, så da tok vi bare bort bleia. 
Han måtte plasseres på do/ potte lenge før han svarte "ja" på spørsmål om han måtte tisse. 
Så vi fortsatte med å sette han på do med jevne mellomrom.

ta han på do med en gang han står opp, før han legger seg, før han skal bade, spise middag etc... ros når han tisser, men ikke lag en big deal ut av det heller sånn at han føler at det ligger en forventning bak...  Først må de oppdage/lære seg å kjenne at de må tisse og bæsje og så må trikset med å holde seg til man når frem til do læres/øves på... Er ikke nødvendig å ta av bleien før man vet de har litt kontroll...Vi har gjort det sånn på alle mine 3... yngste er 2år og 4 mnd og snart bleiefri... han er aldri, iallefall veldig sjeldent våt i bleien etter natta nå og det hender han kommer ned på kvelden etter han har lagt seg fordi han må tisse selv om han tisset før han la seg... presser ut et par dråper og går og legger seg igjen ;)

Ha faste dotider som er naturlige. Så tar dere av bleien, og la han tisse på seg. De må lære å kjenne hvordan det er når de tisser seg ut.

Dere får fort en bleiefri unge hvis dere har tålmodighet og ei bra vaskemaskin + mange boksere ;) Ta av og la det stå til :D

takk for tips

Fikk tips av naboen om å gå direkte fra bleie til "do-ring," ikke potte. Hun plassrte døtrene på do, med en morsom bok. Etter litt tid kom det plutselig noe og jentene var super stolte! :)

første forutsetning mener jeg for at det skal lykkes uten å bruke mye tid på det er at han faktisk samler opp og tisser i litt større mengder, har de ikke denne evnen enda men bare går å småskvetter vil det ofte ta litt lenger tid. Dette kan du merke når et barn får ny bleie og type 2 timer etterpå er bleia enda tørr, da vil det jo si at barnet ikke tisser hvert 15 minutt.

Ellers er jeg enig med hun over her, finn rutiner, oppfordre til do gåing, positiv respons. Og ikke minst så er min erfaring at det bare er bra at de tisser seg ut noen ganger, så ikke bare ta på bleie når han tisser i buksa for det er nemlig da de virkelig kjenner hva som skjer før man må tisse og hvor ubehagelig det kan være å tisse seg ut. Så tåler dere å tørke litt tiss å skifte endel klær er det en god idè å bruke sommern på å lære han å kjenne på det.

Her gikk vi rett til doring uten å gå via potte.
Tanken på å måtte tømme/vaske potte fristet lite, samt historier om unger som vil "utforske" det de har klart og vips har de fingermalt badet med bæsj. *pjuuuk*

Begynte da han var litt over året med å putte ham på do før han skulle gå i badekaret om kvelden.
Helt fra starten av skjønte han hva han skulle gjøre, og det kom ofte noe i do.
Da han var 2 1/2 fikk han kraftig UVI, og etter det nektet han å gå på do, og ville helst ikke gjøre noe i bleie heller - smertene hang i LENGE, og minnet enda lenger.
For å gjøre dogåing lystbetont igjen, kjørte vi en klistremerkekampanje:
Tisset han på do, fikk han putte et kult klistremerke på et ark vi hang opp på kjøleskapet etterpå.
Det tok en uke eller to, så var problemet løst, og vi var tilbake på mammabestemt dogåing 2-3 ganger om dagen.
Etter en omgang med skikkelig bleiesår fikk han gå uten hos besteforeldrene (som IKKE hadde vegg-til-vegg teppe slik som leie-leiligheten vår!) og vips, så sa han fra på forhånd og var praktisk talt tørr. :)

Back
Topp