Hvordan stabilisere magen til lillebror?

Knerthen

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Lillebror startet med mange løse bleier for en uke siden, alt tilsa at dette var pga tenner. Nå en uke senere så skiter han så fort han spiser og ellers i løpet av dagen. Det kan bli opp mot 12 bæsjebleier på dagen og noen på natta. Det virker ikke lenger som om dette er pga tenner, og jeg ser ingen annen sammenheng enn at så fort det kommer mat i munnen fylles bleia og en del i etterkant av mat.

Han er vanskelig i kosten og sliter til vanlig med litt hard mage. Så er det noen som har tips til hvordan jeg får stabilisert magen igjen?

Ris, banan og blåbær er vel ting som sies å gi hardere mage feks. Prøvd noe sånn?

"Ferske" stramme bananer hjelper til på å stabilisere magen. Overmodne eller modne bananer gjør motsatt. Jeg moste litt blåbær sammen og hadde litt holle speltgrøt nedi med litt vann. Det hjalp her etter 3. dagen med 6 bæsjebleier.

Mulig jeg hadde dratt til legen om det var 12 bæsjebleier om dagen da :p synes det var ekstremt og maten renner gjennom han omtrent? Får han tatt til seg noe næring? Håper lillebror blir fort frisk igjen!

Allmennformen hans bra?

"Ferske" stramme bananer hjelper til på å stabilisere magen. Overmodne eller modne bananer gjør motsatt. Jeg moste litt blåbær sammen og hadde litt holle speltgrøt nedi med litt vann. Det hjalp her etter 3. dagen med 6 bæsjebleier.

Mulig jeg hadde dratt til legen om det var 12 bæsjebleier om dagen da :p synes det var ekstremt og maten renner gjennom han omtrent? Får han tatt til seg noe næring? Håper lillebror blir fort frisk igjen!

Allmennformen hans bra?

Han har tisset godt hele tiden og nå virker det som om det har roet seg. Men om det starter opp igjen ringer jeg legen i morra. Men prøvde å komme gjennom på legevakten i går bare for tips, men trur de hadde mye å gjøre for kom ikke gjennom. Det er og bare fast føde som gikk rett igjennom, mme holdt seg i magen. Så han får i seg næring :)

Han virker heller ikke plaget av magen, han har hatt litt feber av og på. Men så er han skikkelig forkjøla også, så regner med det er derfor feberen kommer. Men han leker og tuller så bare litt mer sliten enn vanlig, men så hoster han en del på natta.

Alder?

Det er helt vanlig at små barn blir dårlige i magen ved forkjølelse.

Nå florerer det jo med forkjølelser og influensa, nettopp hatt en runde med lillegutt selv. Var 1 uke med feber, snørrete, litt hosting, løs mage, 2 tenner kom samtidig, og så ser det ut som den 4. barnesykdom nå :p er ikke så lett å finne ut av hva som er hva. Jeg ringte helsestasjonen og fikk snakke med legen som var der, og forklarte forløp og symptomer.

Han sa løs mage og forkjølelse kunne henge sammen. Samme gjaldt tenner, selv om det sies å ikke ha en kobling allikevel, så får mange unger løs mage ved tannfrembrudd eller noe (jeg er førstegangs, og dette er litt sånn veldig nytt :p ) om hosten forstyrrer nattessøvnen, så så han helst at en lege tittet på han. Om han er i pigg og fin form og ikke har for høy feber, så går det seg som regel til, men om han var dårlig fortsatt over helgen da, at det beste hadde vært en blodprøve for å forsikre seg om at det ikke er noe annet på færde. Gutten min ble bra over helgen, så ble ikke noe mer stress :) litt rotete, men dette var min erfaring

Hvor gammel er han? Prøv å riste ut kullsyren av farris og bland med litt eplemost. Unngå meieriprodukter til magen har stabilisert seg om han får dette. (Har man løs avføring skal en vist unngå laktose, da dette kan forværre det hele, ernæringsfysiolog som fortalte meg dette)

Alder?

Det er helt vanlig at små barn blir dårlige i magen ved forkjølelse.

Han er 14 mnd, ja mener å ha lest det. Er ikke bekymret, men om det var noe jeg kunne gi han for å stabilisere magen hadde det hvert litt greit :)

Hvor gammel er han? Prøv å riste ut kullsyren av farris og bland med litt eplemost. Unngå meieriprodukter til magen har stabilisert seg om han får dette. (Har man løs avføring skal en vist unngå laktose, da dette kan forværre det hele, ernæringsfysiolog som fortalte meg dette)

Han er 14 mnd, han liker ikke epkedrikk så det får jeg nok ikke i han :P det er ingen problem å unngå, han er hyperallergisk mot melkeprotein så ingen melkeprodukter eller ting med laktose til han :)

Eple, blåbær, salt potetgull, salte kjeks, flatbrød, knekkebrød

Sånn mtp tarmfloraen og hyperallergi... Er det noe probiotika som ikke er kumelksbasert kanskje?

Sånn mtp tarmfloraen og hyperallergi... Er det noe probiotika som ikke er kumelksbasert kanskje?

Han får semperdråper, de er helt melkefrie. Men bortsett fra det er det ikke noe annet han kan få så vidt jeg har funnet ut.

Eple, blåbær, salt potetgull, salte kjeks, flatbrød, knekkebrød

Det eneste av det han spiser er litt eple og blåbær er han glad i. Men vi sliter veldig med maten, han er veldig var på både konsistens og smak. Så det er veldig begrenset hva han er villig til å spise...

Han er 14 mnd, han liker ikke epkedrikk så det får jeg nok ikke i han :P det er ingen problem å unngå, han er hyperallergisk mot melkeprotein så ingen melkeprodukter eller ting med laktose til han :)
Da prøver du å blande farris med litt sukkerholdig saft, kroppen holder bedre på vesken og saltet i farrisen om det inntas med litt sukker :) Viktigt å få opp salt nivået for at magen skal stabilisere seg. God bedring :)

Da prøver du å blande farris med litt sukkerholdig saft, kroppen holder bedre på vesken og saltet i farrisen om det inntas med litt sukker :) Viktigt å få opp salt nivået for at magen skal stabilisere seg. God bedring :)

Han liker ikke saft heller, for det har jeg prøvd flere ganger :P men nå ser det ut som om magen har roet seg, og det har nesten ikke kommet noe i dag :)

Han får semperdråper, de er helt melkefrie. Men bortsett fra det er det ikke noe annet han kan få så vidt jeg har funnet ut.
Sunnkost har et pulver som vi brukte til gutten vår. Virket mye bedre enn semper dråper :) inneholder ikke melk eller laktose.

BioCare INT B1 Pulver til barn. Anbefaler den heller :D

Back
Topp