Hvordan slutte med bleie?

Charl0tte

Gift med forumet
Har en sønn som blir 3 år i høst.
Prøver å slutte med bleie, men han er ikke spesielt interessert.
Prøvd doring, ikke doring, stå, sitte, potte, lokke med fine spiderman-boxere osv, men næææh.. Skal over på ny avdeling i bhg etter sommeren, og da skulle helst alle barna være bleiefrie. Maser ikke med det, og han er så kry når han får på boxerne, men han vil liksom ikke gjøre noe på do (med unntak av 2 ganger) annet enn å lage tsssss-lyd, så ender jo med uhell.

Noen tips og råd??

En snopeting for hver gang han gjøre noe i do?

Klistremerker? 

litt sent å begynne med tilvenning nå, men lag det til en daglig rutine å sitte på do. med en gang han har stått opp, ved bleieskift gjerne etter mat osv. la han sitte der en stund. vis han at du og mannen også tisser og bæsjer oppi do og at det er der det skal være, ikke i trusa. ikke lag noe sirkus ut av det, med høy pipe-rose-stemme og klapping og klistremerker og fandenhansoldemor. det lager bare mer forventningspress. tips til nestemann: sett ungen på do før ettårs alder. da tenker de ikke over at det kommer og det å sitte på do og skravle eller pusse tenner o.l. sammen på badet blir en helt vanlig ting å gjøre.

Mrs Lutz skrev:
litt sent å begynne med tilvenning nå, men lag det til en daglig rutine å sitte på do. med en gang han har stått opp, ved bleieskift gjerne etter mat osv. la han sitte der en stund. vis han at du og mannen også tisser og bæsjer oppi do og at det er der det skal være, ikke i trusa. ikke lag noe sirkus ut av det, med høy pipe-rose-stemme og klapping og klistremerker og fandenhansoldemor. det lager bare mer forventningspress. tips til nestemann: sett ungen på do før ettårs alder. da tenker de ikke over at det kommer og det å sitte på do og skravle eller pusse tenner o.l. sammen på badet blir en helt vanlig ting å gjøre.

Men han blir helt raptus når han er ferdig med å lage tsss-lyden.. Så fort han har sagt "ferdig" så skal han av doen, og det kjapt!

Live2Learn skrev:
En snopeting for hver gang han gjøre noe i do?

Klistremerker? 

Problemet er jo at han gjør ingenting i do.. Bare later som han tisser og sier ferdig.

gutt09jente11 skrev:
Ta av bleien og la det stå til :) ;)

Jepp, det som funket her og.
Minste min sluttet da han var 2, eldste var ikke klar før han var 3.
Etter X antall ganger med tiss i buksa så finner de nok ut at det er bedre å gå på do.

gutt09jente11 skrev:

haha.. Da må jeg kjøpe inn omtrent 70 truser da.. :P
Han har null problemer med å gå med trusa med bæsj i, men liker ikke når han har tissa på seg så da vil han bytte med en gang.

Løsa skrev:

gutt09jente11 skrev:

Etter X antall ganger med tiss i buksa så finner de nok ut at det er bedre å gå på do.

Hm.. får prøve når han skal ha ferie da, for kan nesten ikke sende han i bhg med truse og legge med en ukes skift for en dag siden han ikke gir noe tegn til når han skal på do. De kommer jo til å måtte dusje og skifte på han 10 ganger om dagen :P

Er jo ikke sikkert han er klar
Vil si jeg synnes det er rart at barnehagen forlanger at de ska være kvitt bleie når de starter på stor avdeling slik er det ikke der unga her har gått. Der ahr de tatt bleieslutt på ungene sine premiser. Hvis barne ikke er klart og tisser seg ut flere ganger om dagen kan også gjøre at de får donekt og knekk for at de ikke klarer å nå do

Det dere kan gjøre er å lage fast rutine, rett på do med en gang en står opp, på do etter måltider og slikt

Charl0tte skrev:

Løsa skrev:

gutt09jente11 skrev:

Hm.. får prøve når han skal ha ferie da, for kan nesten ikke sende han i bhg med truse og legge med en ukes skift for en dag siden han ikke gir noe tegn til når han skal på do. De kommer jo til å måtte dusje og skifte på han 10 ganger om dagen :P

Nei jeg lot de bli tørre hjemme først og sa at de i bhg bare måtte ha på han bleie.

Tja, vet ikke hvor mange boksere vi hadde jeg, men det var mange :P hehe.. Funket, var noen uhell, og han hadde aldri bæsja på do før vi tok av bleia. Bæsjet seg ut hver dag i ei uke, så var det over ;) Tisseuhell kan skje enda, men da er det mest i forbindelse med raserianfall eller noe..
Han hadde sittet på do siden han var 16 mndr, og ganske fort kom det tiss. Skal gjøre det likt med lillesøster.

Han var 22 mndr. :) Tørr ble han av seg selv på natten, ca 2-3 uker etter bleieslutt på dagtid.

Nå som det er sommer kan han jo gå litt naken i hagen hvis dere bor sånn til. Ellers har jeg ingen annet tips enn å bare ta av bleia, og regne med litt uhell i noen uker, og mye klesvask. Her begynte vi med litt pottetrening ved 7 måneders alder og har aldri vært noe problem å få de til å gå på do ved to års alder. Men det er jo litt seint for deg nå...:)

Charl0tte skrev:

Mrs Lutz skrev:

Men han blir helt raptus når han er ferdig med å lage tsss-lyden.. Så fort han har sagt "ferdig" så skal han av doen, og det kjapt!

det er jo ikke valgfritt. har man ikke på bleie skal man tisse i do - ikke i trusa. 

Carla82 skrev:
Nå som det er sommer kan han jo gå litt naken i hagen hvis dere bor sånn til. Ellers har jeg ingen annet tips enn å bare ta av bleia, og regne med litt uhell i noen uker, og mye klesvask. Her begynte vi med litt pottetrening ved 7 måneders alder og har aldri vært noe problem å få de til å gå på do ved to års alder. Men det er jo litt seint for deg nå...:)

sign alt.
det gjorde vi her også, hadde potta stående på plena. går jo også ann i stua. de blir mer bevisst tissingen når de går nakne og ser det spyle ned på gulvet - lettere å forstå at det skal i potta eller do da. la han se deg tisse og at tisset går i do.

Vi tok det i pinsa, av med bleia fredag etter barnehage. Visste det var streikestengt tirsdag og at jeg hadde fri resten av uken så da kunne vi være hjemme.. Tisset på seg et par ganger i pinsehelgen, men nå trenger vi ikke minne henne på det engang. Bæsjen derimot har hun litt problemer med å holde igjen, så der har vi hatt et par uhell.. Hun var 3 i mars.

Hun har heller ikke vært så veldig interessert på tross av klistremerker, så vi bare prøvde og det har gått over all forventning. Men det er nok lurt å gjøre når man har ferie kanskje ja, så de blir tørre hjemme først.. Jeg vet ikke da dette er min eneste erfaring med dette. 

Her har begge guttene sluttet på dagen da de ble 3år. Vi snakket om det i forveien, om at når de ble tre år passet ikke bleiene lengere og med yngstemann så var de informert om strategien i bhg også.
 Prøvde å være positive og gjøre det til noe gøy, tenk at du har blitt så stor gutt at ikke bleiene passer lenger!

Det har funket veldig bra, litt uhell blir det jo, men med ekstra skift tilgjenngelig og litt tålmodighet så tok det ikke mer enn ei uke før det føltes som om ungene aldri hadde brukt bleie.

De brukte bleier på natta 1mnd ca etter, mest som en trygghet for meg, brukte da noen andre bleier enn de vanlige, som liksom var nattbleier eller natt-truser.

Med førstemann forsøkte vi litt å få interessen opp med å øve på do på forhånd, men han ville ikke og sa ikke ifra når han måtte og ble ikke glad når vi prøvde å overtale til å gå på do osv. Svigermor var litt sånn med begge ungene, prøvde å dra de inn på doen og løpe og stresse, funket dårlig på guttene. For all del, ville de selv oppmuntret vi, men følte det funket bedre å ha lang forberedelse og snakke om at bleiene ble for små...

Dette ble langt å litt knotete, men håper det er litt til hjelp iallefall :-)

Du må bare prøve og la det stå til. Det må øves å gå på do... for noen går det lett og med en gang, mens andre trenger lenger tid... Er ikke så lett å være 2-3 år og skal huske å gå på do og å holde seg til man kommer dit.. Hjernen må innstilles ;) Ta han på do en gang i timen, kanskje oftere også, ta han på do før mat, etter mat, før legging, når han står opp osv og ikke lag noe stort oppstyr rundt det da skaper du et forventningspress men gjør det så naturlig som mulig.. Så må man huske på at barn er forskjellig og for noen går det raskt mens andre bruker lengre tid :)

Back
Topp