Hvordan slutte med ammeskjold?

Feyra

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sommerfuglene 2017
En av de første nettene jeg slet med å amme, satte en barnepleier på et ammeskjold som skulle hjelpe. Etter dette har jeg ikke greid å amme uten skjold. Jeg synes det er kjempeknotete å bruke skjoldet, er livredd for om jeg ikke har det med meg, har flere liggende overalt. I tillegg må det vaskes etter bruk og steriliseres minimum en gang daglig. Aller helst vil jeg kunne amme uten skjold!

Men, jeg sliter med at hun ikke vil ta brystet uten skjold. Jeg har forsøkt å ta bort skjoldet litt inn i ammingen, men hun tar kanskje et lite sugetak før hun slipper og begynner å søke på nytt. Har prøvd flere ganger å tilby bare bryst mens hun leter, men det samme skjer.

Er det noen som har tips til hvordan slutte med skjold? Jeg har lest at noen anbefaler å klippe bort litt og litt av skjoldet til det nesten ikke er mer igjen, men er dette trygt?

Babyen er 19 dager idag.
 
Bare vær obs på at ved å klippe av litt og litt kan du bli kjempesår av friksjon mot kanten!

Vi klarte å slutte fra en dag til neste ved hjelp av skikkelig veiledning rundt sugetak, var på ammepoliklinikken på sykehuset. Har du det, evt ammehjelper i nærheten?

https://youtu.be/wn-AxyO6Mzw Var denne stillingen vi brukte for å få rett sugetak, funket kjempebra! Jeg og ble smårar av skjoldene, vi sluttet etter 3,5 uke :)
 
Bare vær obs på at ved å klippe av litt og litt kan du bli kjempesår av friksjon mot kanten!

Vi klarte å slutte fra en dag til neste ved hjelp av skikkelig veiledning rundt sugetak, var på ammepoliklinikken på sykehuset. Har du det, evt ammehjelper i nærheten?

https://youtu.be/wn-AxyO6Mzw Var denne stillingen vi brukte for å få rett sugetak, funket kjempebra! Jeg og ble smårar av skjoldene, vi sluttet etter 3,5 uke :)

Åå, takk, det gir meg håp! Ammer mest i tvillingstilling da jeg føler jeg har best kontroll over både baby, bryst og skjold, men ser jeg godt kan bruke samme grep med baby mot mage og.

Kanskje jeg får prøve å legge henne til uten skjold fra starten av, var det der du gjorde?

Og nei, dessverre har vi ikke ammepoliklinikk her, har snakket litt med jordmor som har ammetimene på helsestasjonen, men hun forstod ikke hvorfor jeg ønsket å slutte med skjold..
 
Åå, takk, det gir meg håp! Ammer mest i tvillingstilling da jeg føler jeg har best kontroll over både baby, bryst og skjold, men ser jeg godt kan bruke samme grep med baby mot mage og.

Kanskje jeg får prøve å legge henne til uten skjold fra starten av, var det der du gjorde?

Og nei, dessverre har vi ikke ammepoliklinikk her, har snakket litt med jordmor som har ammetimene på helsestasjonen, men hun forstod ikke hvorfor jeg ønsket å slutte med skjold..

Ja, tvillingsstilling var bra her og!

Ja, jeg var hos ammepoliklinikken og hun ba meg teste uten, så hjalp hun meg å forme brystet slik som på den videoen, og vips satt han på :) Fikk til begge bryst 2 ganger hver med veiledning, også fortsatte vi videre hjemme. Var en 2-3 ganger jeg måtte starte med skjoldet den dagen, men bare 2-3 sup så testet jeg å ta av, og det fungerte :) Var nok kombinasjonen av ordentlig hjelp + at han var blitt større og sterkere :)

Æsj, da blir det verre ja. Hva med ammehjelpen? Med flaks bor kanskje noen i nærheten av deg og kan hjelpe :)
 
Ja, tvillingsstilling var bra her og!

Ja, jeg var hos ammepoliklinikken og hun ba meg teste uten, så hjalp hun meg å forme brystet slik som på den videoen, og vips satt han på :) Fikk til begge bryst 2 ganger hver med veiledning, også fortsatte vi videre hjemme. Var en 2-3 ganger jeg måtte starte med skjoldet den dagen, men bare 2-3 sup så testet jeg å ta av, og det fungerte :) Var nok kombinasjonen av ordentlig hjelp + at han var blitt større og sterkere :)

Æsj, da blir det verre ja. Hva med ammehjelpen? Med flaks bor kanskje noen i nærheten av deg og kan hjelpe :)
Den videoen var helt super! Ingen har vist meg hamburgergrepet! Jeg fikk baby til å ta brystet med en gang, og hun prøvde å suge i kanskje 5 minutter nå før hun ble lei. I forkant håndheklet jeg slik at melken hadde fri flyt, men hun svelger ikke med brystet, melken bare renner ut igjen. Kanskje hun fikk i seg noe, men uansett var det bedre enn tidligere. Ammet med skjold etterpå, og da drakk hun masse.

Vi får nok bare prøve oss frem, så håper jeg det går seg til snart. [emoji4] Det viktigste er jo uansett at hun drikker og legger på seg, og hun har hatt fin vektøkning hele tiden. Er bare så innmari knotete med det skjoldet.
 
Ja, jeg reagerte også på det. Synes generelt hjelp til amming både på helsestasjon og på barsel har vært elendig. På barsel ville de gi mme til babyen, uten i det hele tatt å sjekke om jeg hadde melk. Dette var på dag 3, og jeg hadde jeg pumpet ut 60ml på 10 min, så jeg er glad jeg sa nei til mme og fikk gitt egen mm i kopp. Begrunnelsen for å gi mme var for at jeg skulle slippe å stresse med ammingen.. Jeg har fra starten av sagt at jeg virkelig ønsker å amme, og er villig til å jobbe hardt for det, men opplever jo omtrent bare motstand fra de som skal hjelpe.. [emoji849]
 
Ja, jeg reagerte også på det. Synes generelt hjelp til amming både på helsestasjon og på barsel har vært elendig. På barsel ville de gi mme til babyen, uten i det hele tatt å sjekke om jeg hadde melk. Dette var på dag 3, og jeg hadde jeg pumpet ut 60ml på 10 min, så jeg er glad jeg sa nei til mme og fikk gitt egen mm i kopp. Begrunnelsen for å gi mme var for at jeg skulle slippe å stresse med ammingen.. Jeg har fra starten av sagt at jeg virkelig ønsker å amme, og er villig til å jobbe hardt for det, men opplever jo omtrent bare motstand fra de som skal hjelpe.. [emoji849]

Har selv også opplevd det motsatte av "ammepress" dessverre.

Hadde klaget.
 
Gutten min hadde også problemer med å få tak.. eller han kunne ta tak men slapp igjen etter å ha sugd 2-5 ganger. Ble derfor til at vi startet med skjold alt da vi var på barsel. Jeg prøvde regelmessig å få til uten skjold uten særlig hell, men pluttslig da han var rundt 8 uker fikk han tak ved hjelp av hamburgergrepet etter at han hadde fått diet litt med skjold. Nå er han snart 12 uker og nå bruker vi skjoldet kun inni mellom og aldri på natten( ser for meg at vi kan bli helt kvitt det i løpet av noen uker). Virker som det ble lettere for han når han fikk større munn og ble sterkere til å die. Riktig ammestilling har også mye og si, og for vår del er det viktig å støtte opp med masse puter slik at han kommer høyt nok opp og ikke blir hengende i puppen på en måte! Aller best går det når vi begge ligger i senga og han er litt i halvsøvne. Jeg har også hatt litt problemer med at brystvorten ikke alltid knopper seg noe særlig.. om det er et problem du har har det for meg hjulpet å gjøre den litt kald eller ta litt på den før amming så den former seg før han får den i munn.
Vet ikke om dette var noe til hjelp, men det er hvertfall min erfaring.
Så det kan jo tenkes at om du gir det litt tid og lar babyen vokse litt vil det ordne seg for dere også
 
Gutten min hadde også problemer med å få tak.. eller han kunne ta tak men slapp igjen etter å ha sugd 2-5 ganger. Ble derfor til at vi startet med skjold alt da vi var på barsel. Jeg prøvde regelmessig å få til uten skjold uten særlig hell, men pluttslig da han var rundt 8 uker fikk han tak ved hjelp av hamburgergrepet etter at han hadde fått diet litt med skjold. Nå er han snart 12 uker og nå bruker vi skjoldet kun inni mellom og aldri på natten( ser for meg at vi kan bli helt kvitt det i løpet av noen uker). Virker som det ble lettere for han når han fikk større munn og ble sterkere til å die. Riktig ammestilling har også mye og si, og for vår del er det viktig å støtte opp med masse puter slik at han kommer høyt nok opp og ikke blir hengende i puppen på en måte! Aller best går det når vi begge ligger i senga og han er litt i halvsøvne. Jeg har også hatt litt problemer med at brystvorten ikke alltid knopper seg noe særlig.. om det er et problem du har har det for meg hjulpet å gjøre den litt kald eller ta litt på den før amming så den former seg før han får den i munn.
Vet ikke om dette var noe til hjelp, men det er hvertfall min erfaring.
Så det kan jo tenkes at om du gir det litt tid og lar babyen vokse litt vil det ordne seg for dere også
Tusen takk for at du deler erfaringene dine! Vi fortsetter å prøve, så krysser jeg fingrene for at jeg også får til å amme uten skjold! :)

Det er oppløftende å se at andre får til å slutte med skjoldet, gir meg håp :)
 
For dere som har klart og slutte med skjold, hvordan er smerten i forhold til med? Jeg har en som suger ekstremt hardt og blir så fort sår.. skjoldet har vært redningen, men jeg synes også det er ekstreeemt kronglete... han blir fort sur om han ikke får melk fort nok og da veiver han noe forferdelig med hendene, noe som resulterer i at skjoldet faller av og det blir bare gris og søl... vil så gjerne slutte med skjoldet, men redd for smerten rett og slett da dette slet meg helt ut på barsel...
 
For dere som har klart og slutte med skjold, hvordan er smerten i forhold til med? Jeg har en som suger ekstremt hardt og blir så fort sår.. skjoldet har vært redningen, men jeg synes også det er ekstreeemt kronglete... han blir fort sur om han ikke får melk fort nok og da veiver han noe forferdelig med hendene, noe som resulterer i at skjoldet faller av og det blir bare gris og søl... vil så gjerne slutte med skjoldet, men redd for smerten rett og slett da dette slet meg helt ut på barsel...

Hadde vel ikke smerter før etter jeg sluttet ned skjoldet tror jeg. Baby var sugesvak og gapte ikke så hadde feil sugeteknikk. Men ga seg etterhvert da.

Med yngste var jeg sår i 6 mnd. Men brukte aldri skjold. Bet tenna sammen. Etterhvert ble jeg enten litt herdet eller bare vant til det...
 
Jeg var ekstremt sår med åpene sår de første 2 ukene (da brukte jeg skjold hele tiden), men det gikk over da jeg forstod at han måtte ha skjoldet langt inni munn og ikke bare suge på tuppen
Da jeg startet avvenningen med skjold ble jeg igjen sår og ammingen var til tider litt vondt (riktignok ikke like ille som de første ukene). Når det ble mer sårt en det purelan kunne hjelpe med brukte jeg skjoldet noen ammingen og fikk dermed avlastet brystvorten litt slik at det aldri ble like ille som de første ukene. Etterhvert trappet jeg mer ned og brukte kun skjold når gutten min sleit med å ta tak. Nå snart 4 uker etter vi startet avvenningen er det mye bedre og kun litt sårt om han har ammet veldig hyppig en dag. Om det har blitt bedre pga at grepet har blitt bedre eller om brystvortene har herdet seg det vet jeg ikke.
De siste 2 dagene har vi ikke brukt skjold i det hele tatt så jeg har trua på at vi nå endelig er helt ferdig med det og det er en helt herlig følelse:) Gutten min blir 12 uker i morgen! Jeg er enig med alle om at skjold er noe herk og veldig mye styr, selv om det var det som reddet ammingen for vår del
 
Jeg startet med skjold på barsel fordi han ikke fikk ordentlig tak. Etterhvert funket det så greit at jeg tenkte jeg ikke gadd å ta jobben med å slutte, synes ikke det var så pes. Plutselig en dag veivet han det ene skjoldet bort ved et uhell, men fikk tak likevel. Da fant jeg ut at jeg skulle prøve uten. Han var da nesten tolv uker gammel. Et par uker ammet vi litt med og litt uten, til vi slutta helt. Da vi sluttet ble det ny runde med såre brystvorter og så vondt at tårene sprutet når han skulle ha mat, men så fikk vi dreisen på det til slutt. Angrer på at jeg ikke ba om mer hjelp etter at vi kom hjem fra barsel. Nå er han fem måneder, og har ingen problemer lenger.
 
Så godt å høre om dere som får til å amme uten! Vi har akkurat hatt en suksessfull amming idag uten skjold! [emoji1][emoji1] Jeg legger henne alltid til en gang til dagen, av og til tar hun tak, men det virker som om hun ikke får ut melk, bortsett fra idag da! Så jeg er kjempefornøyd!
 
Hvordan går det nå Sadie? Ble du sår etter du evt. sluttet?

Her reddet skjoldene ammingen. Lille ville ikke ta tak uten. Nå går ammingen egentlig veldig fint, men det er litt irriterende å måtte vaske og huske å ta med skjold. Plutselig en natt våknet jeg av at hun forsynte seg direkte på brystet. Skjoldet hadde sklidd av. Så i dag prøvde jeg uten, og jammen ammet vi ikke på begge bryst uten.

Men må er jeg veldig redd for å bli sår igjen. Slet veldig med det i begynnelsen.
 
Så godt å høre om dere som får til å amme uten! Vi har akkurat hatt en suksessfull amming idag uten skjold! [emoji1][emoji1] Jeg legger henne alltid til en gang til dagen, av og til tar hun tak, men det virker som om hun ikke får ut melk, bortsett fra idag da! Så jeg er kjempefornøyd!
Glemte å quote deg
 
Back
Topp