hvordan skriver man en jobbsøknad??

x1xtonje07

Forumet er livet
jeg har aldri skrevet en seriøs jobbsøknad før! hvordan gjør man det, og hvordan begynner man?

Jeg har begynt med dette:

Jeg viser til annonse i ............ den ............, og søker herved om stilling som pedagogisk leder ved deres nye base.

Jeg er ei jente på 26 år som bor på ................... sammen med mine to barn på 7 og 1 år.


og så...hva skriver jeg nå? begynne med utdanning? personlige kvaliteter? erfaringer??

huff er helt grønn jeg nå...vil så gjerne skrive en kjempegod søknad som legges merke til, for jeg har så lyst på den jobben"!!
 
ok, men hva med personlige egenskaper da? all skryten? skal ikke den i søknaden?
så jeg begynner ikke med alder og hvor jeg bor i søknaden, bare begynner på hva jeg søker på og hvor jeg jobber nå?
 
google er vår venn:
 
Jobbsøknad oppsett, maler og sjekkliste for jobbsøknad
Avsender (deg): navn, adresse, postnummer og sted, telefonnummer (helst mobil) og epostadresse (som er aktiv).
Mottaker (bedriften): firmaets navn (vær obs på skrivemåter), v/kontaktperson, adresse, postnummer og sted.
Overskrift: Søknad på stilling som (navnet/jobbetegnelsen) og (evt. referansenummer).
Hvor du fant den ledige stillingen og eventuelt henvisning til telefonsamtale om du ringte for å få mer informasjon om jobben, få med deg at du med denne søknaden søker på stillingen.
Kort om personalia, her er det vanlig å nevne alder.
Årsaken til at du søker på stillingen, din motivasjon, hvorfor akkurat denne jobben og hvorfor denne nettopp bedriften. Her kan det være smart å fortelle hva det var med jobbannonsen som gjorde at du bestemte deg for å søke.
Beskriv dine faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper eller fortrinn. Ta med deg det som er relevant til stillingen
Henvisning til eventuelle referanser med telefonnummer.
Med vennlig hilsen, signatur og navnet ditt.
Vedlegg: CV. Kopi av vitnemål og attester (om det spørres om det i jobbannonsen).
 
Her er et eksempel på oppsett av en standardsøknad:
Ola Olsen
Strandgaten 7
5000 Bergen

Bergen 16. mai 2001
Humbug Elektro A/S
Øvregaten 10
5000 Bergen
 
SØKNAD PÅ STILLING SOM SALGSJEF
Jeg viser til annonse i Bergens Tidende 10.05.2001, samt hyggelig samtale med avdelingsleder Joar Johansen 12.05.2001, og tillater meg med dette å søke den ledige stillingen som salgsjef.
Jeg er 35 år, gift og har 2 barn, elleve og tolv år gamle. Jeg bor sammen med min familie i Bergen, hvor jeg også kommer fra opprinnelig.
De siste seks årene har jeg jobbet som assisterende kontorsjef hos grønnsakgrossisten Lur Endreier og Sønn. Jeg har tidligere jobbet som kundekonsulent og selger, i flere ulike firma, og har tatt mange ulike kurs innen salg, markedsføring og EDB,
Grunnen til at jeg søker stillingen hos dere er at jeg har lyst til å gjenoppta selgeryrket, som jeg finner svært interessant. Jeg synes at Humbug Elektro A/S driver innen en svært interessant bransje, og det synes som om dere har mange spennende og gode produkter.
Gjennom jobben som kontorsjef har jeg lært og fått utviklet mange egenskaper som jeg tror gjør at jeg egner meg for den aktuelle stillingen. Min nåværende jobb har lært meg både ledelse og teamarbeid, samt å arbeide selvstendig og å være beslutningsdyktig.
Som person er jeg utadvendt og har lett for å komme i kontakt med mennesker. Jeg går for å være en fleksibel og samarbeidsvillig person, men har også gode evner for konflikthåndtering. Videre har jeg lang erfaring med budsjett- og personalansvar.
Både egen erfaring som selger, og lyst og evne til å lede og motivere andre selgere, mener jeg er avgjørende for å kunne fungere godt i en stilling som salgsjef. At jeg i tillegg har personlig interesse av, og tro på, deres produkter, gjør meg svært motivert for stillingen.
For nærmere opplysninger om utdanning og arbeidserfaring viser jeg til vedlagte CV og kopi av vitnemål og attester.
Om jeg skulle bli tilbudt stillingen kan jeg tiltre på to måneders varsel, eller raskere. Om ønskelig møter jeg gjerne til intervju, og kan kontaktes på tlf. 55555555 på dagtid eller på tlf. 55550055 på kveldstid.
Vennlig hilsen
Ola Olsen
(underskrift)
Vedlegg: CV samt 7 attester og vitnemål

 
Husk - du skal ikke:
sende med dårlige fotokopier og slitte dokumenter som du har brukt før
arbeidsprøver som ikke har noen relevans for denne jobben
legge ved attester for alt du har gjort her i verden
Kilder: Aetat og boka «Skriv enda bedre», av Lars Aarønæs
 
tusen takk!!  da bruker jeg det eksempelet som mal!!
takk til dere alle [:D]
 
Back
Topp