Hvordan skal nyfødte sove

Synne1233

Blir kjent med forumet
Hei dere!

Først må jeg bare få sagt at jeg kan ingenting om babyer. Jeg venter mitt første barn i januar, og kan ingenting. Det jeg har tenkt og lurt aller mest på er hvordan de sover. Hun sover vel inne med oss ca første året, men hvordan? I en egen babyseng i rommet? I en sånn sideseng som er halvveis knyttet til sengen vår? Jeg føler meg (per i dag) ikke komfortabel med å la henne sove med oss fordi jeg er redd noen av oss skal rulle over henne.... Jeg er også redd for dette med at hun skal snu seg når hun/vi sover og ikke få puste når hun ligger med hodet nedi madrassen.

Så det jeg lurer på er: hvordan sov/sover den nyfødte babyen deres? Tenker ikke på søvnkvalitet, bare rent praktisk med sengeordninger o.l. Og alle tips/beroligende ord knyttet til dette med at baby snur seg rundt på magen ila natten tas også mot i med stort takk!!

Hilsen uviten soon-to-be mamma
 
Vi fjerna ene siden på sprinkelsenga og satte den inntil vår. Fikk samme høyde på sengene så var enkelt mtp amming, og var lett å legge seg tett inntil han men fortsatt ha god plass.

Med neste går vi nok for en vanlig bed side, så det er enklere for meg å gå ut av senga. Sprinkelsenga tok så innmari mye plass. :hilarious:
 
Hei dere!

Først må jeg bare få sagt at jeg kan ingenting om babyer. Jeg venter mitt første barn i januar, og kan ingenting. Det jeg har tenkt og lurt aller mest på er hvordan de sover. Hun sover vel inne med oss ca første året, men hvordan? I en egen babyseng i rommet? I en sånn sideseng som er halvveis knyttet til sengen vår? Jeg føler meg (per i dag) ikke komfortabel med å la henne sove med oss fordi jeg er redd noen av oss skal rulle over henne.... Jeg er også redd for dette med at hun skal snu seg når hun/vi sover og ikke få puste når hun ligger med hodet nedi madrassen.

Så det jeg lurer på er: hvordan sov/sover den nyfødte babyen deres? Tenker ikke på søvnkvalitet, bare rent praktisk med sengeordninger o.l. Og alle tips/beroligende ord knyttet til dette med at baby snur seg rundt på magen ila natten tas også mot i med stort takk!!

Hilsen uviten soon-to-be mamma
Så kos, gratulerer så masse med januar bebisen som er på vei:Heartred

Vi hadde babysengen klar i mange måneder før hun ble født for tanken var jo å ha henne sovende der på rommet sammen med oss men sånn ble det ikke for vårt tilfelle i hvertfall. Vi fikk en liten jente som ville ha nærhet hele døgnet så vi samsov fra første stund, samsover fortsatt og kommer nok til å samsove i mange flere måneder fremover.

Det falt veldig naturlig for meg og vår situasjon. Jeg synes det er veldig kos, og ikke minst lettvint når det er mye natt amming i starten men også 1-2 ganger om natten nå også (hun er 8 måneder), da får hun jo bare puppen og vi kan begge sove videre:thumright

Vi hat laget en "mur" av en dyne og to puter mellom pappaen og oss, han er den som fort kan sove tungt og slenge litt på seg:p Jeg derimot har aldri sovet så rolig som nå, mamma sanser hehe

Bedside crib hadde jo vært noe om du ønsker å ha babyen nær, og/eller babyen vil være nær deg selvfølgelig uten at du slipper å bekymre deg for å rulle eller snu deg på babyen:)
Det kan jo godt hende du får en baby som sover veldig fint på egenhånd i sengen sin også, man vet aldri så ta det litt som det kommer også.

Med tanke på at de snur seg så skal det mye styrke til for at de skal klare det, det vil si at det ofte er 4-5 måneder før de er sterke nok og når de først er det så trenger du ikke bekymre deg, da får de snudd seg tilbake også. Vår lille har ikke snudd seg over i søvne enda, bare på siden.
 
Last edited:
Vi har jenta vår i egen sprinkelseng på rommet vårt. Da hun var lita (4,5 mnd nå) svøpet vi henne. Det likte hun godt og hun sov gjerne 6-7 timer slik før hun våknet.
 
Til nr 1 hadde vi bedside crib. Han nektet å samsove med meg i senga, sov kun i egen seng (jeg som trodde alle babyer ville samsove...). Merket fort at han sov best når han lå uforstyrret. Flyttet han derfor inn på eget rom når han var 3 mnd. Byttet da til sprinkelseng.

Nr 2 samsov i 3 mnd (nektet å sove noe annet sted enn oppå bryste mitt når jeg satt, så ble ikke mye søvn på meg). Når hun ble tre mnd snudde det pluttselig og hun sov best i egen seng. Flyttet henne da inn på rommet til storebror (hadde bare to soverom der vi bodde).

Venter nå nr 3 og denne gangen, av erfaring, har vi valgt å gjøre det litt annerledes. Vi legger bittelille søster på eget rom i vogge fra dag 1. Så bytter jeg og samboer på å sove der med henne, har enkelt seng der inne. På den måten blir hun trygg på eget rom fra dag en, får mulighet til å samsove ved behov og samboer og jeg kan veksle på å få noen sammenhengende timer søvn alene på vårt soverom. Når hun sover trygt uten oss legger vi oss begge tilbake på vårt soverom.
 
Gratulerer så mye!

Jeg hadde store planer om å la min lille sove i egen seng med en gang. Men det skjedde ikke :hilarious:
De første månedene sov hun kun i vogn eller på meg.
Så når vi la oss for natten, så lå hun på ryggen eller på en side på meg som lå på ryggen.
Etterhvert fikk jeg lagt henne på en pute ved siden av meg.
Så over i babynest.
Som mamma ble jeg kjempe var på alle lyder, så det var aldri noen sjanse for at hun skulle komme i klem når vi sov sammen.
Jeg sov også utrolig godt selv om jeg ikke flyttet på meg i det heletatt :eek: Skjer aldri nå lengre.

Når hun var 4/5 mnd begynte vi med babyseng på vårt rom, og ved 6/7 mnd ble sengen satt på hennes rom.
Det sies at barn sover bedre på eget rom. Og ettersom far her snorker en del, så stemmer nok det.
Å gå over til egen seng er et pes i forhold til å bare dele seng, men man må jo gjennom det.

Men det beste rådet jeg noengang fikk:
Gjør det du føler er best for dere.
Om du vil ha bedside crip til den lille er 1år, så gjør det.
Om du får lagt ungen i vogna inne, så gjør det. Må du kjøre bil innimellom for at ungen skal sove. Så gjør det :)
Viktigste er at dere begge har det fint, og får nok søvn :)

Masse lykke til!
 
Det beste rådet jeg kan gi er at dere gjør det som kjennes mest riktig ut for dere. Alle babyer er forskjellige, noen sover best i egen seng, mens andre trenger mye nærhet. Vår lille trengte mye nærhet helt fra starten så vi har samsovet frem til nå (snart et år).
Dere finner nok ut hva som fungerer best for dere og den lille etter hvert :) finnes ingen riktig fasit!!
 
Hei dere!

Først må jeg bare få sagt at jeg kan ingenting om babyer. Jeg venter mitt første barn i januar, og kan ingenting. Det jeg har tenkt og lurt aller mest på er hvordan de sover. Hun sover vel inne med oss ca første året, men hvordan? I en egen babyseng i rommet? I en sånn sideseng som er halvveis knyttet til sengen vår? Jeg føler meg (per i dag) ikke komfortabel med å la henne sove med oss fordi jeg er redd noen av oss skal rulle over henne.... Jeg er også redd for dette med at hun skal snu seg når hun/vi sover og ikke få puste når hun ligger med hodet nedi madrassen.

Så det jeg lurer på er: hvordan sov/sover den nyfødte babyen deres? Tenker ikke på søvnkvalitet, bare rent praktisk med sengeordninger o.l. Og alle tips/beroligende ord knyttet til dette med at baby snur seg rundt på magen ila natten tas også mot i med stort takk!!

Hilsen uviten soon-to-be mamma

Det viktigste er uansett at du leser denne informasjonen, der finner du alt du lurer på om hva som er trygt for babyen ifht til soving de første årene :) (linkene nederst) også gjør dere det som blir riktigst for dere.
Samme organisasjon sier også at det er forebyggende å legge babyen på ryggen, men kan den snu seg over på magen selv er det trygt at den sover sånn. Det gjelder såkørt ikke nyfødte som kanskje ruller seg over på mage ved et uhell, men det er utrolig uvanlig de første månedene. De ligger som oftest på rygg når de er helt små. Fra alt fra 4mnd - 10 mnd velger en del babyer å snu seg på magen for å sove selv. Anbefalingene da er at du legger banye på rygg, og det er trygt om baby selv snur seg rundt.
Det viktigste når det gjelder sikkerhet er å unngå ting som, klut/teppe oppi ansiktet, sengekant, tisseelaken med plastunderlag oppe ved hode til en liten baby. Ja, alt står egentlig i linken under :)

Vi valgte å ha sprinkelsenga med ene sengekanten av inntil vår seng, bundet fast med stropper, men han sov mest ved siden av meg i vår seng, men nærmest sprinkelsenga. Ikke i midten mellom oss. Trodde det skulle være for skummelt og at jeg ikke skulle få sove, men det gikk fint :)
https://www.lub.no/tema/forebygging/hvor-skal-babyen-sove
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-forsvarlig-samsoving
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/
 
Du finner fort ut hva som kjenner riktig ut når baby er her. Begge mine to har nektet annet enn kroppskontakt som nyfødte, bedsidecrib er fint i teorien (og veldig praktisk som nattbord), men det har ikke fungert i starten for oss (etterhvert kunne eldste sovet der deler av natta, og minste på snart 7 uker har begynt å kunne ligge der litt). Les LUB sine råd, de er fine :) Samsoving kan gjøres trygt.

Nå samsover vi med eldste på 3 og minste på da 7 uker, eldste ligger mellom oss og minste på yttersiden av meg hvor bedsidecriben står som sengehest :) Hadde ikke planlagt samsoving egentlig, trodde alle babyer sov i (og digget) sprinkelseng jeg :hilarious: Men sånne unger lager ikke jeg :hilarious:
 
Vår gutt sov i sprinkelseng ved siden av vår seng. :) klarte aldri amme liggende uansett,så satte meg opp med han på fanget for amming. Han sov helt godt og fint alene i egen seng. Tenker at du må velge det du er komfortabel med. Eneste du skal passe på er å overfalle senga med sengeslanger og alt mulig rart,det er ikke anbefalt selv om fryktelig mange gjør det,og alle disse reklamene for barneprodukter normalt viser overfylte senger med kosedyr og masse rart.
 
Vi hadde sprinkelseng til første.. men han likte aldri å ligge der.. jeg sovnet under amming i sengen.. vi gikk til innkjøp av et Babynest så kom baby litt høyere opp og vi følte oss trygge. Nr 2 sov i chicco next to me.. var veldig greit.. ulempen er at det er lett de ligger samme vei hele tiden.. og kan få favorittside
 
Lille her ligger i babynest i sengen vår. Risikerer da ikke å rulle over han, samtidig som som det er lett på amme mens han ligger i nestet. Når han senere skal over i sprinkelseng, så flytter vi han med nestet, slik at overgangen blir lettere :)
 
Her var det samsoving fra første stund. Instinktene dine slår nok til når babyen blir født, du merker fort at du sover lett nært babyen, og det er veldig lite risiko for at du legger deg oppå :happy:
 
Gratulerer så mye med livets mirakel på vei! :Heartred

Vi fikk vårt første barn i slutten av februar og jeg brukte store deler av svangerskapet her inne og på nettet generelt for å lese meg opp - det er mye man lurer på som førstegangsforeldre! Vi brukte en bedside crib som var festet inntil sengen vår på min side. Det gjorde det veldig enkelt med nattamming :) Tenkte også som deg at jeg var redd vi skulle rulle over baby om hun lå sammen med oss, men hun havner i midten i senga vår i løpet natta nesten uten unntak. Det tok litt tid før vi turte å ha henne i sengen med oss, men de siste par mnd har det blitt sånn og vi syns det er så kos. Ingenting bedre enn å våkne av en baby som sparker en i ansiktet :p Jeg ble overrasket over hvor sterke instinktene er når man blir foreldre, alt fra at man våkner av den minste lyd (smattelyder når baby var sulten på natta feks) og at man våkner i type samme stilling som man la seg i når baby ligger ved siden av en. Helsestasjonen kan gi deg god info om samsoving og soveløsninger generelt :) Det var noe helsesøster pratet en del om når hun var på hjemmebesøk etter fødselen. Det viktigste er at dere finner en løsning som føles rett for dere :)
 
Sprinkelseng inntil vår seng, med ene veggen nede, så baby sover på samme flate som oss.

Sover oppå en dyne som jeg kan brette over henne. Bretten er ved føttene, så det er umulig for henne å sparke dyna oppover og over ansiktet.

Minst mulig dall (sengekanter osv) i senga.

Smokk!

Babyer begynner ikke å snu seg før 3-4 måneders alder. Legger du en nyfødt ned på ryggen, så blir han/hun der.
 
Vi lagde til en bedside crib fordi vi var redd for å klistre henne om hun sov sammen med oss men den senga ble aldri brukt gitt:shy: hun skulle jo bare ligge klistret inntill meg ellers ble det bare gråt så da ble det sammsoving da, og etter å ha tatt endel forhåndsregler spess i starten når hun var pittelita så har vi begge boitt veldig avslappet og koser oss veldig med sammsoving:)

Vi sørget for at hun hadde egen dyne/pledd.

Så la jeg henne i en slik høyde i senga at hun lå i «ammehøyde» men når jeg skulle sove selv så la jeg meg «ned» i sengen slik at ansiktet mitt var i høyde med kroppen hennes(ergo vanskelig å faktisk rulle over henne å gjøre noe skade:) og så var det bare for meg å skyve meg litt opp i sengen når vi skulle amme, så flytte meg ned igjen:)

Samboer var litt mer bekymret for å rulle på henne så hun lå på «min side» med veggen på andre siden:)
Har funket utmerket for oss og vi sover fremdeles slik ;-)
 
Enten i seng vedsiden av meg, eller i babynest mellom oss. I babynest sørger vi for at det er luft og rom rundt hodet. Og hu har egen dyne. Enkelte netter ligger hu vedsiden av meg, for det er det hu trenger. Og da sover jeg sjeldent godt og helt stille. Virker som om kroppen unngår bevegelser sånn at jeg ikke kan skade henne. Du må finne ut hva som passer for deg.
 
Jeg tok av kanten på sprinkelsengen og hadde den inntil min del av senga. Det funket strålende.
Skal jeg ha en til, så blir det definitivt bedside crib :)
 
Her har vi sprinkelsenga inntil senga vår men den kanten som er mot oss ett hakk lavere enn kanten ut i rommet. Har aldri vært komfortabel med samsoving og baby har ligget i egen seng helt fra første natt. Ligget inntil meg på morgenen så vi har sovnet begge to tre ganger tror jeg. Da sover ikke jeg noe godt. Baby skal ikke sove på magen før den er i stand til å snu seg rundt igjen selv. Hender av og til han her sover på magen på dagtid, men da under hyppig tilsyn fra meg. Han snur seg ikke selv ennå.
 
Back
Topp