Hvordan skal jeg gi denne melka?

Foxy84

Gift med forumet
Til fredagen skal jeg pumpe meg, da mannen min skal passe på prinsen hele kvelden slik at jeg skal få sove.

men, jeg må nok pumpe meg to ganger for å få nok melk...og på amme hjelp står det at melk i romtemp kan stå slik i 6-8 timer...og det betyr at siden siste mating før morgen maten er klokken 0600 så må jeg pumpe meg klokken 22-23.

Tenkte å sette den i kjøleskapet ,men da leste jeg at melken må varmes opp, men bare med varmt vann rundt flaska da eller? siden den ikke skal i mikroen eller kokes?

Vil ikke gjøre dette feil heller...er redd for å gjøre noe som kan gjøre prinsen syk :/

Melka skal varmes opp i vannbad. Du kan f.eks. sette den ferdige flaska i en bolle med varmt vann. Melka skal ikke varmes opp flere ganger, så hvis han ikke drikker opp alt, må resten av melka i den flaska kastes.

Jeg holder flaska under varmt rennende vann i springen. Men da må man huske på å riste på flaska innimellom så varmen blir likt fordelt i melka. Fungerer veldig fint:-) Så må man huske at melka ikke skal stå i døra på kjøleskapet;-) Hvis du har den i romtemperatur så kan den ikke stå lengre enn 6-8 timer etter at du har pumpet den ut.

pump så mange ganger du trenger for å få nok.
Fersk melk (som ikke er fryst) holder seg i kjøleskapet i 3-5 døgn (bør stå nederst innerst i kjøleskapet der det er kaldest). Punper du flere ganger så la det stå i forskjellige beholdere, det kan blandes når de taes ut av kjøleskapet for oppvarming.

Du må uansett varme opp melken, enten om den står i kjøleskapet eller i romtemeratur. Den skal være 37 grader og romtemp er jo kun ca 20 grader.

Du varmer opp melken i vannbad (ikke i micro da den ødelegger de imunforsvarsstoffene). Putt beholderen/flasken med melk oppi en kjele/skål med kokende vann. rør i melken med en sterilisert skje til den er passe varm. melken skal drikkes med en gang og kan ikke varmes opp flere ganger.

Det er lurt pumpe litt både før og etter amming, slik at flasken samboeren din skal gi babyen både inneholder toppmelk (den melken som kommer først som er tørsteslukkende og næringsrik) og bunnmelk (den melken som er igjen i puppen etter amming som er fet og mettende).

Back
Topp