Hvordan skal dere gjøre det med permisjonen og det økonomiske ?

Ollebollene!

Glad i forumet
Graviditeten var ikke planlagt, og det økonomiske kom litt i glemmeboka i det vi begynte å glede oss. Ved de to tidligere sv.skapene har jeg vært sikret foreldrepenger pga 100% arbeid. Denne gangen er jeg 80% student og har ingen fast stilling. Dumme meg sa opp min 20% stilling i oktober - hadde jeg bare holdt ut noen mnd til :P Tar sporadiske ekstravakter når det dukker opp, men har altså ingen fast stilling. Dritskummelt.. Altså ikke sikret verken sykepenger, foreldrepenger eller noe jeg. Fødselsstipend vil jeg jo få - men den ultragode "planen" vi lagde for å få de neste årene til å gå opp vil ikke fungere allikevel (planen var at han tar fedrekvoten + i praksisperiodene mine neste høst - sånn at barnet kan vente til januar 2014 med bhg. Sånn det ser ut nå så blir jeg hjemme ett år med lånekassapengene, også må jeg tilbake i studiene neste høst, og pappaen får ikke noe pappaperm - ikke koselig og ikke sånn vi ville ha det.

Har fått et muntlig tilbud om fast helgestilling - men tør ikke regne med det før vi faktisk har underskrevet kontrakten. Også var det jo en grunn til at jeg sa opp helgejobbinga for det første - og nå begynner ryggen allerede å streike og krangle. Haha, tidenes klageinnlegg - men ja - sitter med mye tanker om dagen. Vi skal få ting til å fungere på en eller annen måte, men ja - og ikke få foreldrepenger eller pappaperm er ikke en ønskedrøm akkurat.

Har egentlig ikke rukket å tenke så mye på det enda... Jeg er fulltidsstudent, men det er desyntralisert, så jeg er på skolen 30 dager i halvåret + praksis! Har tenkt å fullføre året selv om jeg skal ha baby, så da vil alt lånet blir omgjort til stipend det studieåret :) Tenker at før jul tar jeg med meg babyen de dagene jeg har skole og etter jul kan vi prøve å få ordnet slik at pappaen kan ha pappaperm når jeg er på skolen og i praksis! Lenger har jeg egentlig ikke tenkt... Blir nok meget trangt økonomisk, men vi skal vell klare det på et vis :)

Jeg er også fulltidsstudent og får da ikke permisjonspenger som jeg fikk forige gang da jeg var i jobb. Men håper på at vi skal kunne få fødselsstipend. Har ikkje sjekket opp i det ennå om hvor mye det er i mnd. osv men satser på det ordner seg. Jeg er heldig som har en mann med godt betalt jobb da så vi skal nok klare oss uansett. Men er det slik som du sier martesofie at studielånet blir omgjort til stipend pga. graviditeten? Eller misforstår jeg? Har ikke hørt om det før. :)

Jeg jobber 60% fast som er min hovedinntekt, jobber og som vikar ved siden av og det er bare en bonus :) den 60% stillingen kommer jeg ikke til å jobbe så lenge i svangerskapet da det ikke er bra når man er gravid, så kommer til å prøve å få jobbet 40% på den andre jobben frem mot sommeren :) Kommer til å velge 100% lønn og så ta ut evt ulønnet perm da jeg ser for meg jeg ikke kommer til å gå tilbake til den gamle jobben alikevel.

skrekk  å gru ! Er også student da samlingsbasert, men vil tro det går bare godt:)

Heldigvis lenge til at bebisen kommer, å da en fin grunn til å spare pengene.
Skal sette av like mye penger hver måned som jeg brukte på unødvendige ting før jeg ble gravid.

Jeg hadde planer om å ta opp det jeg evt trenger av fag nå i vår, og forhåpentligvis begynne på høyskole til høsten :P Det blir nok ikke noe av akkurat nå nei hehehe :P

Ellers, alt ordner seg for snille piker, og vi er da snille piker? 

Så godt å se flere studenter her oppe ! Jeg har lest mye på både nav og diverse andre nettsider, og reglene er lange og vanskelige, haha. Siden jeg kun går 80% studie så får ikke pappaen perm - men hadde jeg vært fulltidsstudent, 20% lusne prosent mer så ville han fått perm. Jævelskap altså.:p

KMA <3, litt lik situasjon vi da - mannen her og tjener godt, så økonomisk skal vi klare oss fint, ville aldri utsatt barna for at vi ikke skulle klart oss økonomisk greit - men det er det med pappaperm og det som skjærer litt. Vil helst slippe det siste 1,5 året med praksisperioder med 3 unger i bhg. :)

Rugekasse skrev:
Jeg hadde planer om å ta opp det jeg evt trenger av fag nå i vår, og forhåpentligvis begynne på høyskole til høsten :P Det blir nok ikke noe av akkurat nå nei hehehe :P

Ellers, alt ordner seg for snille piker, og vi er da snille piker? 

Ja ! Det må det  da gjøre !! :)

KMA <3 :

Ja, jeg mener at det stemmer at alt av studielån (utbetalinger i 10 mnd (?) etter fødsel) blir omgjort til stipend. Det vil si at du mottar ca. 6000,- i mnd + en engangsstønad på ca. 30.000,-

Og dette tror jeg gjelder alle. Jeg tror ikke at det er noen som ikke får engangsstønad!

Jeg har termin 5.juli og har nesten to måneder "sommerferie" etter fødselen og begynner derfor på skole igjen til høsten. Da er jeg på mitt siste år på lærerskolen og vil gjerne fullføre. Det siste året er samlingsbasert noe som tilsier 8-10 uker med samlinger pluss eksamen. Og med tanke på at jeg har en mann som jobber offshore håper vi at mine samlingsuker klaffer med hans friperioder slik at han kan være med på skolen de ukene det trengs (mens jeg ammer).

MEN, jeg mener (med 97% sikkerhet) at om det viser seg at jeg ikke greier å fullføre, så blir fortsatt studielånet omgjort til stipend. Det viktige er at du søker deg til et helårsstudium (60stp) og er oppført som heltidsstudent.

Her har både jeg og samboer fast jobb 100%.
Så ikke noe problemer med mamma og pappaperm =)

Ordner seg for snille jenter ja.. Sjefen for avdelingen jeg var i praksis hos før jul ringte meg nettopp - null problem å få faste helger - evt fre,lør,søn hver tredje uke. Midt i blinken!! :)

Jeg får aap og samboer har 100% fast jobb

Back
Topp