Hvordan skal dere feire jul?

Tiriltoppen

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Julikulene 2020
Jepp, jeg er tidlig ut med bekymringer og planlegging :p hittil har vi feiret jul hver for oss og begge har syntes det har vært helt greit.
Men nå kommer jo gulljenta snart og det blir unaturlig å feire hver for oss da. Men det er en del som skal gå opp i opp, og jeg syns det er så vanskelig!

Mine foreldre er skilt og bor 2 timer unna oss. Den kjøreturen går forsåvidt helt greit for min del og for samboers del. I hele min barndom har jeg og min bror feiret julaften hos mamma på lille julaften og hos pappa på julaften. Og hvis det er noe jeg virkelig ikke vil bytte bort er det lille julaften hos mamma! samboer har sagt at det er helt greit. (Han kan ikke være med dit pga han er allergisk mot katter:()

SÅ: jeg drar til mamma 22.desember eller 23.desember og feirer julaften der og sover der til 24.desember. Da kommer samboer nedover og vi feirer julaften hos pappa. Så drar vi tilbake dit vi bor og har 1 og/eller 2.juledag med hans familie.

Neste år drar jeg hjem til mamma 22. Eller 23.desember og feirer julaften der. Så drar jeg enten hjem til samboer på kvelden lille julaften eller på julaften på dagen. Og hvis det da er noe selskap hjemme i min hjemby 1 eller 2.juledag må vi sette oss i bilen igjen og kjøre dit.

Sukk..jeg syns det høres stressende ut og jeg er så redd det blir slitsomt for både oss og nurket. Vi har ikke verdens største leilighet, og hvis vi skulle hatt noe selskap/feiring her hjemme blir det med min bror som er singel og samboers to søsken som er single. Pluss foreldrene da. Det blir ganske mange.

Hvordan gjør dere det? Bor foreldrene dine/svigers langt unna?

Vi feirer julaften annet hvert år hos mor til samboer og annet hvert år hos mine foreldre. Dette fungerer veldig fint for oss! Vi bor i Molde, det samme gjør svigermor og mine foreldre bor i Ålesund. Det er ca 1,5 time reise en vei :)

Vi feirer også nyttårs motsatt av jul. Altså det året vi feirer jul hos svigermor feirer vi nyttår med mine foreldre og omvendt.

Blir spennende å se hvordan det fungerer med et lite nurk, men vi er positiv :)

Ah, ja det hørtes ikke bare lett ut da :P Men dere finner nok en god løsning! ;) Man må jo bare gjøre det som er best for dere og lille, hvertfall nå i starten ;) Jeg og tenker gjerne på slikt laaange tider i forveien; liker å ha kontroll på ting og blir litt stresset/irritert når jeg ikke vet hvordan det skal løses.. :P Heheh.. Nå er ikke dette et veldig stort problem for oss, da vi stort sett veksler mellom å feire jul hos svigers eller mine foreldre annet hvert år; alle bor i underkant av 10 minutter fra hverandre :P :)

Vi feirer julaften annet hvert år hos mor til samboer og annet hvert år hos mine foreldre. Dette fungerer veldig fint for oss! Vi bor i Molde, det samme gjør svigermor og mine foreldre bor i Ålesund. Det er ca 1,5 time reise en vei :)

Vi feirer også nyttårs motsatt av jul. Altså det året vi feirer jul hos svigermor feirer vi nyttår med mine foreldre og omvendt.

Blir spennende å se hvordan det fungerer med et lite nurk, men vi er positiv :)

Hva gjør dere på lille julaften og 1.og 2.juledag da? Eller har dere ikke noen tradisjoner da?:)

Og så må jeg bare spørre: syns du det er litt kjipt å bo 1,5 time unna dine foreldre? Jeg føler nemlig VELDIG på det..:p

Jeg tenker vel at så lenge de vokser opp med å ha litt kjøring i jula og at man passer på å gjøre bilturen hyggelig med litt musikk eller lydbok, så bør det gå bra :)

Ah, ja det hørtes ikke bare lett ut da :p Men dere finner nok en god løsning! ;) Man må jo bare gjøre det som er best for dere og lille, hvertfall nå i starten ;) Jeg og tenker gjerne på slikt laaange tider i forveien; liker å ha kontroll på ting og blir litt stresset/irritert når jeg ikke vet hvordan det skal løses.. :p Heheh.. Nå er ikke dette et veldig stort problem for oss, da vi stort sett veksler mellom å feire jul hos svigers eller mine foreldre annet hvert år; alle bor i underkant av 10 minutter fra hverandre :p :)

Nei, ikke sant!! :p åhh, blir frustrert av å ha det sånn!:p men vi finner vel ut av det etterhvert ja. Det er bare at i år er alt nytt, både nytt bosted, vårt første barn og vår første felles jul. Så er mye å ta hensyn til.. Du er utrolig heldig som har både din familie og svigerfamilien i nærheten!! :)

Her feirer vi jul annethvert år hos mine foreldre og svigers. I år er det hos svigers som bor en drøy times kjøring unna. Vi pleier å reise til den andres foreldre 2. eller 3. juledag (pappa har bursdag 2. dag). I år veit jeg ikke om vi reiser til mine foreldre i det hele tatt, det er 6,5 timers kjøring på sommerføre... Men vi får se når tida kommer, kanskje klarer vi det helt fint :)

Her feirer vi jul annethvert år hos mine foreldre og svigers. I år er det hos svigers som bor en drøy times kjøring unna. Vi pleier å reise til den andres foreldre 2. eller 3. juledag (pappa har bursdag 2. dag). I år veit jeg ikke om vi reiser til mine foreldre i det hele tatt, det er 6,5 timers kjøring på sommerføre... Men vi får se når tida kommer, kanskje klarer vi det helt fint :)

Syns du det fungerer greit med annenhvert år? Og hva syns du om at din familie bor så langt unna? Jeg har vært gravid siden vi flytta og jeg HÅPER det bare er gravidhormonene som gjør at jeg syns det er skikkelig ille å bo 2 timer unna foreldrene mine..:p

Vi feirer jul hos svigerforeldrene hvert år, hvis vi ikke er hjemme i Bulgaria da :) men i år blir vi i Norge så klart, så da blir det veldig koselig med storesøster på snart 4 år og lillebror ❤️ Skulle ønske bare at mine foreldre kunne komme og, men kan ikke ha alt på en gang

Vi blir hjemme i år, orker ikke dra noe sted med tre unger. Regner med svigers kommer. Mine foreldre blir alltid invitert til oss, de bor 60 mil unna og har alltid en unnskyldning. Vi er ganske oppgitt og lei av at de aldri prioriterer å komme, er ikke slik at de har andre barnebarn. Men deres tap..

Her bor vi 2 minutter unna svigers og 25 minutter unna mine foreldre, så vi har vært hos en av de på dagen og den andre på kvelden. Syns det blir litt mas i år med to små, så nå skal vi være hos den ene siden hele dagen også bytter vi til neste år :)

Vi feirer jul hos svigerforeldrene hvert år, hvis vi ikke er hjemme i Bulgaria da :) men i år blir vi i Norge så klart, så da blir det veldig koselig med storesøster på snart 4 år og lillebror ❤️ Skulle ønske bare at mine foreldre kunne komme og, men kan ikke ha alt på en gang

Skjønner godt at du skulle ønske at dine foreldre kunne komme! Er de ofte på besøk i Norge ellers da?:) eller er det dere som drar på besøk til dem?

Vi blir hjemme i år, orker ikke dra noe sted med tre unger. Regner med svigers kommer. Mine foreldre blir alltid invitert til oss, de bor 60 mil unna og har alltid en unnskyldning. Vi er ganske oppgitt og lei av at de aldri prioriterer å komme, er ikke slik at de har andre barnebarn. Men deres tap..

Så trist at de ikke prioriterer å komme da! Hadde nok vært stor stas for barna å se mormoren og morfaren sin også tenker jeg! :/ helt klart deres tap da ja..men trist likevel :/

Vi ferier annet hver år her hjemme i Norge med mine foreldre og i Tyskland hos svigers. I år er det mine foreldre sin tur, men tror vi tar en ekstra liten ferie rundt februar så svigers kan hilse på det nye familiemedlemmet de også. Vi har også noen år feiret jul her og reist til Tyskland i romjulen og ferier nyttår der, det funker også veldig fint. Det eneste som er litt trist og som vi tenker mye på er at svigers begynner å bli veldig gamle og håper bare de lever til neste jul så de også får en julaften med barnebarnet sitt...

Her bor vi 2 minutter unna svigers og 25 minutter unna mine foreldre, så vi har vært hos en av de på dagen og den andre på kvelden. Syns det blir litt mas i år med to små, så nå skal vi være hos den ene siden hele dagen også bytter vi til neste år :)

Heldig!!! Er akkurat sånn jeg skulle ønske vi hadde det også!:p

Vi ferier annet hver år her hjemme i Norge med mine foreldre og i Tyskland hos svigers. I år er det mine foreldre sin tur, men tror vi tar en ekstra liten ferie rundt februar så svigers kan hilse på det nye familiemedlemmet de også. Vi har også noen år feiret jul her og reist til Tyskland i romjulen og ferier nyttår der, det funker også veldig fint. Det eneste som er litt trist og som vi tenker mye på er at svigers begynner å bli veldig gamle og håper bare de lever til neste jul så de også får en julaften med barnebarnet sitt...

Wow! Flott at dere klarer å kombinere Norge og Tyskland. Da er liksom ikke vår biltur på 2 timer så vanskelig :p
Uff, ja, får inderlig håpe at de holder seg gående hvertfall til neste jul <3

Her har både jeg og mannen skilte foreldre der alle utenom svigermor har funnet ny partner, dette føre jo til at vi har 4 familier vi skal klare å feire sammen med. Og nå er hverken svigermor eller min mor så veldig begeistret for hverandre så di to kan vi ikke ha sammen på jul. Så da har vi blitt enig om at vi har min mor og co og svigerfar og co på jul det ene året, og faren min og svigermor neste år.

Dette virket som en skuddsikker plan, men svigermor setter seg litt på bakbeina for hun vill ha oss helt alene hos henne. Så da ga jeg klar beskjed at vi skal feire hjemme for det blir alt for mye styr me alt utstyret vi på pakke ned både til storesøster og lillesøster. I tillegg vil vi holde rutinene for storesøster i juletida og det blir vanskelig om vi skal feire hos svigermor.

Jeg har bare feiret jul hos svigermor en gang og det var når jeg var gravid med storesøster. Jeg syns det var helt forferdeligt! Tradisjonene var ikke så ulik de jeg er vant med, men det var bare stress og maten var ikke klar før 5 timer etter det skulle være det, jeg var syk og hun skreik for full hals på begge sønnene sine og når vi kom til pakkene ble di bare kastet rundt og revet opp... Nei takk! Tradisjon er SUPER viktig for meg og i tillegg er jeg veldig familiekjær.

Så i år blir det jul hjemme hos oss med kalkun og svigerfars riskrem. Det blir meg, samboer, begge jentene våres og pappaen min vi feirer med :-) kommer til å bli en fredelig og koselig julefeiring!

I år skal vi feire med svigerforeldrene, da det blir deres første jul med barnebarn. Familien min er så splittet med skilte foreldre og søsken som feirer hver for seg med sine familier. Vi vil ha en så rolig og hyggelig feiring som overhodet mulig første julen, så da blir det på sommerhuset med svigers. Så drar vi på julemiddag til noen fra min familie en eller to dager i mellomjula :) de første to julene satser vi nok på en rolig jul for vår og baby sin del, også blir det heller litt mer styr rundt jul det året hun blir to år :)

Samboer var med til mine foreldre ifjor så da må vi nok være sammen med hans familie iår :( gruer meg litt, men håper vi får til mye julekos hjemme også.. Så drar vi til mine foreldre i romjula og tar en ekstra julefeiring da :)
Første jul borte fra mamma og pappa, huff og huff! :sorry:

I år blir vi mest sannsynlig hjemme. Med syv barn i hus, inklusiv nyfødt, føler jeg det er enklest og tryggest. Om noen vil feire med oss i år, er de velkommen hit. Men må da bidra med mat osv:p
Mannen fabler om syden siden hele hans familie skal dit, men det er uaktuelt med nyfødt baby for min del! :) Har sagt han gjerne må ta med seg barna å dra, jeg og baby kunne klart oss fint med min familie også:)

Luksusproblem å faktisk ha fri i julen spør du meg!
Jeg jobber som regel, og har jobbet lillejulaften,julaften og deler av romjula de siste 4 årene (ufrivillig turnus).

I år blir første gang vi begge er hjemme! Så da skal vi til mine foreldre som bor 120 mil unna (må fly).

"Vanligvis" kommer hans familie til oss (de bor i Danmark) også feirer vi litt her og der ettersom når vi er ferdige på jobb.

Back
Topp