Hvordan ser halbetennelse ut?

• Trådstarter Trådstarter MaseMamma09/11
  • Opprettet Opprettet
M

MaseMamma09/11

Guest
Nytt idag:

Fy faen så vondt det er idag! Klarer ikke å svalge mitt eget spytt(må spytte det forsiktig ut), og er så tørst men får ikke i meg en dråpe vann:( Klarer heller ikke å prate, bare å mumle veldig svakt. Prøvde å prate med sambo på telefoen men han forsto ingenting.
Legen min er borte i hele dag men tror kollegaen hans er der(som tar over ved tilfeller som haster). Men jeg klarer jo ikke å ringe:( Hva skal jeg gjøre?? Bare dukke opp?

Tempen er 37,8. Ikke høy, men tøyet mit fra i natt er gjennomvått og min normaltemp er 36,2-36,5 grader, så tenker at kroppen har noe å stri med. Har også veldig vondt i ørene, men det er kanskje pga hoven hals?
Herregud så hjelpesløs jeg føler meg nå! Minsten måtte kjøres av pappan i bhg og størsten måtte hentes av svigermor, for hun er ikke helt i form hun heller:/

Igår:

Og går det over av seg selv?

Tror jeg har fått halsbetennelse. Feber igår, og møkkaform idag samt super vondt i halsen. Føles som om jeg har klumper i halsen og det gjør ufattelig vondt å svelge.

Men lurer litt på om man kan se at man har halsbetennelse? Og om det går over av seg selv?

Har legetime på onsdag, det burde jo være greit. Men så vondt som det er så har jeg nesten lyst til å komme imorgen....men det er kanskje ikke vits å stresse med det?

Hvis du ser med lommelykt ned i halsen så kan den være rød og det kan også være hvite prikker der. Da er det halsbetennelse. Har du feber også så kan det godt hende du har influensa. Uansett så går dette over av seg selv. Bare hvil, drikk godt og evt ta halspastiller. Kan godt hende du er frisk til du skal til legen på onsdag:-)

Takk for hjelp.
Jeg ser at det er rødt, hovendt, store hull i mandlene og hvite flekker/prikker. Så da er det kansje halsbetennelse?
Så lenge man ikke MÅ ha antibiotika så klarer jeg meg fint til onsdag, satser på at det går over av seg selv. Så knasker jeg litt smertestillende imellomtiden:P

Ikke alltid halsbetennelse går over av seg selv med det første. Siste halsbetennelse jeg hadde gikk så langt at jeg ikke klarte å svelge mitt eget spytt.. lå å sikla fordi jeg ikke klarte å svelge/bevege munnen!

Du merker halsbetennelse ved at du er tett og vond i halsen. Hos meg er det ikke sånn raspende vondt, men verker hele tiden, selv om jeg ikke spiser/drikker noe. Noen ganger kan du se forstørra mandler, du er rød i halsen og noen ganger kan det være hvite prikker. Ofte sitter det hvite langt ned, så selv om du ikke ser noe så kan det være der.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt turen til legen i morgen og fått sett på det... Masse god bedring :)

Ser både rødt, hovent og hvite prikker. Itillegg sliter jeg veldig med å svelge mitt eget spytt...så tror kanskje det er det.

MEn legen kan vel vente til onsdag eller?

Jeg hadde ikke venta, men det er pga min egen erfaring. I mitt tilfelle så var det så vondt, og jeg fikk ikke i meg vann engang at jeg dro til legevakten midt på natta. Men da hadde jeg gått med det i nesten en uke i påvente med at det går over. Så lovet meg selv å aldri vente med å gå til legen når jeg kjenner symptomene.. har heldigvis fjerna mandlene nå da, så slipper å ha det så ofte ;)

Skjønner godt at du selv ville dratt siden det har blitt så ille for deg.
Tenker at jeg ser ann hvordan det går imorgen, men nå klarer jeg å drikke litt vann...men lettest å drikke varm te eller "spise" saftis.
Håper det går over av seg selv:)

Får håpe det :) mitt tips er saftis, ikke is med melk i, ikke melkeprodukter i det hele tatt ;) og halstabl kan lindre i korte perioder :) Go bedring :)

Takk for hjelp.
Jeg ser at det er rødt, hovendt, store hull i mandlene og hvite flekker/prikker. Så da er det kansje halsbetennelse?
Så lenge man ikke MÅ ha antibiotika så klarer jeg meg fint til onsdag, satser på at det går over av seg selv. Så knasker jeg litt smertestillende imellomtiden:p

Ja, jeg har selv hatt halsbetennelse mange ganger. Da blir det rødt, hvite prikker, ofte veldig vondt å svelge/hoste, i tillegg kan man være tett i nesen, dotter i ørene, feber, vondt i muskler og ledd osv. Da er det gjerne influensa i tillegg. Har selv nettopp hatt begge deler samtidig. Jeg har aldri brukt antibiotika for verken halsbetennelse eller influensa. Av og til kan man gi antibiotika til eldre og folk med dårlig immunforsvar, men halsbetennelse er noe som går over av seg selv og det er ingen grunn til panikk. Selve halsbetennelsen kan vare en stund (uker) men det skal bli gradvis bedre etter en ukes tid. Du trenger ikke antibiotika og ikke stress med å dra til legen så lenge du ikke har veldig høy feber som ikke går ned med paracet eller at du ikke klarer å ta til deg væske. Siden du har feber så tenker jeg influensa og dersom du har feber fremdeles på onsdag så skal du bare ta turen til legen. ;)

Halsbetennelse kan komme av virus, da hjelper ikkje antibiotika, eller av bakteriar, da hjelper antibiotika. Dette sjekkar legen ved å ta blodprøve i fingeren (CRP).
Det er heilt vanlig å få antibiotika for halsbetennelse, spesielt når det er såpass vondt og plagsomt. Denne virkar som regel veldig fort viss det da er bakteriar som er årsaken.
I påvente av legetime på onsdag ta Ibux i maksimal dose, gjerne litt meir, (om du ikkje er gravid, da er det fyfy), det virkar lett betennelsedempande og har mykje meir effekt enn paracet som "berre" er smertestillande.
Syns du har god nok grunn til å gå til legen i morgon eg, men det er nok ingen fare å vente til onsdag heller.
Masse god bedring!!!

Fy faen så vondt det er idag! Klarer ikke å svalge mitt eget spytt(må spytte det forsiktig ut), og er så tørst men får ikke i meg en dråpe vann:( Klarer heller ikke å prate, bare å mumle veldig svakt. Prøvde å prate med sambo på telefoen men han forsto ingenting.
Legen min er borte i hele dag men tror kollegaen hans er der(som tar over ved tilfeller som haster). Men jeg klarer jo ikke å ringe:( Hva skal jeg gjøre?? Bare dukke opp?

Tempen er 37,8. Ikke høy, men tøyet mit fra i natt er gjennomvått og min normaltemp er 36,2-36,5 grader, så tenker at kroppen har noe å stri med. Har også veldig vondt i ørene, men det er kanskje pga hoven hals?
Herregud så hjelpesløs jeg føler meg nå! Minsten måtte kjøres av pappan i bhg og størsten måtte hentes av svigermor, for hun er ikke helt i form hun heller:/

Du bør seriøst dra rett til legen, ta med deg et lite brev hvor du skriver hvordan du har det! Jeg har hatt det sånn tre ganger, og det er da en byll på mandelen.. Den fyller seg opp med "puss", de tydeligste tegnene er at man nesten ikke klarer å svelge, gape, ikke klarer å prate. Og når det har gått så langt som til at du ikke klarer å svelge spyttet ditt engang må du på sykehus å stikke den opp (det går helt fint, man får bedøvelse), for du klarer jo ikke å svelge noen tabletter heller da. Og da blir det bra etter de har tømt den asså :-)

Jeg har hatt det tre ganger nå, og venter på fjerning av mandlene :-)
Kom deg til legen fort som mulig! Lykke til..

syntesd et høres ut som streptokokker jeg! dra til legen du! god bedring :)

Dra til legen! :) Har man feber i tillegg er det gjerne streptokokker, og da er det like greit å ta knekken på de med en gang. Verker det i mandlene utenom når du svelger også? Det er et typisk tegn til meg i hvert fall. God bedring!

Back
Topp