Hvordan se misdannelser på fosteret?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Jeg var på ulyralyd forrige uke , og fikk beskjed om atbaby'n så helt normal ut, ja det hun kunne se da, Men lurer på hvordan ser man om feks barnet har Downs? Eller andre misdannelser, Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var nesten 10 uker , og har i grunn litt dårlig samvittighet over at jeg både har røyket og drukket alkohol i sommer uten å ha visst at jeg var gravid ! Og med tanke på hvor langt jeg var/ er på vei!

Hei på deg,

og gratulerer med baby på vei :-)

Det er en del kvinner som tenker mye på akkurat det du  nevner og som ikke visste de var gravide de allerførste ukene.
Nå har du en ultralyd bak deg som er helt normal. På ultralyd går man veldig nøye gjennom hele foster-anatomien og sjekker babyen fra topp til tå, så det forteller ganske mye.

Ift down syndrom som du spesifikt nevner, så er det en tilstand man ikke så lett spotter ved vanlig ultralyd i uke 18-20. Men sansynligheten for det er jo i utgangspunktet svært liten og noe man faktisk kun kan finne ut ved å ta fostervannsprøve.

Jeg tenker at det du kan gjøre nå er å holde et positivt fokus og leve sunt og variert. Alt man kan se ser jo normalt og fint ut, så senk skuldrene og kos deg med svangerskapet :-)

Masse lykke til da!
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Hun på gyn pol på sykehuset som tok ultralyden, sa bebien så fin ut .så får bare krysse finga for at mini er helt frisk! Får veldig tett oppfølging så får bare roe meg ned

Back
Topp