Hvordan se at kjøttet ikke bør brukes?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Om vi tar bort luktesansen, hvordan ser vi at kjøttdeigen er dårlig? Hva med kjøttfarse? Eller rent kjøtt?

Jeg har laget kjøttkaker nå, men er usikker på om de bør spises. Kjøttfarsen ble tatt ut og tinet på kjøkkenbenken på lørdag og deretter lagt i kjøleskapet. Jeg klarer ikke luktet av rått kjøtt, så skal jeg gå etter det så må jeg kaste alt av kjøtt.

Så hva mener dere?

Tja, det blir vel grå/grønnaktig hvis det går langt nok, men det er ikke lett å se i begynnelsen. Dersom pakningen buler er det i alle fall et dårlig tegn.

Luktesansen er nok det beste, rått kjøtt lukter jo ikke godt da, men du får lære å skille mellom spiselig kjøtt og dårlig kjøtt. Kylling lukter jo f.eks. lite godt uansett, men man kjenner om den lukter bedre når den har fått luftet seg litt.

Alternativt kan du smake på en kjøttkake. Man kjenner det jo når kjøttet er dårlig.

Kjøttfarsen var grålig, men det var jo en billig versjon da, og kjøttdeig er kanskje rødere i fargen enn farse?

Kjøttfarsen var grålig, men det var jo en billig versjon da, og kjøttdeig er kanskje rødere i fargen enn farse?

Men alt kjøtt nå er jo gråere enn det var før, siden det ble slutt på hva enn det var de gjorde før som gjorde at alt ferskt kjøtt var så rødt. :p

Men alt kjøtt nå er jo gråere enn det var før, siden det ble slutt på hva enn det var de gjorde før som gjorde at alt ferskt kjøtt var så rødt. :p

Min mor henter lillemor i barnehagen i dag så jeg tror hun får være prøvekanin. Jeg selv er av den typen som overbeviser seg selv om at kjøttet er råttent om bare en liten tvil dukker opp :P

Er det ille så kjennes det på lukta! Selv er jeg dårlig på sånt, og velger å kaste det dersom jeg er i tvil :-/

Råttent kjøtt stinker når du steiker det også. Da lukter det ikke kjøttkaker, da lukter det surt. Usj.. Også kan du smake da, smaker surt og.

Du kan ikke se det. Du må ene og alene stole på luktesansen. Du lukter godt forskjell på vanlig rått kjøtt, og dårlig kjøtt.
Og til neste gang: Ikke tin kjøtt i romtempratur. Kjøtt skal tines i kjøleskapet. Hilsen kokken

Du kan ikke se det. Du må ene og alene stole på luktesansen. Du lukter godt forskjell på vanlig rått kjøtt, og dårlig kjøtt.
Og til neste gang: Ikke tin kjøtt i romtempratur. Kjøtt skal tines i kjøleskapet. Hilsen kokken

Æsj, bare lukten av kjøtt gjør at jeg tror det er dårlig, så jeg stoler ikke på min egen luktesans når det kommer til kjøtt. Alt annet går fint, men lukten av rått kjøtt får det til å vende seg i meg uansett ><
Tusen takk for tipset, da skal jeg passe på det fra nå av.
Bare for å ha spurt; hvordan er det å sjokktine kjøtt i varmt vann? (i pose)

Æsj, bare lukten av kjøtt gjør at jeg tror det er dårlig, så jeg stoler ikke på min egen luktesans når det kommer til kjøtt. Alt annet går fint, men lukten av rått kjøtt får det til å vende seg i meg uansett ><
Tusen takk for tipset, da skal jeg passe på det fra nå av.
Bare for å ha spurt; hvordan er det å sjokktine kjøtt i varmt vann? (i pose)

Det er veldig lite smart. Bakteriene på overflaten av kjøttet våkner til live når du passerer 20 grader. Tin i kaldt vann (4-6 grader er varmere enn frossent kjøtt, ergo tiner det) eller i kjøleskap.

Jeg liker heller ikke lukten av rått kjøtt. Men la det ligge å lufte seg litt før du stikker nesen borti. Om kjøttet er dårlig så lover jeg deg at du ikke trenger å stikke nesen borti for å kjenne det, da stinker det i hele rommet.

Det er veldig lite smart. Bakteriene på overflaten av kjøttet våkner til live når du passerer 20 grader. Tin i kaldt vann (4-6 grader er varmere enn frossent kjøtt, ergo tiner det) eller i kjøleskap.

Jeg liker heller ikke lukten av rått kjøtt. Men la det ligge å lufte seg litt før du stikker nesen borti. Om kjøttet er dårlig så lover jeg deg at du ikke trenger å stikke nesen borti for å kjenne det, da stinker det i hele rommet.
Hvordan er det å tine kyllingfilet i romtemperatur da? Måtte bare spørre nå når du nevnte dette om kjøtt

Sent from my iPhone using BV Forum

Var D gått ut på dato da du Tinte det? Isåfall ville jeg kun brukt det samme dagen. Men hvis det ikke var gått ut på dato ville jeg ikke bekymret meg

Hvordan er det å tine kyllingfilet i romtemperatur da? Måtte bare spørre nå når du nevnte dette om kjøtt

Sent from my iPhone using BV Forum

Kylling er mer sensetivt og kan inneholde skumlere bakterier (listeria f.eks) enn svine og oksekjøtt. Jeg ville absolutt ikke ha tint det i en tempratur over 10 grader.

Jeg er litt ekstra påpasselig på slike ting for jeg har blitt matforgiftet noen ganger, og det er ikke gøy!

Mitt beste tips: Skriv en matplan. Planlegg hva du skal ha til middag i flere dager fremover. Hvis du vet at du skal ha kyllingfilet til middag på fredag så tar du den opp av fryseren og legger den i kjøleskapet på onsdag. Beregn to døgn tining i kjøleskap.

Du hadde merket det om du stekte råttent kjøtt. Selv om du ikke stikker nesa borti så stinker det i rommet......Ellers enig i alt Moderator Tamara sier, tin langsomt og kjølig over lang tid.

Back
Topp