Hvordan rekker en å ha middag hver dag?

Apekatter

Elsker forumet
Inspirert av middag-middag-tråden.

hvordan rekker dere ordentlig middag hver dag? Her har vi bare én aktivitet i uken, og den dager rekker vi det ikke. Før gikk vi på allidrett, og hadde da med grønnsaksmuffins som vi spiste i garderoben.

her er dagen vår:
Levere i Bhg litt før 8
Jobb ca 8:20-16:00 (ofte senere)
Hente ca 16:30 (senere om jeg jobber senere)
Hjemme nærmere 17:00 (gjerne litt før, men bruker tid på veien og til å kle av ytterklær og gå på do vaske hender på vei inn)
Middag ca 17:30/17:45 (mannen kommer hjem da)
Leggetid minste: 19:15 (begynner å ordne ca 18:45)
Leggetid eldste: 20:00
Rydde/vaske/smøre matpakker, kjærestetid, snakke med venner og trene 20:15-sovetid

Føler dagene er ganske fulle. Lager dere middag om kvelden? Raske middager? Litt styr å lage middag med ungene rundt også, selv om det er veldig fint når se vil hjelpe til :) prøver å ikke ha iPad hver dag.

Jeg er ferdig på jobb kl 15, henter på SFO og er hjemme 15.15/15.20.
2 dager i uka har vi aktiviteter og da spiser vi noe lett hjemme før vi drar, er da hjemme kl 18.15/18.30 og de da har samboer middag klar de fleste dager. Spiser da, guttungen gjør leseleksa si, hopper i dusjen og har iPad tid til kl 20 hvor kan legges. Jeg gjør unna litt husarbeid før vi drar, samtidig som jeg order litt mat.
De andre dagene varierer det litt om samboer skal ha middag, men enten spiser vi rundt 16.30 (begynner å lage mat kl 16.00, disse dagene, samboer jobber seint og skal ikke ha middag) eller så spiser vi rundt 18.00 om samboer kommer da. Da har vi gjort unna lekser, gått tur med hunden og lekt. Etter mat er det iPad og avslapning.
Jeg slapper av, leker litt med guttungen, og rydder litt mellom alt. Unngår stress så langt det lar seg gjøre.
Skolematen lages med kveldsmaten, en gjør dette og legger, mens den andre går tur med hunden.

Jeg går ofte tur med hunden når guttungen trener, handler eller skravler med de andre mødrene (det er også veldig ålreit)

iPad har vi hver dag, men 45 min etter skolen (skal ha medisiner og trenger hvile, så denne tiden går med til det og er viktig, derfor iPad da og 1 time før kvelden, ser ikke Barne-TV da, men kan velge hva han vil)

Jeg går hjemme på AAP. Men de dagene vi har lange dager med skole og nesten påfølgende aktivitet rett etterpå, har jeg som regel laga en todagersmiddag dagen før. Typisk lapskaus og slikt. Noe som holder seg godt ihvertfall til også dagen etter. Tid spart da for vår del. Er bare en dag de har aktivitet heldigvis nå.

Jeg jobber 90%, og både jeg og mannen har fleksitid, en leverer og en henter. Jobber evt litt hjemmefra på kveld, særlig mannen.

Unger på 4, 9 og 12. De to eldste har aktiviteter mandag, tisdag, onsdag og annenhver torsdag fordelt mellom seg, et par av dem går de på begge.

Bhg stenger 1630, henter somregel rundt 16 for å rekke middag ferdig spist før 1715 som er avreise til aktivitet tre av dagene (torsdagen begynner det ikke før 18) De skal ideelt sett ha gjort lekser før vi kommer hjem, det varierer litt i hvor stor grad det er gjennomført.

Middagen er somregel rask, rett og slett grunnet tidspress. Men det går, grunnet fleksibilitet og mulighet for hjemmekontor.

Vi byttet en periode rundt kveldsmat og middag, det var da mannen pendlet og kengubsrnet hadde to aktiviteter, vi kunne spist uten mannen siden vi var hjemme 15 hver dag men det ønsket bi ikke

Her lager vi middag sammen med barnet hvis han ikke vil leke for seg selv. Har jo foreløpig bare én unge, men han er 2,5 år og det går vel egentlig litt seinere når han hjelper til. Hehe. Men han elsker det og vi får vært sammen.
På dager med dårlig tid har vi gjerne noe delvis halvfabrikata, eller så forbereder jeg deler av maten dagen i forveien. :) jo flere ganger jeg har laget noe desto raskere går det å lage. Velger middager jeg vet tar maks en halvtime når det er travelt og leter stadig etter nye oppskrifter som er raske. Har alltid bedre tid de første 3 gangene jeg lager noe, også går det mer på automatikk. :)

Kan gi noen eksempler på middager til dårlig tid:
Kjøttkaker, brun saus (pose), erter og kokte poteter eller Makaronistuing. Kokte gulrøtter eller pose med fryste grønnsaker er også et alternativ.

Kjøttdeig, tomatsaus på glass, spaghetti, evt enkel salat ved siden bestående av salatblader, cherrytomater, fetaost og agurk.

Omelett, veldig godt om du har rester av kokt potet å ha oppi. Slenger ellers oppi div grønnsaker, mye smør og litt ost. Kan ha rundstykker eller brød ved siden av.

Stekt laks, ris, kokte gulrøtter/ aspargesbønner/ erter eller blomkål. Bruker man boil in bag er risen mer forutsigbar og koker ikke over

Linsesuppe, har funnet en oppskrift som er unnagjort på maks 15 min

Stekt torsk, potetmos, grønnsaker

Frossenpizza :hilarious:

Pyttipannemiks fra Findus, egg og litt grønt feks agurk og cherrytomater

Det kan være ganske enkelt og likevel forholdsvis sunt. Men vi har ikke sånne dager der middagen må være fort hver dag, og det synes jeg er ganske greit, for det er stressende når man alltid har dårlig tid.

Jeg har fast nattevaktstilling så sover mens ungene er på skole og barnehagen. Våkner før jeg henter de å gjøre mye klart før jeg går å henter eller lager når vi kommer hjem. De hentes aldri senere enn 15.30 og som oftest før. Hender jeg også tar eksta , men da kun vakt fra 9-14.30. Ingen av aktivitetene til ungene begynner før 17.30. Mannen er som regel hjemme rundt 16.30, ellers har han jo halvparten hjemmekontor for tiden. Så her er middagsituasjonen ingen problem. Og vi har sjelden så tidskrevende middager i ukedagene.

Middag hver dag ja.

Nå har vi to barn på 8 og 11 år, og de er hjemme fra skole og Sfo før vi er hjemme fra jobb.

Samboer er stort sett hjemme 16.10, med meg varierer det.
Enten er jeg hjemme 15.15, 15.45 eller 16.30, kommer an på vakta mi og når jeg får dratt.

Bare ett barn som har aktivitet en gang i uka, og da må vi dra 17.40. Blir knapt med tid, men da tar vi noe enklere, som pasta og kjøttdeig feks.
Evt at det er rester fra mandagen. Eller at den som ikke er med på trening har middag klar til de kommer hjem. Men da er det sen middag, 19.30, som ikke er heeelt optimalt.

Men her er det ingen som går på badet før 20.15, så er jo litt bedre tid likevel.
Men middag rekker vi selv oppi alt av lekser og diverse.

Ja å få til skikkelig middag er gjerne en utfordring, vi har begge 8-16 jobber og er ikke inn dørene før kl er 16.30/16.45- men vi prøver å få det til så raskt og enkelt som mulig og samtidig at det skal være noenlunde sunt:-)

varianter som koteletter/kylling på stekepanna med ris/chips, saus og salat grønnsaker, spagetti, hjemmelaget burger, pita/wrap med kylling/kjøttdeig, pannekaker, wok, suppe, ovnsgrateng av et slag. Er retter vi kjerne klarer å få til på 30 min, vi prøver å forberede det vi kan kvelden før. Feks skjære salaten som skal være tilbehør etc.

De hentes sjelden senere enn 1530, stort sett før, så vi har gid tid til å lage middag. Så lenge jeg har planlagt på forhånd hva vi skal ha.
Aktivitet 1 dag i uka på eldste og da henter jeg gjerne senest 15.
Jobber natt en uke og hjemme den andre uka, så tiden styrer jeg litt selv.
Må nok planlegges litt bedre når jeg skal bytte jobb og de dagene jeg da evnt jobber til 16 eller senere. Vet ikke hvordan det blir enda, da jeg kun skal jobbe som tilkallingsvikar

Begge jobber turnus i 80 og 100%. Er hjemme ca 16, og den som er først hjemme, starter på middagen. Lager som regel fra bunnen av, eller tar opp proteiner på forhånd så det tiner.
Minst En av oss har trening hver dag kl 18. Rekker det fint. God planlegging er viktig

Inspirert av middag-middag-tråden.

hvordan rekker dere ordentlig middag hver dag? Her har vi bare én aktivitet i uken, og den dager rekker vi det ikke. Før gikk vi på allidrett, og hadde da med grønnsaksmuffins som vi spiste i garderoben.

her er dagen vår:
Levere i Bhg litt før 8
Jobb ca 8:20-16:00 (ofte senere)
Hente ca 16:30 (senere om jeg jobber senere)
Hjemme nærmere 17:00 (gjerne litt før, men bruker tid på veien og til å kle av ytterklær og gå på do vaske hender på vei inn)
Middag ca 17:30/17:45 (mannen kommer hjem da)
Leggetid minste: 19:15 (begynner å ordne ca 18:45)
Leggetid eldste: 20:00
Rydde/vaske/smøre matpakker, kjærestetid, snakke med venner og trene 20:15-sovetid

Føler dagene er ganske fulle. Lager dere middag om kvelden? Raske middager? Litt styr å lage middag med ungene rundt også, selv om det er veldig fint når se vil hjelpe til :) prøver å ikke ha iPad hver dag.

Dere har jo god tid på morgenen, og helgen kan brukes til matprepping. :)

Middag til kveld, raske middager i ukedagene, litt mer hjemmelaget og kompliserte ting i helgene :)

Dere har jo god tid på morgenen, og helgen kan brukes til matprepping. :)
Kan bruke helgen, men morgenen rekker jeg ikke noe annet enn å stå opp og få dem ut døra :p sliter litt med at noen ikke spiser diverse matretter, men vi rekker alltid en kjapp kvelds hvis ungene ikke spiser. Hva prepper du?

Hjelpes. Kjenner jeg blir veldig glad for hvordan vi har valgt når jeg ser stresset mange beskriver! Velger bevisst at vi aldri jobber fullt begge to, en er for det meste hjemme. Så da er det god tid til å lage sunne middager fra bunn av. Har selvsagt også raske middager altså, barna er jo ikke i bhg og da er det mye mer kaos hjemme enn det de fleste andre med barn der sikkert har... Det kommer heller ikke til å bli mange ettermiddagsaktiviteter på barna utenom det vi gjør felles. Kanskje én evt, men kommer an på hva. Får vondt av alle som synes de er helt nødt til å ha to fulle inntekter.. Vi har 4 barn og stort sett alltid max 100% +20 % inntekt feks. Virker så slitsomt å ikke engang ha tid til så basale ting som middag...

Hjelpes. Kjenner jeg blir veldig glad for hvordan vi har valgt når jeg ser stresset mange beskriver! Velger bevisst at vi aldri jobber fullt begge to, en er for det meste hjemme. Så da er det god tid til å lage sunne middager fra bunn av. Har selvsagt også raske middager altså, barna er jo ikke i bhg og da er det mye mer kaos hjemme enn det de fleste andre med barn der sikkert har... Det kommer heller ikke til å bli mange ettermiddagsaktiviteter på barna utenom det vi gjør felles. Kanskje én evt, men kommer an på hva. Får vondt av alle som synes de er helt nødt til å ha to fulle inntekter.. Vi har 4 barn og stort sett alltid max 100% +20 % inntekt feks. Virker så slitsomt å ikke engang ha tid til så basale ting som middag...
Nå kommer det jo an på hva man tjener og da, og hvor man bor.

Her jobber samboer 100 og jeg 80. Jeg jobber 80 pga helsa mi, og det blir nok garantert ikke mer. Jeg ser for meg at jeg på sikt kommer til å tjene mindre pga helseutfordringer.
Men det må vi for at det skal gå rundt.
Og vi har ikke mye ekstra å rutte med heller. Og enda tjener vi sånn midt på treet tenker jeg.

Men er ikke mye stress hos oss egentlig,
det kommer helt an på uka,

Syns du virker veldig fordømmende mot andres valg her..
Noen trenger faktisk mer i inntekt pga hvor de bor og jobber. Er ikke for alle å bare flytte ut av byen de bor i, få seg jobb og bolig.
Her er vi hjemme på fulltid, men pga helse så orker vi ikke å lage middag hver dag heller, ikke noe stort noe hvertfall.
Så ting må tas på dagsformen rett og slett.
Men vi tjener ikke mye sånn sett, men igjen det er ikke vårt valg, det er pga helsa vår.

Back
Topp