Hvordan rekke over alt?

Saskia

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Aprillykke 2017
Maiblomstene 2017
Jeg gikk ut i perm for nesten 2 uker siden, og hadde store planer om å få gjort så mye. Nå, 12 dager senere, har permen hovedsaklig gått med til BV-forum, soving på sofaen, serietitting og litt juleshopping. Huset er ikke blitt vasket, julekakene er ikke bakt, de siste baby og juleprosjektene er ikke ferdige, og jeg kjenner at jeg gidder egentlig ikke heller... Hvor ble det av energien og inspirasjonen?

Nå trenger ikke småen komme på noen uker enda, men jeg føler på meg at det ikke blir så lenge til...modningstegnene blir sterkere hver dag og han har veldig lite plass igjen i magehuset.

Hvordan får dere inspirasjon og energi til alt det dere får til? Eller er det mer snakk om å tvinge seg selv til å orke? Jeg prøver å belønne meg selv med f.eks en episode av favorittserien etter at jeg har vasket litt, men har ikke viljestyrke til å gjennomføre for tiden...og sjokolade som belønning er nok ikke et triks :p

Alle tips mottas med takk :)

Har ikke peiling jeg :P nå har eska med litt julepynt og advents ting stått på gulvet her i et par dager. Har fremdeles ikke orket å se oppi eller begynne å få advent i hus. Hadde tenkt å kjøpe meg noe nytt pynt og slikt. Men orke ikke..

Så henger meg på å håper på gode tips ;)

Det er lett å si det, men du må prøve å ikke tenke på alt du skulle ha gjort. Og heller bli glad for det du klarer å gjøre. Men det aller viktigeste nå er jo å slappe av og lade opp til fødselen. :)

Jeg gjør lite i forhold til antal timer i døgnet, men kroppen klarer ikke mer enn det jeg gjør. Det er ikke lett å slå seg til ro med det når det er ting over alt å ta tak i. Men prøver å prioritere litt, og har blitt flinkere til ikke tenke på hva som skulle vært gjort hele tiden. :)

Her har jeg bare tatt meg i nakken og fått gjort det, for jeg blir så sliten av å ha det hengende over meg alt jeg burde gjort.
Men jeg har ikke hatt noen vondter da.

Enkelte dager har jeg vært kaputt og bare slappet av, men de dagene jeg har hatt litt mer energi har jeg bare begynt før jeg har rukket å sette meg i sofaen ;) Blir gal av å ha sånne ting hengende over meg! Men viktig å lytte til kroppen og... Hvis den forteller deg at du må slappe av..så gjør det!

Lister <3
Av en eller annen grunn blir jeg supermotivert av lister :P
Lagde IKEA-liste i går, så i dag skal vi (endelig) få kjøpt inn de siste møblene som må være på plass til magetrollet kommer..
Så har jeg liste over hvilke rom som skal gjøres klare til jul, med lister-inni-listene med nøyaktig hva som må gjøres. Jo flere punkter, jo bedre - ingenting er så motiverende som å krysse ut ting på lister, hva så om det bare er "tørk støv av taklampa" - har jeg gjort det, har jeg vært flink:rolleyes: Så har jeg forskjellige belønning/straff-system ettersom hva som funker den dagen. Det varierer med humøret og formen :P Og jeg tar det ikke tungt om jeg trenger noen dager til å hente meg inn og bare ligge på sofaen. Hvertfall ikke når jeg er høygravid :P

Du er ikke alene, jeg er produktiv mellom kl 08.00-10.00. Da blir jeg sliten og må sove. Sover til 13.00 og da er jeg helt punkterte i kroppen, spiser litt og slapper av. Når klokken så begynner å nærme seg halv 3 må jeg dusje/stelle meg for må gå halv 4 å hente ungene. Det var den dagen liksom.. Jeg har eksamen om to uker(har ikke begynt å lese) og huset skal være vasket slik at vi kan pynte i helgen. Jeg har ikke sjangs.. :p

Her blir det ikke støvsuging, gulvvask, støvtørking osv med mindre jeg våkner supermotivert og med masse energi. Det blir tatt når jeg orker. Jeg er sliten nok av å bare være høygravid med et bekken som ikke fungerer, orker ikke å være ekstra sliten fordi jeg presser meg for hardt. Jeg tar ting litt og litt, så det gror jo selvfølgelig ikke igjen her. Samtidig har aldri noen dødd av litt hybelkaniner :p Baking blir det ikke noe av i år, annet enn pepperkaker med barna. Julegaver har jeg også tatt litt og litt, tatt en time på senteret nå og da og har kjøpt det jeg har rukket på den tiden jeg har orket å være der :p

Jeg gjør lite i forhold til timer i døgnet. Men lastet ned en app på ipaden der jeg skrev alt som skal værte gjort hvis mulig. Ingenting er dødsviktig. Alt som er gjort er bra. Skrev veldig detaljert og krysser av etter hvert. (App: errands)

Lagde forskjellige grupper for ting oppe, nede, jul, baby, tekstil ect.

Det mannen må ta hopper jeg over. Det jeg kan ta. Tar jeg litt ved tid og energi. Nå står den på 70 gjorte oppgaver og 18 igjen. Får gjort noen i dag. Da noen av oppgavene er i flere trinn. XD for at jeg skal være sikker på at det blir gjort.

Ellers er avslapping det viktigste. Men huset er nesten helt rent. Kun nederste skaper på kjøkkenet å vaske igjen. Så stresser ikke. Jeg er en liste person. Hvis ikke får jeg ikke gjort en drit.

Jeg gjør lite i forhold til timer i døgnet. Men lastet ned en app på ipaden der jeg skrev alt som skal værte gjort hvis mulig. Ingenting er dødsviktig. Alt som er gjort er bra. Skrev veldig detaljert og krysser av etter hvert. (App: errands)

Lagde forskjellige grupper for ting oppe, nede, jul, baby, tekstil ect.

Det mannen må ta hopper jeg over. Det jeg kan ta. Tar jeg litt ved tid og energi. Nå står den på 70 gjorte oppgaver og 18 igjen. Får gjort noen i dag. Da noen av oppgavene er i flere trinn. XD for at jeg skal være sikker på at det blir gjort.

Ellers er avslapping det viktigste. Men huset er nesten helt rent. Kun nederste skaper på kjøkkenet å vaske igjen. Så stresser ikke. Jeg er en liste person. Hvis ikke får jeg ikke gjort en drit.
Dette hørtes ut som en drømme-app. Hva heter den??

Back
Topp