Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Den rikige norske terminen er den BV forteller + en dag til. De regner et svangerskap for å være 40+3. Så BV sier at min termin er 9. august, men jeg har termin 10. august. Var til lege i går (pga noe annet) og fortalte at jeg var gravid og han regnet også terminen til å være 10. august. Tror ikke så mange i helsevesenet tar hensyn til hvor lang syklus man har heller, mine to leger har hvertfall ikke spurt om sykluslengde. Bare første menstruasjonsdag i siste mens. Når hadde du første dag i siste mens?
Ok. Om du hadde gått til legen min så ville han ha gitt deg termin 1. august, men siden du har syklus på 26 dager så kan du jo si 30.juli da. BV er hvertfall uansett en dag for kort i forhold til den offisielle lengden på et svangerskap. De burde oppdatert terminkalkulatoren.
Trodde de regnet 40+3 fra første blødningsdag, uansett. Eller er dette feil? Hvertfall slik legen og gyn har regnet ut terminen på mine to første
Du skal ta hensyn til hvor lang syklus du har. For å si det på en annen måte så er svangerskapet 38+3 fra eggløsning.
Eksempel: to stk som begge har første dag i siste mens den 1. desember. Den ene har 28 dagers syklus, den andre har 32 dagers syklus. Den første har eggløsning omkring 15. desember og vil få termin 10. september . Den andre har eggløsning rundt 19. desember og vil få termin 14. september.
(P.S. Dette forutsetter jo selvsagt at man har 14 dager fra eggløsning til menstrasjon, som er det vanlige. Noen kan ha lenger og kortere lutealfase. Men uansett så skal det beregnes 38+3 fra eggløsningen)
Jeg regna 38+3 fra eggløsning som jeg antar skjedde den 3. november, og da ble terminen 30. Juli som du skrev Men i følge mensen så er jeg 5+5 i dag, men hvis jeg får to bonus dager, så er jeg jo 6+1 da..
Ja, eller 6+0 blir det jo da. '5+5' + 2 ='6+0'. Hvis du hadde eggløsning den 3. november så er jo det akkurat 4 uker siden i dag, så da stemmer det at du er 6+0 i dag.