Hvordan regner dere ut termin?

Såpebobla

Elsker forumet
Jeg trodde jeg var 5+1 i dag, (termin 29. juli) siden det i går var 5 uker siden siste mensens første dag.. Men BV sier jeg er 5+2 og termin 30. juli, barn i magen og pregnology sier jeg er 5+3.. Jeg har 26 dagers syklus...

Hvordan regner dere ut terminen deres?

Den rikige norske terminen er den BV forteller + en dag til. De regner et svangerskap for å være 40+3. Så BV sier at min termin er 9. august, men jeg har termin 10. august. Var til lege i går (pga noe annet) og fortalte at jeg var gravid og han regnet også terminen til å være 10. august. Tror ikke så mange i helsevesenet tar hensyn til hvor lang syklus man har heller, mine to leger har hvertfall ikke spurt om sykluslengde. Bare første menstruasjonsdag i siste mens. Når hadde du første dag i siste mens?

Den rikige norske terminen er den BV forteller + en dag til. De regner et svangerskap for å være 40+3. Så BV sier at min termin er 9. august, men jeg har termin 10. august. Var til lege i går (pga noe annet) og fortalte at jeg var gravid og han regnet også terminen til å være 10. august. Tror ikke så mange i helsevesenet tar hensyn til hvor lang syklus man har heller, mine to leger har hvertfall ikke spurt om sykluslengde. Bare første menstruasjonsdag i siste mens. Når hadde du første dag i siste mens?

Jeg hadde første dag i siste mens den 22. oktober. Når jeg tok på eggløsningskalkulatoren til BV sa den at eggløsningen var 3. november, og termin 29. Juli. Tar jeg på terminkalkulatoren sier den at unnfangelsen skjedde 4. november, og termin er 30. Juli. På Barn i magen sier den at befruktningen skjedde 2. november, og at jeg har termin 29. Juli. Terminkalkulatro.com sier eggløsning dagene rundt 3. nov, og termin 29 juli og at jeg er 5+2 som jeg trodde selv :) Hadde jeg hatt 28 dagers syklus hadde termin blitt flyttet 2 dager til 31. 14 dager før mensen var 3 november.

Ok. Om du hadde gått til legen min så ville han ha gitt deg termin 1. august, men siden du har syklus på 26 dager så kan du jo si 30.juli da. BV er hvertfall uansett en dag for kort i forhold til den offisielle lengden på et svangerskap. De burde oppdatert terminkalkulatoren.

Ok. Om du hadde gått til legen min så ville han ha gitt deg termin 1. august, men siden du har syklus på 26 dager så kan du jo si 30.juli da. BV er hvertfall uansett en dag for kort i forhold til den offisielle lengden på et svangerskap. De burde oppdatert terminkalkulatoren.

Oki :) jaja.. er bare et par dagers forskjell ;) får vel kanskje ny på ordinær ul uansett ;) sist ble den flytta hele 1 dag :P

Jeg hadde også første dag i siste mens 22. oktober, og har beregnet min termin til 1. august. Men jeg vet at befruktningen skjedde 5. november da.

Hvis du har 26 dagers syklus så har du vel eggløsning omtrent 12 dager etter siste mens begynner, altså omkring den 3. november. Hvis du beregner at eggløsning var 3. november og at svangerskapet varer i 40+3 dager så blir din termin 30. juli og du er 5+4 i dag.

Du må jo prøve å tenke ut når du hadde eggløsning. Den dagen du hadde eggløsning var du 2+0. Så da kan du regne deg to uker bakover fra eggløsningsdagen og deretter legge på 40+3 uker for å finne termin. :)

Takker for svar :) får jeg på en måte to dager lagt til siden jeg har 26 dagers syklus og ikke 28 da?

Trodde de regnet 40+3 fra første blødningsdag, uansett. Eller er dette feil? Hvertfall slik legen og gyn har regnet ut terminen på mine to første:)

Trodde de regnet 40+3 fra første blødningsdag, uansett. Eller er dette feil? Hvertfall slik legen og gyn har regnet ut terminen på mine to første:)

Du skal ta hensyn til hvor lang syklus du har. For å si det på en annen måte så er svangerskapet 38+3 fra eggløsning.

Eksempel: to stk som begge har første dag i siste mens den 1. desember. Den ene har 28 dagers syklus, den andre har 32 dagers syklus. Den første har eggløsning omkring 15. desember og vil få termin 10. september . Den andre har eggløsning rundt 19. desember og vil få termin 14. september. :)

(P.S. Dette forutsetter jo selvsagt at man har 14 dager fra eggløsning til menstrasjon, som er det vanlige. Noen kan ha lenger og kortere lutealfase. Men uansett så skal det beregnes 38+3 fra eggløsningen)

Du skal ta hensyn til hvor lang syklus du har. For å si det på en annen måte så er svangerskapet 38+3 fra eggløsning.

Eksempel: to stk som begge har første dag i siste mens den 1. desember. Den ene har 28 dagers syklus, den andre har 32 dagers syklus. Den første har eggløsning omkring 15. desember og vil få termin 10. september . Den andre har eggløsning rundt 19. desember og vil få termin 14. september. :)

(P.S. Dette forutsetter jo selvsagt at man har 14 dager fra eggløsning til menstrasjon, som er det vanlige. Noen kan ha lenger og kortere lutealfase. Men uansett så skal det beregnes 38+3 fra eggløsningen)

Jeg regna 38+3 fra eggløsning som jeg antar skjedde den 3. november, og da ble terminen 30. Juli som du skrev :) Men i følge mensen så er jeg 5+5 i dag, men hvis jeg får to bonus dager, så er jeg jo 6+1 da.. :rolleyes:

Jeg regna 38+3 fra eggløsning som jeg antar skjedde den 3. november, og da ble terminen 30. Juli som du skrev :) Men i følge mensen så er jeg 5+5 i dag, men hvis jeg får to bonus dager, så er jeg jo 6+1 da.. :rolleyes:

Ja, eller 6+0 blir det jo da. '5+5' + 2 ='6+0'. Hvis du hadde eggløsning den 3. november så er jo det akkurat 4 uker siden i dag, så da stemmer det at du er 6+0 i dag.

Back
Topp