Hvordan regner dere uker?

Jeg sier at jeg er 14 uker eller i 15. uke, så kan det ikke misforstås.

Har ei venninne som la ut om graviditeten sin da hun var 11+0 for da var hun 12 uker på vei mente hun. Jeg tenkte jeg var i uke 12 da jeg var 12+0.

Det med "uke x" er det tilsynelatende ingen fast definisjon på. Tolvte uke er greit og klart definert. Men når det gjelder Uke 12, så er det noen som bruker det om tiden fra 12+0 til 12+6, mens andre igjen bruker "Uke 12" og "Tolvte uk" om hverandre. "12 uker på vei" er også vanskelig, da noen mener de er i tolvte uke, mens andre mener de er 12+x på vei...

De fleste steder jeg har sett har operert med at Uke 12 og 12 uker på vei er 12+0 til 12+6, så det er det jeg forholder meg til. Men jeg har også sett norske nettsteder om svangerskap som bruker det annerledes..

Så når jeg sier hvor langt jeg er på vei, bruker jeg konsekvent antall uker + antall dager, så når jeg er 12+6 så sier jeg nøyaktig det.

Når jeg nå er 14+4 og noen spør hvor lang jeg er på vei, sier jeg da uke 14 eller uke 15?
Om noen spør hvor langt du er på vei er svaret: 14 uker og 4 dager. Men du er i uke 15. Fordi den uken du hadde mens er 0+ men 1. uken av svangerskapet.

Jeg tenker egentlig at det ikke er så nøye [emoji28] Men jeg sier at jeg er i uke 12 nå som jeg er 12+0 idag. Men det riktige er vel egentlig at jeg er i uke 13. Jeg bare synes det høres feil ut. Men det har jo egentlig ingenting å si for den som spør..

Back
Topp