Hvordan regner dere termin?

Bkno0568692

Andre møte med forumet
Hei!

Lurer på for dere som vet når dere har hatt eggløsning, hvordan regner dere termin? Jeg vet jeg har hatt egglønsing senere enn menstermin vil regne meg på vei, og lurer da på om dere som har sen eggløsning regner ut fra menstermin uansett eller om dere regner "eggløsningstermin" :hilarious: (hvis dette gir mening overhodet..)

tror babyverden har en slik kalkulator, hvor du kan rekne fra unnfangelse :-) om ikke finner du garantert noe ved å søke på google!

Fra første dag i siste menstrasjon. Jeg hadde min første mens 1 august. Last ned en app, så har du kontrollen (Preglife) eller babyverden sin :)
Så hvis du husker din første dag i siste mens så finner du ut av det :)

Jeg hadde litt lange sykluser før og da tok jeg utgangspunkt i eggløsning. 1. dag i siste mens er bare en tilnærming når man ikke vet bedre. Nå hadde jeg 28. dagers syklus, med eggløsning 14 dager etter mensstart, så da ble de to sammenfallende.

Det er jo på en måte eggløsning og befruktning som er det eneste riktige å regne fra. Om man har 3 uker fra mensstart til eggløsning i stedet for 2 uker vil jo ikke embryoet/ fosteret kunne vokse noe raskere for å ta igjen «den tape uka» :-)

Jeg har hele tiden tatt utgangspunkt i dato for unnfangelse fordi jeg vet at eggløsningen må ha vært forsinket. Fikk bekreftet på TUL at min dato er den rette :)

Jeg brukte terminkalkulator fra preglife og babyverden, så sammenlignet jeg med de jeg googlet frem på nett. Så måtte jeg sette opp sykluslengde til 30 dager for at det skulle stemme med min syklus :)

Hei!

Lurer på for dere som vet når dere har hatt eggløsning, hvordan regner dere termin? Jeg vet jeg har hatt egglønsing senere enn menstermin vil regne meg på vei, og lurer da på om dere som har sen eggløsning regner ut fra menstermin uansett eller om dere regner "eggløsningstermin" :hilarious: (hvis dette gir mening overhodet..)
Sniker

Regner EL/befruktning som 2+0 og finner termin utifra det.
Det med menstermin er pga dw fleste klarer holde styr på når de har mensen, men ikke alle vet når de har EL.
Blir riktigere å forholde seg til at EL er 2+0 når man vet når det var, uavhengig av hva lege/JM setter som termin (siden de forholder seg til første dag siste mens)

Jeg har brukt første dagen i siste mens men jordmora sa til meg at jeg har litt ustabile sykluser så vil nok termindato endre seg veldig på ul. Skal på tul på mandag så er spent på hva gynekologen finner ut.

Back
Topp