Hvordan regne uker og termin?

Heffalomp

Glad i forumet
Jeg fikk positiv test på onsdag, 30.04, 9dpo.
Når jeg legger det inn i appene mine (nørs, Premom, Flo og preggers) kommer det opp termin alt fra 04.01.26-10.01.26, og at jeg er mellom 4+3/4+6 uker på vei, ut i fra første dag i siste mens.

Jeg er dog bare 12 dpo idag. Fikk el på dag 19. Har vanligvis syklus på 32 dager.

Stemmer det da at jeg er 4+ uker på vei, eller er jeg bare 3+?? :scratch

Når jeg legger det inn i appene mine (nørs, Premom, Flo og preggers) kommer det opp termin alt fra 04.01.26-10.01.26, og at jeg er mellom 4+3/4+6 uker på vei, ut i fra første dag i siste mens.

Jeg er dog bare 12 dpo idag. Fikk el på dag 19. Har vanligvis syklus på 32 dager.

Hvis du er sikker på EL er du i realiteten «bare» 3+5.
Helsepersonell (leger, sykehus, etc.) bruker vanligvis forholde seg til menstermin inntil termin er satt basert på ultralyd rundt uke 18 (eventuelt tidlig ultralyd rundt uke 12).
Hvis jeg har regnet riktig og første dag i siste menstrasjon var 02.04.2025 er du ifølge menstermin 4+3.

Du får nok forskjellig fordi appene har litt forskjellige måter å regne termin på. Ville brukt babyverden sin kalkulator. Men legen og jordmor kommer uansett til å bruke menstermin frem til du har vært på UL i uke 11-13, så du må nok smøre deg med tålmodighet frem til da :)

Hvis du er sikker på EL er du i realiteten «bare» 3+5.
Helsepersonell (leger, sykehus, etc.) bruker vanligvis forholde seg til menstermin inntil termin er satt basert på ultralyd rundt uke 18 (eventuelt tidlig ultralyd rundt uke 12).
Hvis jeg har regnet riktig og første dag i siste menstrasjon var 02.04.2025 er du ifølge menstermin 4+3.
første dag i siste mens var 31.03, så stemmer nok med menstermin 4+5.

skal på en gu den 13. mai, og der tas det innvendig ul, hadde håpet å kanskje få bekreftet at det er noe inni der, da jeg tenkte jeg ville være 6+2, men vil bare være 5+2 i realiteten da? :sorry:

skal på en gu den 13. mai, og der tas det innvendig ul, hadde håpet å kanskje få bekreftet at det er noe inni der, da jeg tenkte jeg ville være 6+2, men vil bare være 5+2 i realiteten da? :sorry:
Det er nok stor sannsynlighet for at det er for tidlig for å se noe da (men ikke umulig).
Er vel rundt den tiden hjertet begynner å slå, men tror det er veldig vanskelig å fange opp på ultralyd (UL) så tidlig. Var selv på UL da jeg var 4+3 (4+1 ifølge menstermin) pga. flere tidligere spontanaborter og bekymring rundt dette svangerskapet. Ble overrasket over at de ville gjennomføre UL i og med at det var såpass tidlig. De fant (selvfølgelig) ingenting på UL og begynte å snakke om graviditet utenfor livmor. Førte til masse unødvendig bekymring for min del selv om alt var i skjønneste orden (er 29+4 nå).

Hadde nok belagt meg på at de ikke ser noe såpass tidlig (selv om alt er i skjønneste orden) og heller tatt det som en hyggelig overraskelse dersom de ser noe.

5+2 vil de uansett kunne se en fostersekk og et embryo, men hjerteslag får du ikke se før tidligst 5+4.

Takk for svar dere :Heartpink

Da skal jeg ikke ha for store forhåpninger og prøøøve å senke skuldrene mine litt. De har vært rimelig høye siden onsdag :smiley-ashamed004

Back
Topp