Hvordan regne termin?

Klukk

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2020
Hvordan har dere regnet ut terminen deres? Hvis jeg plotter inn første dag i siste mens så er jeg 4+2 idag. Plotter jeg inn at jeg har 26 dagers syklus (hatt det i gjennomsnitt i det siste, og vet når jeg hadde EL) så er jeg plutselig 4+4. Men det er jo faktisk bare 4+2 dager siden sist syklus begynte.. :wacky:

Hvordan har dere regnet ut terminen deres? Hvis jeg plotter inn første dag i siste mens så er jeg 4+2 idag. Plotter jeg inn at jeg har 26 dagers syklus (hatt det i gjennomsnitt i det siste, og vet når jeg hadde EL) så er jeg plutselig 4+4. Men det er jo faktisk bare 4+2 dager siden sist syklus begynte.. :wacky:
Følger! Lurer på det samme :wacky: sremmer det at to ulike personer skal ha ulik termindato dersom man har hatt EL på samme dag, men har veldig ulik sykluslengde? Syns det høres veldig rart ut :confused013

Følger! Lurer på det samme :wacky: sremmer det at to ulike personer skal ha ulik termindato dersom man har hatt EL på samme dag, men har veldig ulik sykluslengde? Syns det høres veldig rart ut :confused013
Ikke sant. Embryo er jo 2+4 dager idag i forhold til når jeg hadde EL. Men tenker at hos lege ville de regnet etter "normal" 28 dagers syklus.

Jeg synes det blir mer riktig at man regner ut fra befruktningsdato (om man vet dette). Om jeg regner ut fra siste mens så er jeg plutselig 5+1 og ikke 4+1, som er det riktige pga lang syklus:p Babyverden sin kalkulator er vel ganske riktig tror jeg, da du kan velge hvor lang syklusen din er:)

Jeg har plottet inn mensdato, tenker det uansett er et utgangspunkt som kan bli korrigert ved ultralyd.

Første dag i siste mens og regner min syklus på 35 dager. Tror det er nokså riktig da jeg vet ca når unnfangelsen fant sted!

så her blir det samme svar uansett om jeg skriver inn sykluslengde og første dag i siste mens, eller om jeg setter inn dag for unnfangelse :)

Første dag i siste mens og regner min syklus på 35 dager. Tror det er nokså riktig da jeg vet ca når unnfangelsen fant sted!

så her blir det samme svar uansett om jeg skriver inn sykluslengde og første dag i siste mens, eller om jeg setter inn dag for unnfangelse :)
Ja ok:) det blir jo litt samme greiene som her. Husker ikke hvordan det er hos lege og jordmor når de bruker det hjulet sitt for å finne termin? Spør de om lengde på syklus?

Ja ok:) det blir jo litt samme greiene som her. Husker ikke hvordan det er hos lege og jordmor når de bruker det hjulet sitt for å finne termin? Spør de om lengde på syklus?

nei, lege spurte i alle fall ikke sist graviditet :p så hans termin ble 7 dager før den jeg fant selv. Jeg sa at det var feil, men han mente at det ikke gikk an?! Da fant jeg ut at svangerskapskontroll hos lege ikke var min greie :joyful: endte med at jeg var på ordinær ultralyd i uke 17, og de fant selvsagt ut at min termindato var helt riktig:happy: men det gikk jo helt fint - er jo bare litt gøy å vite hvor langt man er på vei! Nå kommer jeg til å gå til jordmor og insistere på at hun skriver min dato, siden ordinær ultralyd ble satt litt for tidlig sist (bør være mellom uke 18-20)

Siden jeg hadde en MA/SA så fikk jeg lang syklus og har brukt el dagen som utgangspunkt. Normalt har jeg sykluser på 32-35 dager, med el på dag 19-21. Dvs at jeg vil være kortere på vei enn ei med første dag i siste mens samme dag som meg som hadde el på dag 14 f.eks. Lutealfasen min har alltid vært på 14 dager. Har også alltid blitt satt tilbake 7-10 dager på OUL. Gidder derfor ikke forholde meg til første dag i siste mens, for er så kjedelig å bli satt tilbake. Sist må de ha målt feil, ble satt 10 dager tilbake, dvs jeg fikk positiv test 9 dpo før jeg ble befrukta :p hun kom 6 dager før termin.

Her bruker jeg befruktningsdag som dag for unnfangelse, så regner jeg meg 14dager tilbake til hva jeg oppgir til legen ;) Sist hadde jeg såkalt lang protokoll, så da var det ingen mensdato å ta utgangspunkt i, da ble termin justert to dager på OUL selv om de egentlig sa man ikke skulle justere IVFtermin...

Hos legen regner de vanlig syklus på 28 dager. Jeg selv har stabil 26 dagers syklus, men det vil de ikke høre noe om ;) Er jo veldig lite forskjell.

Sist graviditet fikk jeg:
Lege: 15. Oktober (basert på 28 dagers syklus)
13 uker ul: 9. Oktober
20 uker ul: 10. Oktober
Fødte: 29. September

Back
Topp