Hvordan regne mest riktig på hvor langt man er på vei?

Bkno1222292

Første møte med forumet
Testet for snart to uker siden positivt på to graviditetstester og tok blodprøve hos legen som også bekreftet dette. Synes det er veldig spennende å lese dag for dag oppdateringer i babyverden appen, men greier ikke helt å regne meg frem til hvor langt jeg egentlig er på vei. Det skiller bare med et par dager, og skjønner jo også at det kanskje ikke er mulig å være helt spot on. Hvis jeg regner første dag i siste menstruasjon (22 august) som starten på uke 0, vil det si at jeg går inn i uke 7 i morgen. I babyverden appen har jeg lagt inn 22 august som siste blødningsdag, men jeg har hatt så variert syklus siden jeg sluttet på p-piller i mai. Jeg la inn 30 dager, som var syklusen fra forrige mens (tidligere har det vært 27,28 og 29 dager). Da er jeg 6+4 i dag. Hva blir det mest riktige å bruke? I babyverden appen står det at jeg er i uke 6, men i Liberoklubben-app og Preglife står det at jeg er i uke 7, selvom det står 6+4. Hva er grunnen t
 
Gratulerer så mye.

Ja forstår at dette er litt utfordrende. Det er foskjellige måter å regne det på derfor kommer det ut med et par dager forskjell. Så bruk appen så lenge frem til du kommer til jordmor eller lege som regner det ut med sitt system.

Noen sier at en er i uke 7 når en er 6+4 av den grunn at du er inne i svangerskap uke 7. Andre sier at du har gjennomført 6 uker og 4 dager. Dvs 6+4 dager av svangerskapet er gjennomført. Håper det var litt oppklarende.

I svangerskaps omsorgen bruker vi betegnelsen hvor mange uker som er gjennomført og ikke hvilken uke du er i.

Terminen satt hos lege eller jordmor er den du følger uansett evt tidlig ultralyd osv frem til rutine ultralyd, etter det er det ultralyd termin som blir brukt.

Masse lykke til videre i svangerskapet:)
 
Back
Topp