Hvordan planlegger dere middag?

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Bestemmer dere dere for hva dere skal ha til middag den dagen dere skal ha det, eller setter dere opp meny for en periode?

Vi lager meny for en uke av gangen, noen ganger lenger.
Syns det da er lettere å få til et variert kosthold samt at jeg slipper det stresset med å finne på noe å spise når jeg sitter i bilen på vei hjem fra jobb, er sulte, har to slitne unger i baksetet og det er full rush-trafikk

Bestemmer meg i butikken på mandagen. Tar ei uke om gangen. Er kun meg og barna i ukedagene. Mannen er kun hjemme i helgene.

Vi har i utgangspunktet ukesmenyer, men om vi står der den dagen og tenker at idag frister det aldeles ikke, så velger vi noe annet, og kjøper gjerne inn noe ekstra. Det er ikke så greit å tvinge ned maten når man ikke har lyst på. Så sparer vi den andre retten til neste dag eller senere i uka :) Det går som oftest opp i opp uansett, og det er en mindre middag å handle neste uke :)

Denne og neste uke

Tre dager bestemmes av godt levert . (det er somregel ingen stor suksess. Men glemt å avbestille)

Ellers bestemmer vi på butikken for en dag eller to av gangen.. Ikke ideelt.

Ukesmeny og ukeshandling.

Lager liste med menyer for hver dag, og ukehandler. Fyller på med salat og ting som ikke holder seg så lenge iløpet av uka. Sparer flere tusenlapper i måneden etter vi startet med det:)

Lager lister, ikke noe flink til å følge den. Men hovedsakelig handler jeg ikke så mye fisk/kjøtt da jeg handler mye fisk og kylling på tilbud og min far jakter så har mye kjøtt i fryseren. Så om jeg ombestemmer meg tar jeg bare opp noe annet av fryseren enn jeg egentlig hadde tenkt til.

Når jeg begynner å jobbe blir det bare butikken 1 gang PR uke, evt løpe inn å kjøpe brød eller noe annet man akutt trenger (slik som at jeg glemte å kjøpe dopapir på butikken når jeg handlet klor og bleier i dag :P ).

Lager en ukesmeny med middager til hver dag som passer inn i tidsskjemaet med aktiviteter på ettermiddagen :) lager ny meny hver søndag :)

Bestemmer dere dere for hva dere skal ha til middag den dagen dere skal ha det, eller setter dere opp meny for en periode?

Vi lager meny for en uke av gangen, noen ganger lenger.
Syns det da er lettere å få til et variert kosthold samt at jeg slipper det stresset med å finne på noe å spise når jeg sitter i bilen på vei hjem fra jobb, er sulte, har to slitne unger i baksetet og det er full rush-trafikk

Mannen, og jeg setter oss ned sammen og planlegger søndag kveld. Både meny, og handling for hele uken som blir gjort vær mandag :)
Hender vi må handle kun brød da i løpet av uken om fryseboksen er for full til og ha dem der ;)

Har ikke vært så flink med planlegging på en stund nå, men har som regel nok kjøtt i fryseren.

Har begynt planlegging igjen nå, og tar ukeshandelen på fredag så vi har fersk frukt o.l til helga og alle måltider spises hjemme :)

Jeg planlegger å begynne og planlegge, for å si det sånn. :p Noen ganger får jeg til å planlegge for tre-fire dager fram i tid, andre ganger er jeg og mannen på butikken to ganger om dagen. Ikke bra. Målet er ukeshandling.

Vi planlegger en uke om gangen, og handler hver lørdag.
Fyller evt på ferskvare uti uka.

Sparer masse på det

Og vi kan fint bytte på rettene hvis vi har lyst på noe annet enn det som står. Vi har jo alt i hus ;-)

Jeg planlegger å begynne og planlegge, for å si det sånn. :p Noen ganger får jeg til å planlegge for tre-fire dager fram i tid, andre ganger er jeg og mannen på butikken to ganger om dagen. Ikke bra. Målet er ukeshandling.
Akkurat sånn er det her også :)

Vi lager plan for to uker om gangen.

Aller først kjøper vi inn kjøtt, kylling og fisk på tur til charlottenberg og Norge en gang i mnd (kjøper etter hvor mye vi bruker til en middag så variert).
Så lager vi plan ut ifra det vi har, og lager så variert som mulig.
Ser på jobb skjema til mannen om hvilke dager han kan hjelpe til med å lage mat og lager planen ut ifra det :)
Så lette middager på dager hvor mye skjer osv.

Veldig glad vi har begynt å gjøre det sånn! Gjør det MYE lettere for oss begge to :)

Planlegger en uke av gangen. Må handle på lørdagen. Men for å kunne være litt spontan kjøper vi bare inn 5 middager, så kan de forskyves om vi skulle bli bedt på middag eller spist ute. Blir som regel en handletur torsdag også med helgemiddager og påfyll av andre ting :)

Planlegger ukesmeny kvar fredag kveld/lørdag morgon, så handlar mannen det me har skrevet på lørdag formiddag. I tillegg har me som regel ein ekstra handling i løpet av veka for å fylle på med salat/frukt/grønnsaker og ting mannen har glømt fra lista;)

Mannen, og jeg setter oss ned sammen og planlegger søndag kveld. Både meny, og handling for hele uken som blir gjort vær mandag :)
Hender vi må handle kun brød da i løpet av uken om fryseboksen er for full til og ha dem der ;)

Dette gjør vi også. Handler gjerne utifra hvilke proteiner som er på tilbud osv :) Elsker å planlegge og tror vi sparer mye på å ikke gå i butikken sultne.

Back
Topp