Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg kommer ikke til å søke noe bhageplass før feb 2014, synes det er altfor tidlig å begynne i bhage allerede fra høsten 2013... Ang permisjon har jeg ikke helt skjønt alt sammen... er det sånn at jeg kan ta ut 100% lønn i 52 uker eller 80% lønn i 47 uker? Og skal pappan har 3mndr ett disse, eller er det 3 mndr AV det året...? Hmm... jeg tror nok jeg kommer til å ta 80% i 52 uker... håper bare jeg får meg noe jobb etter det..har bare et vikariat frem til jul nå.. :/ Hvordan er det egentlig... ? De 2 første ukene er både mamman og pappan sammen med babyn?Heidi:) skrev:
Dere kan velge om dere vil ta ut 100 prosent eller 80 prosent foreldrepenger (også kalt dekningsgrad). Valget gjelder for hele perioden og for dere begge. Én uke utgjør fem stønadsdager. Det utbetales dermed ikke stønad for lørdager og søndager.
Hvis fødselen skjer 1. juli 2011 og senere er stønadsperioden 47 uker med 100 prosent dekningsgrad og 57 uker med 80 prosent
dekningsgrad
Pappaen skal ha 12 uker ja. Min mann sier at nå er det slik at både mamma og pappa skal ha permisjon 2 uker etter fødsel, pappa da med lønn. Eller er vel 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel forbeholdt mor.
for de som evt ikke har fast jobb og skal melde seg arbeidsledig er det ENDA mer å spare på det, for da får du arb.led trygd i type 60% av den lønnen du har fått utbetalt i permisjon. ikke fra lønnen du fikk FØR permisjon....kooala skrev:
Fant dette på nav sine sider:
Hvor lenge kan du få foreldrepenger?
Dere kan velge om dere vil ta ut 100 prosent eller 80 prosent foreldrepenger (også kalt dekningsgrad). Valget gjelder for hele perioden og for dere begge. Én uke utgjør fem stønadsdager. Det utbetales dermed ikke stønad for lørdager og søndager.
Hvis fødselen skjer 1. juli 2011 og senere er stønadsperioden 47 uker med 100 prosent dekningsgrad og 57 uker med 80 prosent dekningsgrad
Pappaen skal ha 12 uker ja. Min mann sier at nå er det slik at både mamma og pappa skal ha permisjon 2 uker etter fødsel, pappa da med lønn. Eller er vel 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel forbeholdt mor.
Er ikke nødvendigvis at far får lønn for de 2 ukene, det er forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver :) Men har såklart krav på permisjon de 2 ukene etter fødsel:)Vanessa_I skrev:
kooala skrev:
Hvis fødselen skjer 1. juli 2011 og senere er stønadsperioden 47 uker med 100 prosent dekningsgrad og 57 uker med 80 prosent dekningsgrad
kooala skrev:
http://byggmesteren.as/2012/03/16/betalt-fodselspermisjon-for-fedre/
I denne linken står det: Fellesforbundet overleverer i dag sine krav ved årets tariffoppgjør, og et sentralt krav er to uker lønnet omsorgspermisjon til far ved fødsel.
– Det er et ufravikelig krav, det er så enkelt som det, sier Fellesforbundets leder Arve Bakke.
Min mann sier dette kravet kom igjennom, men jeg klarer ikke å finne kilder på dette så jeg vet ikke helt. Uansett, om LO fikk dette gjennom så vet jeg ikke om dette gjelder alle yrker/arbeidsplasser. Må gjerne bedriftene være organisert? Det vet jeg ikke helt..
Ble egentlig ikke så mye klokere av dette, hehe..
Er ikke nødvendigvis at far får lønn for de 2 ukene, det er forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver :) Men har såklart krav på permisjon de 2 ukene etter fødsel:)Vanessa_I skrev:
kooala skrev: