Hvordan planlegger dere å ta ut permisjonen?

Strutsen

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Og skal dere da søke barnehageplass fra august 2013, eller februar 2014?

skal søke bhg fra august 2014 :) vil ha lang tid hjemme med lille gullet (gjor det med første men a pga vi ikke fikk bhg plass men det var egentlig til det beste )

Har ikke regnet så fryktelig på det, egentlig... Tenker vel å ta ut 100%, og da er vel min del ferdig rundt november. Så blir det min ferie etterpå, før gubben tar sine uker. Da er vel permisjonen ferdig ca februar, og da blir det barnehage hvis vi får plass. Hvis ikke er det ikke krise, ting må bare planlegges nøyere. :) 

Vi må nok søke bhg fra ca februar.. skal ha 80% lønn så får vel totalt 56 uker eller no sånn..

Jeg vil søke barnehageplass fra august 2014, vil være hjemme så lenge som mulig. Tror det lønner seg å ta ut 100% fordi vi da får mest utbetalt, også be om ubetalt permisjon frem til august igjen.

Jeg er student, så har ikke så mye valg. Blir permisjon i de ukene jeg får permisjon også må vi spare slik at jeg kan begynne på skolen i januar... Permen er vel ferdig ala november eller slik...
Vi må ha barnehageplass fom januar 2014, ellers må vi ha dagmamma.. Noe annet vil være veldig uheldig, da må jeg gå hjemme og får ikke fullført utdanningen min. Må starte i januar, så da må jeg i tilfelle vente enda et år, og det er litt uaktuellt gitt.
Skulle gjerne vært hjemme litt til med barnet, men det går nok ikke. 
Far skal nok ta ut gradert ( er jo eneste muligheten når mor er student) og er vi heldig kan han ha litt kortere arbeidsdager noen mnd rundt bhg start :)

Her blir det 100% perm og 80% lønn, da får eg 7uker ekstra pga tvillinger... Håper eg har råd til å gå hjemme til august 14.. Kontanstøtten har jo økt en del og..

Søker nok om 80% lønn i 1 år, så blir det ferie etter det. Men skal ha 6 mnd ulønnet perm, så da går j hjemme frem til august 2014. Så h*n begynner i bhg da.

Gleder meg utrolig masse til å gå hjemme såpass lenge, jeg elsker å sulle hjemme :) Vi hadde ikke mulighet med de to eldste, så nå som vi har råd til det så tar j ulønnet perm.

Jeg kommer ikke til å søke noe bhageplass før feb 2014, synes det er altfor tidlig å begynne i bhage allerede fra høsten 2013... Ang permisjon har jeg ikke helt skjønt alt sammen... er det sånn at jeg kan ta ut 100% lønn i 52 uker eller 80% lønn i 47 uker? Og skal pappan har 3mndr ett disse, eller er det 3 mndr AV det året...? Hmm... jeg tror nok jeg kommer til å ta 80% i 52 uker... håper bare jeg får meg noe jobb etter det..har bare et vikariat frem til jul nå.. :/ Hvordan er det egentlig... ? De 2 første ukene er både mamman og pappan sammen med babyn?

Heidi:) skrev:
Jeg kommer ikke til å søke noe bhageplass før feb 2014, synes det er altfor tidlig å begynne i bhage allerede fra høsten 2013... Ang permisjon har jeg ikke helt skjønt alt sammen... er det sånn at jeg kan ta ut 100% lønn i 52 uker eller 80% lønn i 47 uker? Og skal pappan har 3mndr ett disse, eller er det 3 mndr AV det året...? Hmm... jeg tror nok jeg kommer til å ta 80% i 52 uker... håper bare jeg får meg noe jobb etter det..har bare et vikariat frem til jul nå.. :/ Hvordan er det egentlig... ? De 2 første ukene er både mamman og pappan sammen med babyn?

Fant dette på nav sine sider:

Hvor lenge kan du få foreldrepenger?

Dere kan velge om dere vil ta ut 100 prosent eller 80 prosent foreldrepenger (også kalt dekningsgrad). Valget gjelder for hele perioden og for dere begge. Én uke utgjør fem stønadsdager. Det utbetales dermed ikke stønad for lørdager og søndager.

Hvis fødselen skjer 1. juli 2011 og senere er stønadsperioden 47 uker med 100 prosent dekningsgrad og 57 uker med 80 prosent dekningsgrad

Pappaen skal ha 12 uker ja. Min mann sier at nå er det slik at både mamma og pappa skal ha permisjon 2 uker etter fødsel, pappa da med lønn. Eller er vel 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel forbeholdt mor.

Det blir som sist, 80% og tilssammen 57 uker. 12 av de er jo pappan sin men blir nok å ta ut ferie etter endt permisjon.. Og barnehagen ble fra ca februar 2014 :) vet ikke hva pappaen vil gjøre med sin, han delte den opp i to deler sist pga arbeids situasjonen :)

Vi søker nok barnehage i august 2014, og tar ulønnet permisjon frem til da,, vil nok også ha 57 uker med 80 %..

Jeg tar 100% lønn og så flere måneder med ulønnet permisjon. HUSK jenter at det lønner seg å rekne på dette. Velger du 80% lønn, får også mannen 80% utbetalt i sine uker og skal man ha ulønnet permisjon da, så taper man MASSE penger. Reknet på det i forrige svangerskap og kom frem til at det var nærmere 18000kr for oss (med vår lønn den gangen for 3 år siden) å spare på dette. Anbefaler derfor alle å rekne på det. Jeg har gjort det slik i begge tidligere permisjoner at jeg mottar 100% lønn, men LATER som jeg bare mottar 80, altså jeg sparer dette til de månedene jeg skal ha ulønnet permisjon. Denne gangen blir det ganske mange måneder det er snakk om også, for vi søker ikke bhg plass før august 2014. siste barnet, så skal kooooose meg lenge emoticon for de som evt ikke har fast jobb og skal melde seg arbeidsledig er det ENDA mer å spare på det, for da får du arb.led trygd i type 60% av den lønnen du har fått utbetalt i permisjon. ikke fra lønnen du fikk FØR permisjon....

Er ikke nødvendigvis at far får lønn for de 2 ukene, det er forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver :) Men har såklart krav på permisjon de 2 ukene etter fødsel:)

kooala skrev:

Dere kan velge om dere vil ta ut 100 prosent eller 80 prosent foreldrepenger (også kalt dekningsgrad). Valget gjelder for hele perioden og for dere begge. Én uke utgjør fem stønadsdager. Det utbetales dermed ikke stønad for lørdager og søndager.

Hvis fødselen skjer 1. juli 2011 og senere er stønadsperioden 47 uker med 100 prosent dekningsgrad og 57 uker med 80 prosent dekningsgrad

Pappaen skal ha 12 uker ja. Min mann sier at nå er det slik at både mamma og pappa skal ha permisjon 2 uker etter fødsel, pappa da med lønn. Eller er vel 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel forbeholdt mor.

http://byggmesteren.as/2012/03/16/betalt-fodselspermisjon-for-fedre/

I denne linken står det: Fellesforbundet overleverer i dag sine krav ved årets tariffoppgjør, og et sentralt krav er to uker lønnet omsorgspermisjon til far ved fødsel.
– Det er et ufravikelig krav, det er så enkelt som det, sier Fellesforbundets leder Arve Bakke.

Min mann sier dette kravet kom igjennom, men jeg klarer ikke å finne kilder på dette så jeg vet ikke helt. Uansett, om LO fikk dette gjennom så vet jeg ikke om dette gjelder alle yrker/arbeidsplasser. Må gjerne bedriftene være organisert? Det vet jeg ikke helt..

Ble egentlig ikke så mye klokere av dette, hehe..

Vanessa_I skrev:
Er ikke nødvendigvis at far får lønn for de 2 ukene, det er forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver :) Men har såklart krav på permisjon de 2 ukene etter fødsel:)

kooala skrev:

Jeg har vel ikke rett på permisjon og får vel bare engangsbetalingen.
Har gått på OS i det siste. Ellers så surrer Nav så mye på saken min ang sykepenger, har gått over ett år siden første sykemld og enda ikke sett en krone av de pengne. Slik at jeg aner ikke om når den saken blir innvilget eller at jeg for arbeidsavklaringspenger snart kommer til å endre noe på det hele.
Litt vanskelig å vite ingenting åssen dette kommer til å gå .... men men det ordners seg vel til slut.
Ang bhg har ikke jeg peiling hva jeg kommer til å gjøre, svangerskapet ikke planlagt og jeg har ikke peiling hvordan fremtiden kommer til å se ut.

kooala skrev:

http://byggmesteren.as/2012/03/16/betalt-fodselspermisjon-for-fedre/

I denne linken står det: Fellesforbundet overleverer i dag sine krav ved årets tariffoppgjør, og et sentralt krav er to uker lønnet omsorgspermisjon til far ved fødsel.
– Det er et ufravikelig krav, det er så enkelt som det, sier Fellesforbundets leder Arve Bakke.

Min mann sier dette kravet kom igjennom, men jeg klarer ikke å finne kilder på dette så jeg vet ikke helt. Uansett, om LO fikk dette gjennom så vet jeg ikke om dette gjelder alle yrker/arbeidsplasser. Må gjerne bedriftene være organisert? Det vet jeg ikke helt..

Ble egentlig ikke så mye klokere av dette, hehe..

Vanessa_I skrev:

kooala skrev:

. Har kravet gått igjennom gjelder det i så fall arbeidsplasser som har tariffavtale! Alle har krav på fri, men det er opp til arbeidsgiver (evt tariffavtaler på arbeidsplass) om man får lønn for de 2 ukene! :)

Har vel ca null forhåpninger om å få barnehageplass før august 2014, men kommer til å søke fra januar og krysse fingrene. Velger uansett 100% dekning (kort permisjon). Har planer om å jobbe redusert mens mannen tar ut permisjon to dager pr uke. I tillegg har han mulighet til å spare opp og overføre ferie for å få det til å gå opp. Men det er jo lenge til ennå, så får bare se hvordan det utvikler seg.

Blir permisjon med 100% lønn.

Søker barnehageplass fra august 2013 for barnehagen har ikke opptak i januar...
Så starter ikke knøttet før januar/februar 2014 så blir å betale fra august uansett om vi får plassen! Har IKKE råd til å ta permisjon uten lønn! =(

Jeg tror jeg ender på 80 %, som jeg gjorde sist gang. Jeg har lyst til å søke barnehage fra august 2014 men vet ikke om det lar seg gjøre rett og slett. Mannen min er under omskolering å får allerede bare 60 % lønn...

Jeg er ikke noen regnskapsfører så jeg vet rett og slett ikke hva som er best i vår situasjon?? Vil jo helst gå hjemme så lenge som mulig. Men jeg har også en jobb som ikke er veldig snille på permisjon.. (sykt)

Back
Topp