Hvordan påvirker kynneren deg?

Windy

Forumet er livet
Jeg har hatt en stor økning i kynnere den siste uken. Både i antall og styrken.

Nå er kynnerne sånn at jeg veldig godt kjenner de, må stoppe opp litt, puster gjerne litt mer anstregnt (eller holder pusten), og kjenner at magen slapper veldig av når de slutter.
Magen har også vært veldig øm/støl denne uka..
Kynnerne kommmer også lettere og oftere enn før.

De kynnerne jeg har hatt tidligere har ikke vært så harde.

Men de kynnerne jeg hadde uka før vannet til Iver gikk, var så harde at jeg stod å konsentrerte meg om pusten. Da var jeg ute på fjell tur.. og ville ikke gi meg, så gikkk tur med harde kynnere.. Var jo normalt med sterke kynnere nåe man hadde tvillinger hadde jeg hørt..

Fortalte til legen på torsdag at jeg hadde mer kynnere enn før, og da svarte han bare: Det er flott! Kynnere liker vi!....

Når jeg går tur og får kraftige kynnere må jeg slappe helt av, det er jo ikke noe godt...
Men kynnere som kommer og går nå og da har jeg funnet ut at jeg bare må leve med. Men de man får når man skal reise seg fra sofaen er kjedelige [8D]

Noen dager får jeg kynnere av å reise meg opp fra sofaen,pusse nesa,skjære brød,henge opp klesvasken,kjøre bil eller bare av å ligge i sengen/sofaen og slappe av,mens andre dager kan det gå flere timer i mellom kynnerne. Jeg begynte å få de i uke 18 og da var det bare litt ekkelt. Nå kommer de hyppigere og er mer hissige. Hvis jeg får det når jeg er ute å går,må jeg stoppe opp og helst sette meg ned. De jeg får når jeg ligger stille, går fortere over dersom jeg bytter stilling.
Vi som er plaget med mye kynnere får håpe at det er riktig det de sier om at dersom man har mye kynnere i svangerskapet,går ofte fødselen lettere/raskere[;)].

Jeg begynte å få mye etter uke 24. De er nokså kraftige, men aldri vonde. Ubehagelig å ha så hard mage. Jeg har mer eller mindre hele dagen i ro eller i aktivitet. Blir verre når jeg går eller beveger meg. Så lenge jeg vet at det ikke er farlig går det fint. Det er med på å modne livmoren.

Legen og jordmora mi synes jeg hadde litt mye siden ejg våknet av dem om natta. Skal på KK på mandag for å sjekke om livmorhalsen er lukket. Jeg tror den er det, så frykter ingen ting.

Høres ut som veldig likt slik jeg har det nå.. De kommer veldig ofte, men vil liksom ikke slippe taket.. Er ikke noe særlig rundt å går men det er nok å løfte lillegutt så får jeg en som er så vondt at jeg må pese meg igjennom den.. Jordmore min sa hun ikke likte at de var så vonde hun.. At jeg måtte følge ekstra med og var jeg i tvil så måtte jeg dra på føden med en gang..
Fikk premature rier i uke 30 sist, og da han ble født hadde jeg en kjapp fødsel, 2,5 time fra den aktive fasen fra han var ute. Blir jo litt bekymra for at det skal gå over i rier en dag, bare håper det er mange uker til.

ORIGINAL: Windy

Jeg har hatt en stor økning i kynnere den siste uken. Både i antall og styrken.

Nå er kynnerne sånn at jeg veldig godt kjenner de, må stoppe opp litt, puster gjerne litt mer anstregnt (eller holder pusten), og kjenner at magen slapper veldig av når de slutter.
Magen har også vært veldig øm/støl denne uka..
Kynnerne kommmer også lettere og oftere enn før.

De kynnerne jeg har hatt tidligere har ikke vært så harde.

Men de kynnerne jeg hadde uka før vannet til Iver gikk, var så harde at jeg stod å konsentrerte meg om pusten. Da var jeg ute på fjell tur.. og ville ikke gi meg, så gikkk tur med harde kynnere.. Var jo normalt med sterke kynnere nåe man hadde tvillinger hadde jeg hørt..

Fortalte til legen på torsdag at jeg hadde mer kynnere enn før, og da svarte han bare: Det er flott! Kynnere liker vi!....

Sånn har jeg det og.. Slitsomt! Må stoppe opp, rett og slett fordi det gjør vondt.. Kommer enten jeg ligger, sitter eller står, emn er vondest utover dagen, uansett aktivitetsnivå.

Er det positivt med kynnere??
Hmm visste ikke det.. Bare min fysio som har sagt at det ikke vil resulterere i for tidlig fødsel, men man hører jo forskjellig overalt.. Og fastlegen sier at det ikke er normalt å ha så mye vondt, men at det ikke er grunn nok for undersøkelse!

Håper ikke kynnerne lager noe mer tull med svangerskapet ditt Windy! Du fortjener å gå ut tida nå!!

Kynnerne KAN resultere i at vannet går for tidlig (PROM), at livmorhalsen modnes/åpnes for tidlig, og at fødsel setter igang pga en av de to tingene.
Men kynnerne kan også kun være med på å modne livmoren, og gjøre en fødsel muligens lettere.

Så jeg synes det er vanskelig med kynnere.. men nå får jeg jo regelmessig måling av livmorhalsen, og kan reise inn på fødeavd om jeg blir bekymret. Så prøver å slappe av med det.

"Greit" å lese at flere har sånne kynnere som jeg har.. Da er det ikke unormalt.

Å reise seg opp fra liggende elelr sittende stilling er noe av det som trigger kynnerne mest. Og humper i veien..
Løfting og bøying har jeg unngått hele svangerskapet pga PROM'en..

Vi får håpe alle sammen at livmorene våres er innmari modne og gir oss raske og greie fødsler etter uke 36 engang. ;)

Her startet kynnerene sånn ca i uke 20! På torsdag er jeg i uke 29. Har hatt disse dagelig siste mnd i hvertfall.. Å da ca 1 hvert 15 min.. noen ganger litt sjeldnere... men oppmot 5-6 i timen..

Mine er sterke, og jeg kjenner de virkelig godt.Må slappe av å puste rolig før de dabber av. De gjør ikke vondt men de er ubegalige og gir meg tungt for å puste.

Jeg går jevnlig til kontroll for dette hos gyn. Blir sjekket med ultralyd både innvenidig og utvendig. For han er redd for at kynnerene vil bli så sterke fremover nå mot termin at de kan lage rier... I tilllegg til at jeg har blitt gravid med spiral å de ikke har funnet den ennå..så er han redd for at det kan bli for tidlig fødsel...

Jeg kan godt gå tur, vandre i butikken eller bare ligge rolig i sofaen å få kynere..så for min del hjelper det ikke å verken gå eller ligge i ro..he he..

Har fått streng beskjed om å ta det med ro å ikke stresse..så jeg er sykemeldt frem til jeg går ut i permisjon!

Back
Topp