Hvordan påvirker coronaviruset deres hverdag?

Nei, men der det er mulig så bør man hvertfall prøve med tanke på helsepersonell, for de trengs mer enn noensinne.

Ja, de bør iallefall få noe spesialordninger på plass for dem. Er temmelig krise om helsevesenet bryter sammen nå..
 
Tror det ender med at skolene kommer til å stenge her også, øvre Romerike.
 
Og der ble barnehagene her stengt :s UTEN at de har noe mer informasjon om at de skal prøve å sette igang tiltak så de med samfunnskritiske jobber kommer seg på jobb... Hva med resten av oss, da?
 
Kan hende de avlyser det, her avlyste de det som skulle være igår:)
Her gjør de ingen sånne tiltak enda. Denne kommunen lever litt i en det skjer ikke oss boble. Gamlehjemmet ble stengt i dag og det burde vært stengt for lenge siden. Vi bor for nærme Oslo og de fleste som bor her jobber i Oslo.
 
Ja, de bør iallefall få noe spesialordninger på plass for dem. Er temmelig krise om helsevesenet bryter sammen nå..
Har du lest hva som Erna Solberg sier? Hu sier at ved å stenge skoler og bhg så blir det problemer med å få folk i de jobbene man virkelig trenger nå. Så de prater også om hvordan de skal løse dette med barna til helsepersonell osv.
 
Har barna hjemme med meg, så det har helt klart påvirket hverdagen våres! Men bedre å være føre var. Altfor dårlig tiltak her vi bor foreløpig, så da må man gjøre ting på egenhånd
 
Vi har en datter på snart to med en alvorlig medfødt hjertefeil, og pr i dag en oksygenmetning på 68.
Jeg har holdt meg hjemme fra skolen (den ble stengt i dag) siden før første tilfelle ble oppdaget i Norge (fordi en i klassen kom hjem fra ferie i Italia). Vi har hele tiden oppholdt oss mest hjemme, og vurdert situasjonen fortløpende.

Mannen har nå snakket med jobben og tatt ut 100% av pleiepengene (tidligere har han jobbet 20%). Jeg kommer til å levere sykemelding evt. søke om ulønnet permisjon fra jobb. Vi handler kun på nett, eller får andre til å handle for oss å sette det utenfor døren. Alt som skal inn i huset utenfra må antibaces. Vi har gitt beskjed til familie og venner om at vi ikke ønsker besøk, og har begynt å bruke verandadøren som utgangsdør, sånn at vi ikke skal møte på naboer. Hvis vi skal ned i vaskekjelleren (må gjennom felles gang) bruker vi antibac og er forsiktig med hvor vi tar. Her har vi satt oss selv veldig strenge regler for å minske smitterisikoen pga vår datter. Veldig kjedelig, men sånn må det bare bli.... Men det er jo ingen garanti.
 
Her gjør de ingen sånne tiltak enda. Denne kommunen lever litt i en det skjer ikke oss boble. Gamlehjemmet ble stengt i dag og det burde vært stengt for lenge siden. Vi bor for nærme Oslo og de fleste som bor her jobber i Oslo.
Her har tiltak kommet på løpende bånd de siste 3dagene, fikk nettopp mail at personalmøte i den gamle jobben (har en helg igjen i oppsigelsestiden) avlyste personalmøte som er i imorgen og neste fredag pga dette. Lekeland i området tok avgjørelsen om å stenge idag osv. Venter egentlig bare på bhg nå :shy:
Ser ut som mye skjer rundt om i landet idag.
 
Jeg synes det er så ufattelig at de ikke kan komme med noe skikkelig svar på hva folk skal gjøre i praksis om skoler og bhg stenger.

Nevøene mine på 6 og 8 klarer helt fint å underholde seg selv mens søsteren min sitter på hjemmekontor med åpen dør. Men hva med oss med smårollinger som overhodet IKKE klarer det? Jeg har ikke sjangs til å jobbe og passe pjokken samtidig, han krever konstant oppfølging. Og min jobb krever mye konsentrasjon, det er ille nok å prøve å jobbe mens mannen passer pjokken i stuen mens jeg sitter på kontoret med lukket dør..

Foreløpig har de bare sagt at man ikke har krav på sykemelding eller omsorgspenger når man må være hjemme med barn pga stengt skole/bhg, men at arbeidsgiver bør være samarbeidsvillig med ferie og ulønnet perm...

Altså, skal vi bruke opp ferien NÅ? Hva med når barnehagen er stengt fire uker i sommer, da?

Og seriøst, ikke alle har råd til å ta ulønnet perm sånn helt plutselig og ut av det blå, og på ubestemt tid.

Jeg vil helst ikke sende ham i barnehagen, spesielt ikke med tanke på den slappe hygienen der, men altså, vi må jo få svar på hvordan i huleste vi skal gjøre det med økonomien om vi må holde ham hjemme. "Få flere barn", sier de, men nå er jo et prakteksempel på at det ikke akkurat er så lett alltid..
Jeg er så enig med dette med ferie osv, hva da i sommer? Vår bhg holder stengt 3uker..da forflytter vårt problem seg hvertfall:( (jobber i helsevesenet og jeg skal jo helst fortsette å jobbe så lenge jeg og mine er friske, men får jo da et problem ifht bhg)
 
Da var skoler og bhg også her i kommunen stengt. Jeg er i permisjon så ikke betydning for oss da. Gjelder fra mandag av men holder jentungen hjemme fra i morra av
 
Jeg er hjemme uansett, så for oss går d bra.
 
Hva gjør vi nå da?! Vi har ikke mulighet til barnevakt hver dag i flere uker. Jobber i helsevesenet, så jeg må/bør jobbe.
 
Glad jeg har permisjon nå og mannen fra 3 april. Men det skulle drøftet ang de som ikke hadde mulighet for barnevakt så får vel bare vente og se hva som skjer. Jeg er uansett på aap så her hadde det ikke vært krise og svigermor bor vegg i vegg. Kan nok hende vi blir spurt av ei venninne av meg ang barnevakt.
 
Jeg vurderer tilby hjelp til de som har problemer med barnepass da jeg er i permisjon. Men så blei jeg betenkt siden det meste avlyses nå... tenker ikke ha en heil haug barn ekstra her hjemme men kanskje 1-3 alt etter behov... hva tenker dere? Om ikke landet skal stoppe heilt opp må en vel kunne hjelpe til?
 
Jeg vurderer tilby hjelp til de som har problemer med barnepass da jeg er i permisjon. Men så blei jeg betenkt siden det meste avlyses nå... tenker ikke ha en heil haug barn ekstra her hjemme men kanskje 1-3 alt etter behov... hva tenker dere? Om ikke landet skal stoppe heilt opp må en vel kunne hjelpe til?
Enig. Hadde jeg ikke vært i risikosonen selv hadde jeg tilbudt de barna i nabolaget at vi kunne være hos de på dagtid mens mor og far jobber evt.. Men jeg kan ikke risikere det dessverre da barn sjeldne blir syke, men er veldig gode smittebærere.
 
Hva gjør vi nå da?! Vi har ikke mulighet til barnevakt hver dag i flere uker. Jobber i helsevesenet, så jeg må/bør jobbe.

  • Barnehager, barneskoler, ungdomsskoler, videregående skoler, universiteter, høyskoler og andre utdanningsinstitusjoner stenges
  • Unntak gjelder for 15 definerte kritiske samfunnsfunksjoner, som personer i helsesektoren
  • Skoler og barnehager må sørge for tilbud til barn med foreldre i disse funksjonene, og for barn med særlige behov
 
Enig. Hadde jeg ikke vært i risikosonen selv hadde jeg tilbudt de barna i nabolaget at vi kunne være hos de på dagtid mens mor og far jobber evt.. Men jeg kan ikke risikere det dessverre da barn sjeldne blir syke, men er veldig gode smittebærere.
Nei du må ikke utsette deg for risiko ❤️
 
Mannen må jobbe og vi har krav på plass i bhg og skole ogs hans jobb. Men siden jeg er hjemme så er barna det også. Vi reiser nok på hytta og isolerer oss. Vil skjerme unga så godt vi kan.
 
Back
Topp