Hvordan overvinne denne frykten??

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg er livredd for veps, og det ble vel ikke stort bedre etter at jeg ble stikke i går.
I dag har det egentlig vært deilig vær her og jeg sitter inne med døra igjen[:-]
Vill egentlig ut, men med engang jeg går ut kommer det ett sånt forbanna vesen så jeg løper inn igjen og smeller igjen døra.
Går ikke ut før jeg vet at vepsen er i dvale, altså etter klokken ni om kvelden.[8|]
Og jeg må overvinne denne frykten innen helgen da skal vi ha barnebursdag, spise stuen er solgt og den nye kommer ikke enda, så vi må være ute på verandaen der, vi har plass nå.
Hjelp, trenger seriøst tips altså. Har prøvd ¨å lage enn sånn vepse fanger også, uten hell[:-]

Er den noe å være redd for da? Den er et lite insekt, som garantert er reddere for deg. Det beste når man møter veps er å holde seg helt i ro og ikke slå/vifte etter den. Den angriper når den føler seg truet. Har aldri blitt stukket av veps og denne teknikken funker alltid. 

ORIGINAL: ¤Katrine¤

ORIGINAL: Milkmachine**

Er den noe å være redd for da? Den er et lite insekt, som garantert er reddere for deg. Det beste når man møter veps er å holde seg helt i ro og ikke slå/vifte etter den. Den angriper når den føler seg truet. Har aldri blitt stukket av veps og denne teknikken funker alltid. 

Det trodde jeg også, men jeg ble stukket for noen uker siden. Satt helt i ro og "POW" der stakk en veps meg på halsen.

Ja, for dette stemmer overhode ikke!
Jeg satt helt stille og rolig jeg i utestolen, og den satt seg ned på beine mitt og stakk meg[:(]
Og det gjør sykt vondt.

Ja det er vel det samme å være redd for veps som å være redd for edderkopper, bare vepsen er farliger. For den stikker.
Så jo frykten min klarer jeg ikke å overbevise meg selv med at han ikke er farlig for i mine øyne er den det.[:(]

ORIGINAL: Puppeblondine

gå å kjøp deg en sånn elektrisk fluesmekker, jeg og er liv redd for veps, men med den så var det bare gøy og gå på vepse jakt, for de dør så fort de kommer borti den, genial liten greie[:)]

Jeg har sånn, men tørr ikke å smekke den.[:(]
Sprayer med radar mye, men liker ikke det heller.

ORIGINAL: Miss Gilmore

Ingen råd å komme med der...Kommer det noe bzzzzzzzzende mot meg så er jeg borte før andre rekker å reagere[8D]

Godt jeg ikke er alene med denne frykten da[:D]
Jeg drar med meg ungen og løper jeg. Og alle står der bare å ser dumt på meg![X(]

Den er et lite insekt, som garantert er reddere for deg. Det beste når man møter veps er å holde seg helt i ro og ikke slå/vifte etter den. Den angriper når den føler seg truet. Har aldri blitt stukket av veps og denne teknikken funker alltid. 

NEI, det funker ikke alltid... og det går ikke an å si "Er den noe å være redd for da?"... finnes da noen som er redd for fluer også, og de KAN jo fakisk ikke stikke eller noe... Jeg er livredd edderkopper, og de kan jo heller ikke gjøre noen vondt..ikke de i norge anyway...

Finnes fobier for alt vet du..

ORIGINAL: Lillesnille

Den er et lite insekt, som garantert er reddere for deg. Det beste når man møter veps er å holde seg helt i ro og ikke slå/vifte etter den. Den angriper når den føler seg truet. Har aldri blitt stukket av veps og denne teknikken funker alltid. 

NEI, det funker ikke alltid... og det går ikke an å si "Er den noe å være redd for da?"... finnes da noen som er redd for fluer også, og de KAN jo fakisk ikke stikke eller noe... Jeg er livredd edderkopper, og de kan jo heller ikke gjøre noen vondt..ikke de i norge anyway...

Finnes fobier for alt vet du..

Jeg er også redd, men har ikke blitt stukket på mange år, så jeg har vært ganske avslappet i forhold til de.

Men i dag sto jeg inne på en Mix-kiosk og såg på filmer, holdt lillemor på arma og plutselig kjente jeg at det begynte å svi på brystet, så svidde det plutselig jævlig mye [:'(] Da såg jeg en kveks som fløy langs med gulvet og fikk heldigvis plukka bort brodden. Men jeg hylte å banna før jeg forsto hva det var og sambo var flau pga det var andre i kiosken.
Haha, nå etterpå ler jeg av det. Men fytti h....... hvor vondt det er [:@]

Så jeg har dessverre ikke tips til deg...

ORIGINAL: Reset

Jeg er også redd, men har ikke blitt stukket på mange år, så jeg har vært ganske avslappet i forhold til de.

Men i dag sto jeg inne på en Mix-kiosk og såg på filmer, holdt lillemor på arma og plutselig kjente jeg at det begynte å svi på brystet, så svidde det plutselig jævlig mye [:'(] Da såg jeg en kveks som fløy langs med gulvet og fikk heldigvis plukka bort brodden. Men jeg hylte å banna før jeg forsto hva det var og sambo var flau pga det var andre i kiosken.
Haha, nå etterpå ler jeg av det. Men fytti h....... hvor vondt det er [:@]

Så jeg har dessverre ikke tips til deg...

Ja, de stikker uprovosert!! Og at så lenge du står rolig så stikker de ikke er en myte bare.

Tar fortsatt mot tips altså[:)]

Det gjør dritvondt!
Jeg er ikke så redd lenger, blir bare irritert om de er der, for jeg vil jo ikke bli stukket.

Moren min og broren min derimot, de kan dø av vepsestikk (om det er noe trøst) så de er litt mer paniske... [8D]

ORIGINAL: hissigproppen

Det gjør dritvondt!
Jeg er ikke så redd lenger, blir bare irritert om de er der, for jeg vil jo ikke bli stukket.

Moren min og broren min derimot, de kan dø av vepsestikk (om det er noe trøst) så de er litt mer paniske... [8D]

¨
Ja, for noen er jo dette faktisk livsfarlig!
Men jeg tror jeg oppfører meg som jeg skulle da av det.[&o]
Jeg må bare begynne å ta meg sammen, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til[X(]

Jeg sliter med det samme, har en uovervinnelig frykt for møll og sommerfugler og får ukontrollerte gråtebøyer og hysterisk anfall.

Jeg kan ikke sitte ute og slappe av mens ungene bader på terrassen. Er alltid på vakt.
Må ha dører og vinduer lukket at all times.
Melder avbud på utefester med venner/hytteturer osv.... Situasjoner hvor jeg vet det kan komme møll.

Sist jeg var på en utefest var ett stivt selskap med mange finslige folk som jeg ikke kjente så mange av (noen helger siden). Var ganske flaut med hysterisk anfall og hysterisk gråting i finstasen, det skal jeg love deg...[:(]

Etter den festen der så kontaktet jeg fobier.no! Jeg bestemte meg for at dette kan ikke fortsette... Det blir for altoppslukende...
Jeg sendte mail og forklarte situasjonen min og fikk svar at jeg trengte toppen 2 behandlinger!![:)][:)]

Kontoret deres ligger i Sandefjord så jeg har ikke vært der enda (jeg bor i Haugesund), men etter jeg snakket med han så er det blitt mye bedre!
Nå kan jeg sitte helt i ro ute mens en sommerfugl flyr over hodet mitt[:D]
Er blitt myyyye bedre bare av å høre at det kan kureres, og det lett!![:D]

Ingen råd å komme med der...Kommer det noe bzzzzzzzzende mot meg så er jeg borte før andre rekker å reagere[8D]

samme her, dessverre

ORIGINAL: Regan

Jeg sliter med det samme, har en uovervinnelig frykt for møll og sommerfugler og får ukontrollerte gråtebøyer og hysterisk anfall.

Jeg kan ikke sitte ute og slappe av mens ungene bader på terrassen. Er alltid på vakt.
Melder avbud på utefester med venner/hytteturer osv.... Situasjoner hvor jeg vet det kan komme møll.

Sist jeg var på en utefest var ett stivt selskap med mange finslige folk som jeg ikke kjente så mange av (noen helger siden). Var ganske flaut med hysterisk anfall og hysterisk gråting i finstasen, det skal jeg love deg...[:(]

Etter den festen der så kontaktet jeg fobier.no! Jeg bestemte meg for at dette kan ikke fortsette... Det blir for altoppslukende...
Jeg sendte mail og forklarte situasjonen min og fikk svar at jeg trengte toppen 2 behandlinger!![:)][:)]

Kontoret deres ligger i Sandefjord så jeg har ikke vært der enda (jeg bor i Haugesund), men etter jeg snakket med han så er det blitt mye bedre!

Takk for svar! Kanskje jeg skulle ha kontaktet de jeg også, jeg er helt ille jeg også, kommer det en veps for nærme begynner jeg å grine og jeg blir verre og verre for hvert år!
Alt som flyr i luftet klarer jeg å inbille meg at det er veps.

Håper virkelig du klarer å overvinne frykten din, lykke til[:)]

ORIGINAL: søteste

ORIGINAL: Regan

Takk for svar! Kanskje jeg skulle ha kontaktet de jeg også, jeg er helt ille jeg også, kommer det en veps for nærme begynner jeg å grine og jeg blir verre og verre for hvert år!
Alt som flyr i luftet klarer jeg å inbille meg at det er veps.

Håper virkelig du klarer å overvinne frykten din, lykke til[:)]

Er akkurat lik selv, hopper himmelhøyt når det kommer små fugler for jeg tror det er møll...
Går med hjertebank hele sommeren og teller ned dager til vinteren.

Snakk med dem! Ring om du vil òg, jeg tror det hjelper å bare få sagt og fortalt det til noen som ikke syns du er helt idiot.
Jeg har aldri kunnet fått noen til å helt forstå hvor insanly alvorlig dette er for meg.

Det kan ikke fortsette sånn! Det blir bare verre og verre for hvert år for man går liksom og hyper seg opp til neste sommerliksom, vet akkurat hva du mener[:)]

Prøv å sett det i perspektiv, om du klarer, når situasjonen kommer... "herregud... hvor gale ER dette her egentlig....? For normale folk er dette sjukt..."
Det hjelper vertfall meg, hehe... Prøver å gå inn som en annen person. Hva ville en normalt tenkende persom gjort, om du fatter[8D][:D]

ORIGINAL: søteste

Godt jeg ikke er alene med denne frykten da[:D]
Jeg drar med meg ungen og løper jeg. Og alle står der bare å ser dumt på meg![X(]

Hahaha sånn er jeg og..

Tusen takk for gode råd og jeg skal absolutt kontakte dem. [:)]
For jeg kan ikke fortsette og sperre meg inne hver eneste sommer fordi det finnes veps.
Og jeg er helt jævlig redd, og klarer ikke å styre handlingene mine.
Men jeg tenkte nå at jea og bli stikke er vondt. Men det er jo bare vondt i en dag, så går det over.
Mygg varer jo i mange dager[8|]
Det er også godt å høre at jeg er ikke helt unormal, mange som er så redd som meg.
Og jeg kan ikke sende sambo etter vær eneste flue som finnes her.
Bare her om dagen så sendte jeg han opp på taket, for å se etter vepsebol[8|]
Selv om han sa at det er ikke der de bosetter seg som regl[:D]

Back
Topp