Hvordan opptrer dere foran barna, mtp kultuforskjeller/gnisninger/uenigheter/føy til det som måtte passe

Isthabeth

Forumet er livet
Tenkt situasjon: 
Barnet ditt kommer hjem fra skolen/barnehagen og sier: I år skal vi ikke lage engler til jul, fordi ikke alle har tradisjon for julefeiring. Vi skal ikke ha juleverksted heller, men en hobbydag, der vi skal tegne/male/skape forskjellige andre ting. 

Spørsmål 
a) Hvordan svarer du barnet?
b) Hvordan snakker du om temaet til andre voksne, mens barnet er tilstede? 

Er du nøye med å ordlegge deg riktig foran barna, og er du obs på at dine uttalelser kan bidra til en større splid mellom den oppvoksende slekt?

Kun ærlige svar. 

Når mine barn kommer hjem og sier de skal ha juleverksted og lage nisser, engler og julepynt, forklarer jeg som i fjor og i forfjor og året før der, at "vi feirer ikke jul, vi har jo Eid, lag nå noe som vi kan bruke til Eid, det hjertet du laget i fjor var så fint, og resten som vi ikke trenger, kan vi jo sende til mor og far (dvs, nå bare far) til jul"... 

Og så skriver jeg en mail, i år som i fjor og i forfjor, og forklarer at "nei, vi feirer ikke jul, og at jeg helst ser at barna styres mot å lage ting som ikke er utpreget julete, engler er no-go" og så blir alle enige om at det går helt fint, punktum slutt. 

Det er jo bare i barnehagen det tydeligvis er innpakningspapir, den luksusen får vi ikke på skolen :p

burde nok være blitt flinkere til å ikke "snakke" over barna.... men men noen ganger blir det sånn. Men er obs på det da, så er ikke "illesnakk"

Jeg elsker jul så jeg hadde faktisk blitt lei meg på min sønns vegne.
Jul er viktig, jul er glede og lys.
Men hadde det vært sånn og blitt sånn så måtte jeg akseptert det og anstrengt meg enda mer for å skape den rette stemning hjemme.. Synes jo egentlig det er foreldrenes oppgave og skape jul for barna sine. ikke skolen.

Nå jobber jeg  på en skole med mange elever som ikke feirer jul, og det ser ut som det kan bli leeenge til noe sånne tiltak skjer. Man skal ha absolutte respekt for alle kulturers høytider og synes faktisk skolen burde tatt mer del i andre også. men vanskelig å finne tid til det dessverre. Må i grunn telle på knappene bare for å finne tid til å lage en julelenke.

SÅ hva hadde jeg sagt... at da kan vi kose oss ekstra mye hjemme. og at ikke alle ferier jul. sånn er det.

Hadde oppmuntret barnet og sagt at det kommer til å bli morro osv
Snakker aldri negativt om folk med annen bakgrunn forann barnet mitt. Får hun fordommer mot andre er det noe hun får lage selv, jeg vil ikke lage fordommene for henne! Det gjelder ikke bare utlendinger men alt. Ovenfor barnet mitt er jeg alltid nöytral.. Og jeg hadde heller aldri snakket negativt om det når barnet mitt var tilstede. 

IsThaBeth skrev:
Tenkt situasjon: 
Barnet ditt kommer hjem fra skolen/barnehagen og sier: I år skal vi ikke lage engler til jul, fordi ikke alle har tradisjon for julefeiring. Vi skal ikke ha juleverksted heller, men en hobbydag, der vi skal tegne/male/skape forskjellige andre ting. 

Spørsmål 
a) Hvordan svarer du barnet? Høres koselig ut,for da kan jo alle ungene lage noe.
b) Hvordan snakker du om temaet til andre voksne, mens barnet er tilstede? I år tar vi juleverksted hjemme,har invitert x antall venner av jr. og så skal vi kose oss.

Er du nøye med å ordlegge deg riktig foran barna, og er du obs på at dine uttalelser kan bidra til en større splid mellom den oppvoksende slekt?

Kun ærlige svar. 

Men jeg har på en måte vært igjennom dette - uten at det har vært et problem noen gang! I klassen til eldstemann gikk det en muslimsk pike fra 1 klasse av. Både mor og far var strengt rett troende - men FAR var forkjemper for at hans barn skulle lære om norsk kultur. De droppet englene liksom, men nisser og flettede kurver var helt fint. De var til og med med i julegudstjeneste, fordi FAR ville at barna hans skulle vite hva det var. (Mor var tett tilslørt,og sterk motstander....)

Naboene våre er muslimer,og de feirer jo jul. De dropper det kristne,tar en midtvintersfest/solsnufest med nisser og gaver og alt som hører til. Axx og broren kom jo julebukk her i fjor,sammen med noen andre barn fra nabolaget.
 Det er ofte ett større "problem" for oss som prøver å ta hensyn i hytt og pine,enn det er for de det faktisk gjelder....

Jeg hadde nok svart:
ok, da lager du noe kjempe fint som du kan gi til akuratt den du har lyst til når vi skal feire jul. Pappa og Farmor feirer jo ikke jul vet du, så de blir sikkert glad for en sånn gave :)
Vi kan heller kose oss å lage julepynt hjemme hvis du vil det?

Tror ikke jeg hadde laget noe stor greie ut av hvorfor eller hvem eller hva, heller vinkle det over til noe posetivt.

Jeg ser ikke behovet for å snakke om tema så veldig mye, for det bryr meg egentlig veldig lite. Jeg kommer ikke til å klage eller si ett knyst til barnehagen/skolen om det.
Hvis noen spørr meg så sier jeg det jeg mener, at jeg ser ikke noe galt i å ta hensyn til alle når man faktisk kan tenne advendslys og ha juleverksted hjemme hvis man har lyst til det. Jula forsvinner ikke selv om barnehagen/skolen kutter den ut....

(Nå har barnehagen til mini begynt med juleverksted for lenge siden da de skal pynte hele den lokale bakeren til jul)

a) så koselig at barnehagen/skolen tar hensyns til de som ikke feirer jul. slik at de også får ta del i en hobbydag .

b) hadde vel ikke sagt så mye, da det i grunn ikke bryr meg.. hadde sikkert sagt at det var koselig å ta hensyn .. 

Jeg ville satt pris på at fokuset ble flyttet vekk fra den religiøse delen av julen, og heller gjør det til en hyggelig midtvintersfeiring alle kan ta del i. Vi er ikke religiøse, men feirer jul likevel, men uten den kristne delen av det hele. Vi feirer heller at sola snur, og det går mot lysere tider. Julepynt er jo ikke bare engler, man kan lage kurver, dompapper, snøfnugg osv.

Jeg ville forklart barnet at det sikkert blir en kjempefin dag, og at det er fint at de gjør det sånn så alle kan være med, selv om noen ikke feirer jul.

Jeg ville likevel ikke hatt noe voldsomt å si om det, så jeg har ikke behov for å passe på hva jeg sier om det heller.

IsThaBeth skrev:
Tenkt situasjon: 

Spørsmål 

Kun ærlige svar. 

Ja, det er jeg veldig nøye på og veldig obs på.
Jeg svarer barnet det som både er "korrekt" og som også er det jeg står for selv: At dette er kjempefint, spennende og gøy av diverse grunner FOR BARNA, ens egne barn og de andre barna. For barna er det aller meste spennende og bra, og jeg misliker sterkt at vokseninteresser står i veien for barnas gleder. Det er da også en av grunnene til at jeg syns det er teit at noen voksne gidder å reagere på om barnet kommer hjem med julemotiver på gavepapiret fordi de selv har en annen trosretning. At barna har det like fint, og kanskje enda bedre med gråpapir, er imidlertid svært sannsynlig. Og det er nettopp det vi voksne skal være opptatt av; barnas gleder ved dette, med eller uten julemotiv.

Forutsatt at dette er en reell sak, da

Ja, jeg er nøyen på hvordan jeg snakker foran barna uansett. Jeg hadde nok sagt noe sånt som "så dumt at du ikke kan lage engel, men så gøy at dere skal ha hobbydag! Det blir nok koselig, og tenk alt det flotte du kan lage!"

Jeg syns egentlig ikke det gjør så mye med hobbydag jeg altså, og det tror jeg het ærlig ikke barna gjør heller..

Helt ærlig tror jeg ikke at mine barn hadde merka forskjell på juleverksted og hobbydag.. Om barnehagen legger til rette og likevel barna for lage noe fint å ta med hjem, så ser jeg ikke problem med det.. Selv om det ikke er engler eller julenisser.. Det kan vi lage hjemme om vi på død og liv ville gjort det.. 

Det kjem jo an på korleis det har blitt lagt fram for barnehageungane/skuleelevane. Viss fireåringen min hadde blitt fortalt at "Du får ikkje lov til å lage engel til jul!", hadde ho blitt knust! Englar er noko av det finaste ho veit... Men viss dei (med overstrømmande entusiasme) hadde sagt at "I år skal vi lage maaange kjempefine julekorger og dompappar!", så hadde ho heilt sikkert blitt glad for å få lov til det.

Med dette som med alt anna: Eg er for å fokusere på det som er lov, det som er positivt og det som er fint, i staden for fokus på det som ein ikkje kan, ikkje får lov til, eller ting som er negativt. Mykje bedre å seie til barnet med melkeallergi at "Sjå, no skal du få superdeilig fruktsalat!" i staden for "Nei, du kan ikkje ete yoghurt, du må heller få frukt." Legge det fram slik at det som faktisk er lov høyrest heilt fantastisk ut.

Det gjer meg null og niks om ungane ikkje skal lage englar, så lenge barnehagen gjer det til noko positivt at dei skal lage noko anna. Eg vil då naturlegvis bygge opp under at det er positivt med hobbydag. Sjølv feirar vi jul med alt av kristent innhald, men eg tenker nok at ungane skal få med seg det bodskapet her heime, om dei ikkje får det i barnehagen/på skulen.

Ser ikkje kvifor eg skal ha behov for å diskutere det så voldsomt med andre... Uansett innbiller eg meg at eg/vi er flinke til å ordlegge oss på ein slik måte at vi ikkje snakkar negativt om andre, verken enkeltmenneske eller grupper. Eg er i alle fall veldig bevisst på at dei små grytene våre har over gjennomsnittleg store øyre og veldig god hukommelse.

-åå så flott! Hobbydag er jo kjempegøy! Også kan alle være sammen å lage kjempe fine gaver, tenk så morsomt det blir! Til andre foreldre eller voksne har jeg ikke behov for å si noe som helst, annet enn å vise det flotte snøfnugget/dompapen, snømannen eller kurven mini lagde i bhg/skolen.

Hadde sikkert ikke tenkt så mye på det.

Jeg har det eneste barnet med norsk som morsmål i bhg hun går i. Stor overvekt av muslimer blant barn/voksne og noen katolikker (som mannen min også er)

Tror ikke de har begrensninger på hva de lager i bhg, men det finner jeg vel ut på slutten av mnd.
På hobbydag kan de uansett lage mye fint, så hadde vært helt greit!

Vi har allerede vært gjennom en runde med at vi ikke kunne invitere den ene jenta i bhg på julaften fordi hun ikke feirer jul, så tror ikke det hadde blitt noe greie ut av det.

Prøver å være så korrekt som mulig i alt vi snakker om rundt og med jenta vår, men har ingen garantier for at vi er "perfekte".

IsThaBeth skrev:
Tenkt situasjon: 

Spørsmål 
Da hadde jeg svart: Så koslig.. Du vet ikke alle feirer jul, sånn som Besta og tante (r).. 
Vi har snakket mye om dette hjemme før da barnet har familiemedlemmer som ikke feirer jul/bursdag ol..
Vi snakker ikke om det som regel, ikke foran barna.... Kanskje jeg kunne sagt til mannen at de ikke skulle ha juleverksted men en hobbydag i år i bhg, for å inkludere alle..

Kun ærlige svar. 

Jeg synes selv det er litt trist, fordi det alltid har vært en del av vår tradisjon, men likevel så er jeg mer for å inkludere alle de andre som ikke feirer jul.. 
Juleverksted kan vi ha hjemme :) Evt oppsøke stedr som holder det feks dyreparken

Trenger man si noe annet enn "næmmen, så flott a gitt". Unger de aksepterer det meste, og dette er jo ikke noe problem, ikke for ungene iallefall. 

men sånn helt ærlig så ser jeg ikke store forskjellen på om nadde kommer hjem med to isoporkuler på "lollipoppinne ski" med flosshatt eller to isoporkuler på "lollipoppinneski" med nisselue.

Jeg TROR jeg ville sagt noe sånn som "åhhh sier du det! men det blir moro" også vill jeg kanskje lagt til "vi kan jo ha et lite juleverksted her hjemme så kan du invitere noe venner"

Faktisk prøver jeg å ikke snakke så mye om "ømme" temaer når ungene er tilstede, fordi jeg ofte blir så engasjert og ikke alltid er like flink til å vokte mine ord...

Hvis ungene kommer hjem og sier dette og er tydelig skuffa, kommer jeg til å si at det var dumt men at vi heller får lage juleverksted hjemme sånn som i fjor. Hvis de er like happy, kommer jeg ikke til å gjøre noe nummer ut av det hvis ikke de spør.

Men generellt syns jeg jo at i et land med en kristen statsreligion at man kan beholde juleverksted uansett om andre tror på noe annet. Det er norsk tradisjon, og det er ingen som tar skade av å bli med på tradisjonen selv om de ikke vil gjøre det hjemme.

Men jeg tenker at hjerter, nisser og julekurver er jo ganske så uskyldig, og trenger ikke være religiøst. Gamle norske fjøsnisser hadde jo ikke noe med jesus å gjøre for å si det sånn. Trenger kanskje ikke å hobbyere jesusbarnet i krybba, men jeg syns det er fint hvis den tradisjonen med juleevangeliet blir tat hånd om i bhg, for slikt driver ikke vi med her hjemme ;) Syns det er fint hvis ungene kan lære selv om det ikke er 'oss'.

Back
Topp