Hvordan opprettholde amming med 7 mnd gammel baby?

nr2påvei:)

Forelsket i forumet
Datteren min er litt over 7 mnd og veldig glad i mat, alt går ned på høykant; brød, grøt, frukt, grønnsaker og middag, men pupp er hun blitt veldig skeptisk til.. I en periode har det gått bra å amme før hun får annen mat, men nå er det også helt uaktuelt. Når jeg legger henne til blir hun bare frustrert og utålmodig fordi melken ikke kommer med en gang, hun vrir seg enten unna og begynner å sutre, eller biter i puppen. Så nå for tiden fungerer det egentlig bare med pupp om morgenen. I tillegg tar jeg henne opp og ammer før jeg legger meg selv, da er hun i halvsøvne og spiser veldig godt.. På helsestasjonen har de sagt at jeg skal slutte å amme sent på kvelden fordi hun ikke trenger det, men jeg føler at det er riktig for å holde melkeproduksjonen oppe og for å få i henne en god dose morsmelk. Jeg har av og til gitt henne litt morsmelkerstatning (på dagtid), men er egentlig litt skeptisk til Nestlé og industrifremstilt pulvermelk..

Jeg har derfor 5 spørsmål:

1. Bør jeg slutte med sen kveldsamming? Hvis jeg gjør det er jeg redd melka forsvinner helt, for det eneste som blir igjen da er morgenammingen.. Jeg vil gjerne fortsette å amme til hun nærmer seg 1 år.

2. Har du noen råd for å få henne til å bli interessert i puppen igjen?

3. Hvis jeg ammer 2 ganger om dagen, bør hun få morsmelkerstatning i tillegg, selv om hun spiser godt og variert (3-4 måltider om dagen) ?

4. Hvis jeg slutter helt å amme, hvor mye morsmelkerstatning bør hun få i tillegg til fast føde?

5. Hvorfor er det egentlig anbefalt at barn under 1 år skal ha morsmelkerstatning og ikke kumelk? Det jeg har lest er at om man gir kumelk er barnet mer utsatt for å utvikle melkeallergi, og at kumelk ikke inneholder jern slik at melka "tar opp plass" for mer jernrike matvarer. I mitt hode høres det egentlig merkelig ut at man på død og liv skal gi barna industrifremstilt pulvermelk som smaker kunstig papp istedenfor kumelksprodukter som tross alt er mye mer naturlig. Jeg skjønner jo at små babyer som kun får melk må ha morsmelkerstatning, men når babyene begynner å bli store og spiser godt og variert klarer jeg ikke helt å svelge denne anbefalingen..
 
Last edited:
Hei!

1: Dette var et lett spørsmål, svaret er NEI!! Kjempeflott at du ammer henne i søvne slik at hun får i seg mest mulig morsmelk! Jeg ble litt overrasket over at helsestasjonen har sagt at hun ikke trenger det. Og hvis du får høre at det er skadelig for tennene så stemmer ikke det heller.

2: Brystvegring er veldig vanlig i denne alderen, jeg anbefaler å gjøre akkurat som du gjør, amme når hun er trett eller sover for å opprettholde produksjonen slik at hun får i seg morsmelk og at du har melk når hun er over brystvegringsperioden sin :) Gi henne masse kos, du kan og forsøke å ha henne i bæretøy med brystet tilgjengelig slik at hun kan ta seg en sup om hun plutselig kommer på at hun vil det ;)

3: Hun vil kompensere for få amminger ved å drikke mye de to gangene hun drikker så det skal ikke være nødvendig med erstatning i tillegg. Du kan evt forsøke å legge inn et ekstra måltid når hun sover på dagtid feks. Eller når hun skal sove eller nettopp har våknet, forsøk å amme i et mørkt rom uten så mye spennende å se på så får du i henne enda litt mer morsmelk.

4. Jeg skal ikke uttale meg om morsmelkerstatning, hør med helsesøster :)

5: Morsmelkerstatning er kumelk som er behandlet slik at den skal være tilpasset et menneskebarn fremfor en kalv. Pattedyr produserer melk spesialtilpasset avkommet sitt og melken inneholder proteiner ut fra hvor raskt babyen skal vokse. Et menneskebarn er det pattedyret som vokser langsomst og vår melk inneholder minst proteiner av alle pattedyr, en kalv vokser mye raskere enn oss og kumelk inneholder derfor mye mer proteiner, det gjør at det kan være skadelig for menneskebabyer å få ubehandlet kumelk fremfor morsmelkerstatning hvor proteinene er spaltet.
Det gleder et mammahjerte å se at du unngår Nestle og dermed ikke bidrar til deres uetiske markedsføring av morsmelkerstatning :( Nestle boikottes av 20 land pga dette, det kan du lese om her.

Håper du føler du fikk svar på det du lurte på :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp