Hvordan oppbevarer dere regninger og andre viktige papirer? *gjerne bilder*

Hvorfor skulle jeg ville oppbevare betalte regninger?

Miriel skrev:
Hvorfor skulle jeg ville oppbevare betalte regninger?

Er ikke det normalt.....?

Jeg har lyst på arkivskap eller noe for å få system i regningene, for nå ligger både betalte og ubetalte i samme haug:S har ikke kontroll i det hele tatt:S

Jeg har en perm som jeg putter alle viktige dokumenter i. Arkiverer de f.eks sånn her : Forsikringer, Bilen, Attester, Jobb, osv.
Regninger ligger i egen posthylle til jeg får lønn, da betales alle samtidig. Veldig sjeldent at jeg betaler regninger utenom dette. Jeg tok vare på betalte regninger tidligere, men vet ikke helt hvorfor... 
Har et budsjett på PC'en som jeg oppdaterer hver gang jeg betaler en regning og betaler via nettbank. I budsjett har jeg en oversikt over hvem jeg betaler til, beløp, forfallsdato og betalt dato :) 

Dette er ikke mitt ansvarsområde i heimen....;)
Men mannen oppbevarer alle regninger i permer, markert med årstall.
Nå venter vi når som helst et arkivskap ifra Ikea, og da vil det nyeste bli flyttet dit.

Regninger og papirer bør oppbevares i 10 år, bare for å ha svart på det også ;)
(Tenker da på de mer viktige regningene....)

Vi har en slik kontor hylle ting fra IKEA.  Så legger vi de ubetalte regningene som skal betale i den øverste skoffen, og de betalte i den andre. :)
Vi tar bestandig vare på de betalte regningene i tilfelle det skulle bli noe tull med betalingen :) men er jo en mulighet å ha det i permer .

Har betalte regninger i kassetter. Har ubetalte regninger i en plastmappe. De går over i kassetten når de er blitt betalt. Andre viktige papirer, som jobbkontrakter, attester, yrkesautorisasjon, etc i en annen kassett. Har lenge tenkt på å lage meg et bedre system, så er spent på svarene her. Håper jeg blir litt inspirert :)

Jeg skriver betaltdato på regningene, og setter dem inn i permer, delt opp etter måneder. Helt fremst i permen ligger de ubetalte regningene og venter.

Jeg legger det i vindusposten som er rett bak meg, og etter en stund havner de i en skuff, og etter det havner de i en "utboks" i skapet. Hehe.
Null kontroll!!
Men jeg hadde kontroll tidligere, så har masse gamle betalte regninger i en perm ;)

ahahahaaaaaaaaaaaa!! Nå har jeg lyst til å ta bilde av mitt "system", bare for at da vil du, HI, plutselig føle deg som verdens mest organiserte kvinne... Papirer fra de siste tre år ligger i tre kaotiske bunker (IKKE sortert etter årstall eller noe) inne i et bokskap på gjesterommet.... Pussig nok finner jeg igjen det jeg trenger, det krever bare litt leting :)

ubetalte regninger har egen plass i skapet. Bet regninger ligger i en perm kategorisert etter feks Lyse, Netcom osv...

Det ligger jo på nettbanken at jeg har betalt dem.. det duger for meg.. :)

~D@isigeD@ier~ skrev:
Dette er ikke mitt ansvarsområde i heimen....;)
Men mannen oppbevarer alle regninger i permer, markert med årstall.
Nå venter vi når som helst et arkivskap ifra Ikea, og da vil det nyeste bli flyttet dit.

Regninger og papirer bør oppbevares i 10 år, bare for å ha svart på det også ;)
(Tenker da på de mer viktige regningene....)

Det stemmer ikke for privatpersoner :) 
Om man betaler via nettbank er det egentlig ingen grunn til å oppbevare gamle regninger. Om du skriver "betalt" på en regning du har betalt og putter den i permen er det uansett ikke en kvittering.
Unntaket er bedrifter eller private næringsdrivende de skal ifølge regnskapsloven oppbevare alt som er definert som regnskapsbilag i 10 år. 

har hver vår arkivmappe til viktige papirer, samt at mannen styrer regninger og tar vare på de i noen mnd etter at de er betalt i tilfelle det skulle være noe krøll..veldig greit når man roter litt (sånn som jeg gjør...) og får purring som man ikke åpner.. og i mellomtiden har man betalt den opprinnelige regninga.. greit å ha noe å sjekke kjapt opp mot :)

har hver vår av lignende som denne

Cutie Funny Bubbles skrev:

Nei men hvis enn skriver betalt og dato enn betaler så er det faktisk lettere å kunne gå tilbake i nettbanken og søke på en ekstakt dato. Eller hvis du må i selve banken.
Men hvis du har regninga så er det jo og lett å se om du har betalt for mye eller for lite. i forhold til hva som står der. Hvis det blir krangler etterpå.

Har nemlig vært med å få en purring på en reging som jeg hadde betalt. og dem mente jeg hadde betalt for lite. Så greit å ha regningene.

Stor forskjell på "Regninger og papirer bør oppbevares i 10 år, bare for å ha svart på det" og "greit å ha".

Jeg tar ikke vare på gamle regninger fordi jeg, med min måte å føre regnskap på, dekker over alle fallgruvene du har nevnt over, men kan selvfølgelig være greit å ha for de som behøver det :) Smak og behag, men ingen nødvendighet som sagt.

Her dytter vi alle viktige papirer inn i et skap :S Er egentlig null oversikt utenom ubetalte regninger. Når regningene er betalt, så blir de kasta inn sammen med alt annet det :P Det er dessverre lite oversiktlig og et mareritt når vi skal finne noe papirer :P

Back
Topp