Hvordan omtale Svangerskapsuker?

Du er 14+3, hvilken uke er du i?

• Uke 14

Votes: 15 39,5%
  • Uke 15

Votes: 23 60,5%

• Antall som har svart
    38

SS92

Flørter med forumet
Stjerneskuddene 2024
jeg har lest så mye forskjellig og er meget forvirret, og ja, man forstår at det er 14 fullgåtte uker + 3 dager, men hvilken svangerskapsuke er det? f.eks. i relasjon til hvilken symptom man kan forvente, hvilken podcast man skal høre eller hva man sier når folk spør hvilken uke man er i.

Lager derfor en avstemning og sjekker om dere er like delte i meningene som internett :smiley-ashamed005

Da er du i uke 15, men er 14 uker gravid ☺️ du har fullført 14 uker, men er inne i den femtende uken. Jeg er 10+2 og når folk spør sier jeg enten «10 uker» eller «i uke 11». Helsevesenet vil si uke 10.Feks skal svangerskapskontrollen i uke 24 være når du er 24+0-24+6 (ca).

Mange apper og folk generelt sier ofte «jeg er i uke 15, og da menes 14+ et visst antall dager».
Gynekolog på sykehus sa til meg at uke 14 er uke 14+0 til 14+6, da er du i uke 14.
og at det er sånn de fleste helsepersonell forholder sge til det. Jordmor sa også at det var rett måte å si det på, og at appene forvirrer folk veldig. Hun anbefalte derfor nørs-appen som viser rett måte (jeg var gravid i 20-21 så har ikke sjekket den etter det), men det var slik da for er par år siden

Mange apper og folk generelt sier ofte «jeg er i uke 15, og da menes 14+ et visst antall dager».
Gynekolog på sykehus sa til meg at uke 14 er uke 14+0 til 14+6, da er du i uke 14.
og at det er sånn de fleste helsepersonell forholder sge til det. Jordmor sa også at det var rett måte å si det på, og at appene forvirrer folk veldig. Hun anbefalte derfor nørs-appen som viser rett måte (jeg var gravid i 20-21 så har ikke sjekket den etter det), men det var slik da for er par år siden
Men det komiske er at nørs kaller 14+2 for uke 15 den også, akkurat som alle de andre appene :hilarious:

Vedlegg

• IMG_9370.png
    IMG_9370.png
    1,3 MB · Visninger: 24
Men det komiske er at nørs kaller 14+2 for uke 15 den også, akkurat som alle de andre appene :hilarious:

Haha, dette er til å bli gæren av :hilarious:
Eneste jeg vet er at når fødsel feks sier at man forsøker å stoppe fødsel fra uke 23 og redde babyen fra uke 24 - da menes fra 23+0 og fra 24+0. Og at de sjelden tar deg inn for bekymring rundt lite liv før uke 22, så mener de da fra uke 22+0, og ikke 21. Så det blir jo veldig forvirrende når appen omtaler uke 14+noe som uke 15 :wacky:

• Liker
Reactions: HCS
Sååå foreløbig konklusjon er at vi er like forvirret her også.. the search continues! :pompus::pompus: Blir kanskje «my hill to die on» de neste 27 (eller 26 ukene) ja! Spørsmålet er bare hvilken stakkars ansatt i helsevesenet som skal forhøres neste:scratch

Eneste jeg vet er at når fødsel feks sier at man forsøker å stoppe fødsel fra uke 23 og redde babyen fra uke 24 - da menes fra 23+0 og fra 24+0. Og at de sjelden tar deg inn for bekymring rundt lite liv før uke 22, så mener de da fra uke 22+0, og ikke 21. Så det blir jo veldig forvirrende når appen omtaler uke 14+noe som uke 15 :wacky:

Dette er min erfaring også. Min fødsel planla de i uke 38, dvs. 38+4.

Samme erfaring her. For eksempel når jeg har vært 12+× så sier de uke 12. Jeg løser det ved å enten si uke+dag eller si X fullgåtte uker.

Back
Topp