Hvordan merker man at noe er på gang?

Swayhips

Betatt av forumet
Heisann[emoji4]

Som førstegangs med en måned igjen til termin så lurer jeg på hvordan folk merker at noe er på gang. At det er individuelt vet jeg veldig godt,men er fint å høre litt forskjellige opplevelser. Personlig har jeg nesten begynt å lure på om det er noe i gjæringa. Har de siste par dagene vært tiltagende dårlig i magen. Jeg kan jo bare være på vei til å bli sjuk,men det stemmer ikke helt det heller. Magen har synki såpass at når jeg ligger på ryggen kan jeg trekke inn "øverste" delen sånn jeg kunne før. At noe skjer i løpet av de neste 3-6 ukene er vel uunngåelig,men jeg er jo helt grønn på hva jeg ska tolke som tegn på at noe skjer eller bare at det er en sånn dag.

Håper alle får en fantastisk slutt på svangerskapet uten for mye tull[emoji4] takk på forhånd[emoji4]

Kan bare komme med mine erfaringer fra storebror jeg da [emoji12]Jeg ble veldig løs i magen og løp på do - klyster var ikke et tema under fødselen for å si det slik [emoji85] Også fikk jeg vondt helt nederst i ryggen. Umulig å finne god stilling å sitte/ligge i, var best å gå rundt/sitte i badekar.
Ellers husker jeg ikke om det var flere tegn hos meg.. Alt begynte veldig mildt i 20-21 tia på kvelden og tok seg opp utover natta/morgentimene.

Jeg merket egentlig ingenting fysisk, var jo tung i kroppen som man er på slutten, men det som var annerledes var at jeg ble ekstremt sint, sur og hormonell den dagen vannet gikk. Det er det eneste jeg husker bortsett fra selve "kneppet" jeg følte og hørte før buksen ble våt.

Jeg kan faktisk ikke huske om det var no spesielt tiden før med mine første.
Med førstemann hadde jeg bare en magefølelse på hvilken dag ho ville bli født lenge før ho i det hele tatt ble født.. og ut kom ho på den dagen, men det var ikke noen fysiske tegn som jeg kjente på i tiden før.

Med nr to så hadde jeg også en magefølelse, bare at der bomma jeg med en dag. Han kom dagen før.
Hadde ingen fysiske tegn der heller før vannet fosset ut.

Med begge hadde jeg 2-3cm åpning og mye kynnere i flere uker før, så det hadde ingen betydning..

Jeg hadde vonde kynnere i en uke, diaré to dager før ca, og plutselig en natt gikk deler av vannet og slimproppen. Da var vi i gang[emoji4]. Det var dagen før termin[emoji4].
Med nr. 2 merket jeg ingenting og han ble tatt med ks to dager før termin. Spent på denne gangen, men er satt opp på planlagt ks 16/11[emoji4]

Jeg trodde det var noe på gang i tre lange uker pga regelmessige maserier og en slimpropp som gikk [emoji28] skjønte vel ikke for alvor at noe var på gang før vannet gikk fem dager på overtid. Ble aldri dårlig i magen eller noe.

Ingen forvarsel med første. Med andremann hadde jeg svake svake murringer kvelden før. Slimproppen har gått samme dag med begge to og jeg har hatt jevnt med kynnere de siste mnd uansett. Spennende mnd dette! Jeg har termin helt i begynnelsen av november så nå er det jo faktisk bare en mnd til! Må bli flinkere å legge meg tidligere kjenner jeg. Kjedelig å starte fødsel med å være dautrøtt!

Du er ikke alene om å lure på det :p er andregangs og det skjedde jo ikke noe sist, ble overtid og igangsetting. Så er like grønn jeg... men igjen, har ikke trua på at det skjer noe denne gangen heller... sukk

Hadde lott tak et parbuker i forveien, før jeg plutselig en dag våknet av rier. Sto opp gikk på do. Løs mage og slimproppen gikk som følge av riene. Deretter fortsatte der bare med rier med gjevne mellomrom :) men dette er jo så forskjellig fra person til person og fødsel til fødsel!

Kan noen si at sterkere bekkenløsning/gangvansker + kynnere bare av å stå oppreist, er et tegn på fødsel? 7 uker til termin nå, og jeg er så egoistisk at jeg akkurat nå ønsker han bare ville kommet nå.... har så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg :-(
Kan jo ikke gå sånn i 7 uker til? Da havner jeg i rullestol....

Kan noen si at sterkere bekkenløsning/gangvansker + kynnere bare av å stå oppreist, er et tegn på fødsel? 7 uker til termin nå, og jeg er så egoistisk at jeg akkurat nå ønsker han bare ville kommet nå.... har så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg :-(
Kan jo ikke gå sånn i 7 uker til? Da havner jeg i rullestol....

Gå minimalt, og avlast med krykker når du må opp å gå. Jeg synes det er godt å ta en laaang og varm dusj sittende på en krakk, det er smertelindrende for meg. Ligg masse så bekken og rygg slipper å bære magen. Nå er det bare snakk om å holde ut de siste ukene. Vi er flere i samme båt om det er noen trøst [emoji173]️ Det blir nok ikke bedre før det hele er over dessverre [emoji8]

Gå minimalt, og avlast med krykker når du må opp å gå. Jeg synes det er godt å ta en laaang og varm dusj sittende på en krakk, det er smertelindrende for meg. Ligg masse så bekken og rygg slipper å bære magen. Nå er det bare snakk om å holde ut de siste ukene. Vi er flere i samme båt om det er noen trøst [emoji173]️ Det blir nok ikke bedre før det hele er over dessverre [emoji8]
Ikke trøst at flere har det som meg, det unner jeg ingen [emoji5] men takk for tips. Dusj frister liksom ikke like ofte som vanlig rett og slett fordi det er vondt å stå for lenge, men kanskje jeg bør flytte inn en krakk ja [emoji5]
Skal ha en hel arbeidsdag i morgen, spent på hvordan det går mtp BT fall og økte bekkensmerter de siste dagene. Har få, om ingen, steder å legge meg ned på. Har bare kontorstoler....

Ikke trøst at flere har det som meg, det unner jeg ingen [emoji5] men takk for tips. Dusj frister liksom ikke like ofte som vanlig rett og slett fordi det er vondt å stå for lenge, men kanskje jeg bør flytte inn en krakk ja [emoji5]
Skal ha en hel arbeidsdag i morgen, spent på hvordan det går mtp BT fall og økte bekkensmerter de siste dagene. Har få, om ingen, steder å legge meg ned på. Har bare kontorstoler....

Kanskje kaste inn håndkleet snart hvis bekkenet er så ustabilt?

Kanskje kaste inn håndkleet snart hvis bekkenet er så ustabilt?
Jo, burde det, men arbeider systematisk for å holde ut -
Har nesten ingen møter igjen, bare en haug skrivearbeid (rapporter/referater) - og om jeg ikke får gjort ferdig dette før jeg går i permisjon blir det veldig vanskelig for de som overtar arbeidet mitt å skjønne hvor jeg ligger i løypa. Så jeg prøver å få avslutta/ferdigstilt mest mulig, og skrevet stikkord/videreformidlet informasjon så godt jeg kan. Så for hver arbeidsdag kommer jeg nærmere at jeg kan kaste inn håndkle uten å dø av dårlig samvittighet.... jobber med mennesker i utsatte situasjoner og da er det så veldig sårt om jeg bare forsvinner og alle møtene vi har hatt og avtalene vi har gjort "går tapt" eller må gjøres på ny med noen andre.
Tar en dag av gangen. [emoji5]

Back
Topp