Hvordan massere mellomkjøttet

Ulve~Mamma

Elsker forumet
http://www.ivillage.com/perineal-massage-your-how-guide/6-n-145602

Oppskrift på engelsk. Anbefales å gjøre for å unngå rifter under fødsel.

Oversatt til norsk:

Først av alt, vask hendene. Så finn et privat sted og len deg tilbake i en behagelig stilling. Sett et smøremiddel som mandelolje, olivenolje, vitamin E olje eller ren vegetabilsk olje på tomlene og rundt perineum.

Plasser tomlene ca tre til fire centimeter inne i skjeden din. Trykk nedover og til sidene på samme tid. Forsiktig og fast strekker til du føler en brennende lett, prikkende eller stikkende følelse. Med tomlene, hold trykket jevnt i ca to minutter eller til området blir litt nummen og du ikke føler så mye kribling.

Samtidig som du holder trykket med tomlene, sakte og forsiktig masser frem og tilbake over den nedre halvparten av skjeden din, arbeid  smøremiddel inn i vev. Fortsett dette opp i tre til fire minutter. Husk å unngå urin åpningen.

Samtidig som du masserer, dra forsiktig utover (og fremover) på nedre del av vagina med tomlene hektet inni. Dette bidrar til å strekke huden mye på samme måte som barnets hode vil strekke det under fødselen.

Gjør denne massasjen en til to ganger per dag, start rundt den 34. uken av svangerskapet. Om en uke, bør du merke en økning i fleksibilitet. (I Norge så anbefales det å gjøre det 3-4 ganger i uken)

Studier viser at hvis man masserer mellomkjøttet fra uke 35 i svangerskapet med for eksempel mandelolje, kan førstegangsfødende få færre rifter som krever sying. Dette skal gjøres i fem til ti minutter ca. fire ganger i uken.

dytter litt så den ikke forsvinner ;)

Smart smart [:)] Du er smart! hehe

ORIGINAL: Vugge

Jeg klarer ikke få meg selv til å gjøre det greiene her jeg... [8|]
Får heller ta sjansen på at det går greit for nå føler jeg det er for sent å begynne.. [8D]

Men genial tråd for de som skal gjøre det da!! :)

Må nesten signerer Vugge her altså... Får ikke helt meg selv til å gjøre dette :p

ORIGINAL: martesofie

ORIGINAL: Vugge

Jeg klarer ikke få meg selv til å gjøre det greiene her jeg... [8|]
Får heller ta sjansen på at det går greit for nå føler jeg det er for sent å begynne.. [8D]

Men genial tråd for de som skal gjøre det da!! :)

Må nesten signerer Vugge her altså... Får ikke helt meg selv til å gjøre dette :p

Det ble litt for mye for meg også, det her, gitt..

æ syns man må prøve allt :) så dytte litt også ;)

Enig med Vugge.

Jeg prøvde en gang, men ble både svimmel og uvel og synes det var altfor vanskelig å få til.
Så ingen valg enn å ta sjansen her også[;)]

jeg gjorde det når jeg gikk med Tuva (brukte jordnøttolje), og rivnet ikke en skitt.. Ble bare kontroll klippt og møte sy 5 sting[:)]
Er bare gjøre det når man har kom ut av dysjen eller noe.. Finne på en måte å få det inni en rutine eller noe[:)]

jeg ble enten klippet eller så revnet jeg første gangen jeg fødte, og måtte sy littegrann, (fikk ikke vite hvor mange sting av den møkkakjærringa som sydde meg, selvom jeg spurte) men andre gangen fikk jeg ikke så mye som en skramme og det er to og et halv år siden, så jeg satser på at det skal gå bra denne gangen oxo, for jeg får nok ikke til det der smøre greiene nå, er altfor stor [:D] men sikkert kjempe fint for dere som klarer [:D]

Jeg har kjøpt olje og har massert litt noen ganger, men da ikke noen sånn tøying som nevnt i "oppskriften" her. Synes egentlig det var ubehagelig nok..[8|] Vi får sammenligne opplevelser etter fødsel og se om det har noe for seg en evt nesten gang [:)]

Var litt krunglete og tungvint å "komme til" med magen i veien, men øvelse gjør nok mester[;)]
Får heller få gubben til å hjelpe til litt[8D]
Har trua på at dette funker, og spesielt siden jordmor anbefalte meg det da hun så alle strekkmerkene jeg fikk tidlig i svangerskapet. Har vist "sprø" hud

Har kjøpt inn oljen fra Weleda jeg og .. har brukt den sånn sporadisk ..
Har ikke massert den inn akkurat men har smurt inn litt sånn overfladisk rundt "fødselskanalen " . Får meg heller ikke til og strekke på huden og sånn men tenker at det er bedre slik jeg har brukt den en ingenting da [:)]
Har ikke fått noen strekkmerker selv om magen min er stor så håper det betyr jeg har elastisk hud [&:]

Men.. Tomlene?? Begge?
Klarer jo såvidt å tørke meg med en hånd når jeg har tissa jo.. hehehehe...[:D] *syns jeg ser meg selv*
Nei, da får det bare være. Kan umulig revne like mye som sist likevel sikkert...

ORIGINAL: Ønskebarnet 2010

Har ikke massert den inn akkurat men har smurt inn litt sånn overfladisk rundt "fødselskanalen " . Får meg heller ikke til og strekke på huden og sånn men tenker at det er bedre slik jeg har brukt den en ingenting da [:)]
Har ikke fått noen strekkmerker selv om magen min er stor så håper det betyr jeg har elastisk hud [&:]

Om trend sånn jeg har det. Bruker den om kvelden før jeg legger meg, men får meg heller ikke til å strekke på huden inni.... synes det hørtes litt creepy ut. Men all ære til de som klarer!!![:D]

Har heller ingen strekkmerker (enda) så satser på at litt utvendig smøring er bedre enn ikkeno... Men tar sånn bringebærbladgreia i tillegg da... [:D]

ORIGINAL: HarEttRuskIMagen

Men.. Tomlene?? Begge?
Klarer jo såvidt å tørke meg med en hånd når jeg har tissa jo.. hehehehe...[:D] *syns jeg ser meg selv*
Nei, da får det bare være. Kan umulig revne like mye som sist likevel sikkert...

Hehe, var det jeg tenkte også[:D] Her i gården blir det nesten FYSISK umulig å sitte med begge tomlene plantet opp i skjeden...ser for meg å måtte teste ut forskjellige akrobatiske stillinger iallefall[:-]
Går kanskje an å bruke oljen som glidemiddel i steden da?? Så tar mannen seg av masseringen..hehe[:)] Håper iallefall jeg slipper å revne..gjorde ikke det sist så krysser fingrene!!!

Jeg har smurt med olje, men har ikke helt skjønt hvordan jeg skal massere.. [&:]
Kjempe flott, nå skal jeg låse meg inn på badet 2 ganger for dagen.. hehe.. Satser på bebisen holder seg inne til termin, så mellomkjøttet mitt får tid å bli litt elastisk.. (har bare 2,5 uke igjen..)

ORIGINAL: avelilith

ORIGINAL: Ønskebarnet 2010

Om trend sånn jeg har det. Bruker den om kvelden før jeg legger meg, men får meg heller ikke til å strekke på huden inni.... synes det hørtes litt creepy ut. Men all ære til de som klarer!!![:D]

Har heller ingen strekkmerker (enda) så satser på at litt utvendig smøring er bedre enn ikkeno... Men tar sånn bringebærbladgreia i tillegg da... [:D]

Her har også strekkmerkene holdt seg unna, så satser på at overfatisk smøring kan hjelpe noe[:)]

Ifølge min jordmor skulle jeg massere uten på, mellom fødekanalen og kanalen der stuff bare går en vei: nemlig ut! Forklarte med tegning så vet det er der og ikke inni....er de ikke enige da?

Min jordmor sa at det ikke trenger å bli gjort så avansert. Massér inn olje på mellomkjøttet etter beste evne, det er bra nok.

ORIGINAL: Gull nummer 3

ORIGINAL: HarEttRuskIMagen

Men.. Tomlene?? Begge?

Hehe, var det jeg tenkte også[:D] Her i gården blir det nesten FYSISK umulig å sitte med begge tomlene plantet opp i skjeden...ser for meg å måtte teste ut forskjellige akrobatiske stillinger iallefall[:-]
Går kanskje an å bruke oljen som glidemiddel i steden da?? Så tar mannen seg av masseringen..hehe[:)] Håper iallefall jeg slipper å revne..gjorde ikke det sist så krysser fingrene!!!

den hørtes ikke dum ut[8D] for om vi ska kunne putte denna olja opp i høna så må jo utstyre til gubbene kunne tåle den...
Er vel en del som er tørrere enn vanlig her å ville jeg tro....

Her er har vi hatt forholds vis normalt sexliv men må "varmes" litt ekstra opp ettersom jeg er tørrere enn vanlig selv om lysta er tilstede
(spent på om noe funker nå etter fallet mitt)
så den smøremetoden burde være grei å prøve[:D]

Back
Topp