Hvordan måler dere svangerskapsuke?

Babyfever91

Glad i forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
I morgen er jeg i følge menstermin 11+0 og sier at jeg er i uke 12. Altså at det er 11 fullgåtte uker og starten på uke 12.

Noen jeg snakket med sa dette var helt feil og at jeg i morgen er i uke 11.

Dette har vel mest å gjøre med om du ønsker å snakke om fullgåtte uker eller påbegynt uke?

Fant denne og det er slik jeg har forholdt meg til svangerskapsuke. Til jordmor og lege sier jeg alltid uke+dag for å unngå forvirring fordi i helsevesenet snakkes det mest om fullgåtte uker. Men det blir vel ikke feil å si at jeg er i uke 12 i morgen? Litt som at jeg i dag er 10+6 som er siste dag i svangerskapsuke 11?

1000010519.jpg
 
Jeg sier enten at jeg er 25 uker eller 25+1 typ. Holder meg unna å si påbegynt uke, blir bare surr. Men ja, smart å holde seg til uke+dag når man snakker med helsevesen
 
Det er en evig diskusjon :D
Jeg holder meg som oftest til det samme som legen bruker eller ender opp med å si begge ukene, haha. Typ er 8-9 uker på vei nå. Og for min del føles det kanskje ikke like nøye etter første trimester.
 
Jeg sier eks uke 11 når jeg er 11+0 til 11+6, hvis ikke ender jeg bare opp med å forvirre meg selv :laughing002
 
Svangerskapet starter ikke med uke 0, men med uke 1, på samme måte som at et år starter i uke 1 og ikke i uke 0. Så jeg er enig med deg. Jeg er selv 10+1 ut i fra menstruasjon og er da i uke 11.
 
Jeg tenker begge måter ikke blir feil
Er bare hvordan vi velger å snakke om det, enten om fullgåtte uker eller påbegynt :love017 :D den aller letteste måten et vel å si både uke + dag men blir kanskje tungvint når noen spør "hvilken uke er du i nå":laughing002
 
Erfaringsmessig sier man disse dagene bare i starten . Etter uke 15-17 ish så sier man bare uke . Ser du har fått svar på selve frågan :)
 
Til mange sier jeg at jeg er to uker lengre på vei enn jeg er! For å slippe mas om fødsel fra termindato!!
 
Back
Topp