Hvordan ligger lille under stell?

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Altså... Steller dere fra siden eller mot dere? Hva liker dere best?

Vi kommer til å ha et stellebord/kommode hvor man må stelle fra siden... Men tenker kanskje å ha en kommode med hjul så har man mulighet for å snu litt på det ved behov... Eller? Skal ha kommode med badebalje og bading er vel greiest å gjøre fra siden...

Har jo ikke egne barn selv enda, men har skifta en god del bleier opp gjennom tidene. Liker best å ha de foran meg, men går jo greit sidelengs også. Flytter i januar og er litt usikker på hva som blir best på badet vårt, men tror vi får det til slik at hun ligger mot oss.

Vi har et svært stellemøbel der man må stelle fra siden. Syns det har vært helt greit og ikke tenkt noe over det.

De første ukene med storesøster hadde vi en stellematte nede i stua også, for i starten kan det fort bli tre bleier på en halvtime og det var litt vel heftig å gå opp i andre etasje hundreogørten ganger daglig med ferskt operasjonssår etter keisersnitt.

Har jobbet i barnehage tidligere og skiftet min del av bleier jeg også, men da på noe større barn og alltid mot meg... Egentlig ikke tenkt over at man må gjøre det andre veien om man har stellekommode før jeg så de som har en plate som ligger på tvers over kommoden...

Vi hadde stellekommoden slik at vi måtte stelle fra siden sist. Syntes aldri det var noe problem, og sånn som badet vårt er utformet så har vi egentlig ikke noe valg.

Har hørt rykter om at når man skal stelle gutter er det best å stelle fra siden pga fare for tissestråle. :p Har jo ingen erfaring med det da, men da passer det iallfall bra at vi må stelle fra siden. :)

Liker best å stelle med barna mot meg, men der stellebordet står i dag blir det fra siden. Går fint det også! Tok ned madrassen en del på gulvet og stelte sittende en del (så storebror kunne være med uten å stå på krakk), så det meste går i grunn greit:)

Likar best å stelle med rompa mot meg, og kjem til å lage til så det blir sånn her og. Skal kjøpe kommode og lage topplate (dvs pappa skal) som stikker inn i vinduskarmen så den ikkje kjem så langt ut i rommet.

Dette blir vårt første barn, og jeg har derfor begrenset praktisk erfaring fra stell av babyer. Likevel vet jeg fra et utviklingspsykologisk fagperspektiv at spedbarn har et dårlig utviklet syn, spesielt sidesyn, og at mor/fars plassering i stellesituasjonen kan ha betydning for samspillet mellom baby og mor/far. Babyen vil (i teorien) oppleve trygghet i stellesituasjonen dersom mor/far står rett foran han eller henne - og gjerne med ansiktet nærme babyens ansikt. Stellesituasjonen representerer en betydelig del av det tidlige samspillet mellom babyen og mor/far, og vi tenker derfor at vi vil forsøke å få et best mulig "utbytte" av denne tiden. Derfor har vi kjøpt en stellekommode som gjør at vi kan stelle babyen vår forfra :-) Men for all del, teori er teori, og praksis er praksis - så vi må bare ta ting som de kommer etterhvert som vi blir kjent med vår baby!

Vi hadde stellekommoden slik at vi måtte stelle fra siden sist. Syntes aldri det var noe problem, og sånn som badet vårt er utformet så har vi egentlig ikke noe valg.

Har hørt rykter om at når man skal stelle gutter er det best å stelle fra siden pga fare for tissestråle. :p Har jo ingen erfaring med det da, men da passer det iallfall bra at vi må stelle fra siden. :)

Men da passer det jo bra her også da... Haha,.. Kommer nok til å kjøpe en kommode med hjul så den kan jo skyves på ved behov. Ellers er det nok ikke plass til å ha kommoden stående utvi rommet på vårt bad heller...

Men da passer det jo bra her også da... Haha,.. Kommer nok til å kjøpe en kommode med hjul så den kan jo skyves på ved behov. Ellers er det nok ikke plass til å ha kommoden stående utvi rommet på vårt bad heller...
Vår kommode går akkurat inn mellom dusjkabinettet og veggen, skulle vi stelt forfra ville det blokkert døråpninga til badet. Så da blir det fra siden, går nok helt fint. :)

Dette blir vårt første barn, og jeg har derfor begrenset praktisk erfaring fra stell av babyer. Likevel vet jeg fra et utviklingspsykologisk fagperspektiv at spedbarn har et dårlig utviklet syn, spesielt sidesyn, og at mor/fars plassering i stellesituasjonen kan ha betydning for samspillet mellom baby og mor/far. Babyen vil (i teorien) oppleve trygghet i stellesituasjonen dersom mor/far står rett foran han eller henne - og gjerne med ansiktet nærme babyens ansikt. Stellesituasjonen representerer en betydelig del av det tidlige samspillet mellom babyen og mor/far, og vi tenker derfor at vi vil forsøke å få et best mulig "utbytte" av denne tiden. Derfor har vi kjøpt en stellekommode som gjør at vi kan stelle babyen vår forfra :-) Men for all del, teori er teori, og praksis er praksis - så vi må bare ta ting som de kommer etterhvert som vi blir kjent med vår baby!
Helt enig i at stell er en veldig viktig samspillssituasjon. Men når man steller fra siden kommer man ikke akkurat milevis fra babyen da heller. Vi stelte fra siden sist, siden vi hadde kommode og kom tilstrekkelig nært babyen til at hun så oss. ;)
Syntes også det var lettere å bøye meg ned mot henne fra siden enn forfra, uten å måtte bøye meg over hele ungen. :)

Vi måtte stelle frå sida sist, og det var heilt topp! Bæsjplosjonane gjekk rett i veggen i stedet for på oss... ;)
Haha, bæsjsplosjon! Nydelig ord! Sånt skjer jo innimellom...

Jobber i barnehage og har alltid stelt fra siden, så er blitt en vane :)

Vi hadde lillemann rett ovenfor oss med forrige stellebenk. Den har vi kastet fordi den var ganske stor, siden han kunne ligge rett og ikke sidelengs. Jeg likte veldig å ha han rett foran eng iforhold til lek og samspill. Men satser på at det bare er vanesak :-)
Vi kan ikke ha så stor stellebenk denne gangen!

Vi skal ha stellebord med hjul så kan i grunn stelle fra hvilken side vi vil.. men foretrekker at beina ligger mot meg. :)

• Liker
Reactions: T88
Back
Topp