hvordan ligger den lille i magen din?

proudmummy

Glad i forumet
åj så aktiv jeg skulle være i dag her inne. jaja dere får overleve det hehe
hvordan vet dere eller kjenner dere hvordan den lille ligger i magen? jeg klarer liksom ikke å finne det ut...klarer ikke se det for meg liksom. han hikker noe fryktelig, hver dag opptil flere ganger. hver gang hikker det nederst i magen min, noen ganger helt ned mot der han engang skal ut hehe. men betyr det at han ligger med hodet ned??? tenker at når jeg hikker, så er det jo ikke i hodet det rykker mest liksom...er jo i brystet eller mage rgionen. eller...? nå er jeg spent på hvordan dere kjenner og tror!?

Jeg kjenner ganske godt hvordan den lille ligger, spesielt når jeg har kynnere. Hun ligger stort sett med hodet opp , litt på høyre side,  og ryggen over mot høyre side av magen. Kjenner spark nede i magen og litt "krafsing" ¨rett bak navlen. Noen ganger kjenner jeg at hun beveger seg over i tverrleie, men ennå ikke kjent spark oppover i magen, så....

nei har heller ikke kjent noen ting oppover i magen. det høyeste er vel til siden for navlen. kanskje jeg skal kjenne EXTRA nøye etter neste gang en kynner melder seg åh det er så spennende! med storebror hadde jeg kontroll stort sett hele tidan om hvordan han læ...vet ikke hvorfor eller hvordan for denne gangen har jeg inegn snøring

Ikke alltid like lett å kjenne hvordan de små herlighetene ligger nei! 

Lille jenta mi er veldig aktiv over det hele og sparker meg både på sidene, under navlen (mest) og nå de siste to ukene har sparkene begynt å nærme seg ribbeina mer og mer, hehe =P (er nå 26+3). 

Jeg fikk litt hjelp av legen min i uke 22 med å kjenne hvordan hun ligger (ville bare høre hjertelyd en ekstra gang, men hun tar seg heldigvis god tid legen min =)), så hun klarte å finne ryggen hennes og lot meg kjenne mens jeg lå flatt på ryggen. Det var veldig rart og morsomt samtidig! 

Når jeg kom hjem begynte jeg å prøve meg litt frem, og noen ganger er det veldig vanskelig fordi hun sannsynligvis ligger med bena innover mot ryggen på en måte og har ryggen mot "navlen" - da er det ikke så lett å kjenne etter, også fordi det er ganske hardt over den regionen hos meg ihvertfall pga livmoren blir så spent da =P.

Men jeg fant da ut at det var enklest å kjenne henne mens jeg står (for da får magen en mer naturlig rund form og jeg synes det er enklere å kjenne livmor"kantene" og toppen. (jeg var ikke heeelt flat i magen før jeg ble gravid så er kanskje litt ekstra vanskelig å kjenne gjennom fleskelaget =P)
Jeg pleier å presse litt hardt med fingertuppene og håndflaten om hverandre på sidene på magen først (hun ligger som regel på siden) og som regel kjenner jeg at hun ligger på enten høyre eller venstre side siden det føles veldig tomt på ene siden og hardt på andre. Og så kjenner jeg over og under navlen, og etterhvert så om man tar seg god tid så kan man kjenne hvor sannsynligvis hodet/rygg og ben ligger. (Om ryggen er ut mot siden så er det en veldig lang flat men fyldig og hard overflate, og da pleier jeg å kjenne rundt etter om hodet er oppe eller nede. Og som regel vet jeg om det er hodet fordi det er mer kulehardt, mens der bena sannsynligvis er, så er det "tomt" på en måte. Og så pleier jeg å reise meg og sjekke det etter at hun har sparket lenge på ett sted, da er det mye enklere å være sikker ;) 

Men nå når det blir trangere og trangere inni der og jeg merker hun blir større og sterkere med sparkene, er det også vanskeligere å kjenne etter hvordan hun ligger enn i uke 24, for da var ikke magen like "spent". 

Detta ble langt ja! =P

oooh godt forklart da. i kveld blir det da tafsing på min egen mage! hohho sambo er på havet, så han får ikke kjenne. hehehehe

Har ikke peiling for å være helt ærlig. Han ligger såpass urolig at den ene dagen kan han ligge på tvers (kjennes det ut som hvertfall)å romestere, og den andre dagen nedover. Eneste minuset med all aktiviteten, er at han har en tendens til å ligge å dytte oppi magesekken og lungene. Blir litt mer pust og pes deretter.

Hikking er gøy :D
Sist så visste jeg verken forran, bak eller leie på ungen :P
Men denne gangen kjenner jeg igjen ting litt bedre, er skråsikker på at ho ligger med hode ned, litt mot venstre. Ryggen ligger mot venstre og innimellom utover, å de fleste spraka kjenner jeg mot sideribbena på høyre =) Kjenner også små bevegelser fra hender og fingre helt nede ved skambenet til tider, AKKURAT som storesøster gjorde mot slutten. Glad de ikke har så harde neglêr =)

Her ligger han i tverrleie (jeg sier alltid "han", men jeg har jo ikke peiling, hehe), med hodet til venstre. Sparker stort sett alltid bortover og oppover til høyre. :)

Sist gang hikka storebror i magen all the time! Og han fortsatt med det når han kom ut :/ Har hittil ikke kjent noe hikking denne gangen :)

**AM** skrev:
Jeg kjenner ganske godt hvordan den lille ligger, spesielt når jeg har kynnere. Hun ligger stort sett med hodet opp , litt på høyre side,  og ryggen over mot høyre side av magen. Kjenner spark nede i magen og litt "krafsing" ¨rett bak navlen. Noen ganger kjenner jeg at hun beveger seg over i tverrleie, men ennå ikke kjent spark oppover i magen, så....

Omtrent som her...

Vet ikkje helt hvordan hun ligger men hun sparker jaffal i ribbeina på høyre side så da er vel mest sannynlig føttene på den siden, tror hun ligger i en bue rundt navlen min på en måte sikkert med ryggen nedover.. Merker og når jeg har kynnere at der ikkje et baby bak navlen min men liksom i en bue fra ene siden til den andre;)

Back
Topp