Hvordan ligger babyene deres? :)

Mamma23!

Blir kjent med forumet
I natt kjente jeg masse stikk mellom beina.. Det var såpass vondt at jeg våkna av det, og tok automatisk hånda nederst på magen som en reaksjon. Da kjente jeg plutselig en del bevegelse rett ved "skambenet" eller hva det heter! Det benet man måler symfysemål fra... Det virker som om babyen ligger LANGT nede. Er det normalt? Er i uke 39 nå, så det er vel ikke så mye som er farlig sånn sett lenger :) Men jeg trodde de skulle ligge litt lenger opp frem til fødselen starta. Hodet er visst ikke festet heller... hm... 

Jeg er sikkert på at om det benet ikke hadde vært i veien så hadde jeg kjent bevegelse enda lenger ned også...! Merker også mye "bak i rompa" når hu beveger seg. 

Flere som har det sånn?

Det er mulig hun har "kjørt" seg ned på plass nå da, og er festet. Kan nesten høres sånn ut i og med at du kjenner bevegelse rundt hele der når hun beveger seg. 
Min har ikke festet seg, ligger i hodeleie men er bevegelig og han digger å tyne ribbena mine virker det som. ;-)

Kjenner også mye stikk der nede, men mest når jeg er oppreist og går osv.. Tegn på at ting modner, og det er jo kjekt:) Har plassert seg langt ned i bekkenet med hodet nå..

Her kjenner jeg tydelig bevegelser fra armer og hodet helt nede i symfysen og noen ganger kjennes det som om han prøver å ta meg på lårene ;) 
Ser du noen forskjell på magen? Kanskje den har sunket?

Kanskje hun har festet seg denne uka da.. Skal til jordmor i morgen, så finner det ut da :D 
Magen er mye lengere ned nå ja, enn for 2 uker siden (ifølge bilder vi har tatt). Men jeg tenker da at magen min var jo så langt ned uten at hodet var festet, syns det var litt snodig.. 

Noen ganger får jeg sånne "støt" bak i rompa eller litt i korsryggen også. Veldig plagsomt.. men over på få sekunder da. Mange rare vondter nå, hehe. 

Men er det sånn at man skal legge seg ned hvis hodet ikke er festet og vannet går? 

Mamma23! skrev:
Kanskje hun har festet seg denne uka da.. Skal til jordmor i morgen, så finner det ut da :D 
Magen er mye lengere ned nå ja, enn for 2 uker siden (ifølge bilder vi har tatt). Men jeg tenker da at magen min var jo så langt ned uten at hodet var festet, syns det var litt snodig.. 

Noen ganger får jeg sånne "støt" bak i rompa eller litt i korsryggen også. Veldig plagsomt.. men over på få sekunder da. Mange rare vondter nå, hehe. 

Men er det sånn at man skal legge seg ned hvis hodet ikke er festet og vannet går? 

Ja, det stemmer, ellers kan man risikere at navelstrengen kan komme ut først.

Hvis hodet ikke er festet og vannet går så skal man legge seg ned. Det er fordi at navlestrengen kan komme ned i bekkenet først også blir all barnets tilførsel stengt når hodet klemmer på.

Jeg og får de støtene i rompa, aner ikke hva det kan være, men det gjør skikkelig vondt :p

Nye retningslinjer tilsier at man ikke trenger å legge seg ned når vannet går etter uke 37. Dette fordi fostervannet stadig fornyes der inne.

Angelicka skrev:
Nye retningslinjer tilsier at man ikke trenger å legge seg ned når vannet går etter uke 37. Dette fordi fostervannet stadig fornyes der inne.

Det gjelder helt sikkert hvis hodet er festet, når hodet ikke er festet skal man legge seg ned for at navlestrengen ikke skal komme ut.
Det har i hvertfall jordmor sagt til meg på omtrent hver eneste kontroll, ettersom min ikke er festet og i følge henne har ganske god plass nedi der.

Jeg fikk høre i går hos jordmor at hodet til babyen min ikke var helt festet, men at det var så langt ned i bekkenet at jeg ikke trengte å bekymre meg eller legge meg ned hvis vannet gikk nå. 

Rart at man hører forskjellige ting rundt omkring da :-/ Da håååper jeg ikke at jeg gjør noe dumt hvis vannet går og jeg fortsatt tusler rundt. Er halvveis i uke 39 nå... 

Mamma23! skrev:
Jeg fikk høre i går hos jordmor at hodet til babyen min ikke var helt festet, men at det var så langt ned i bekkenet at jeg ikke trengte å bekymre meg eller legge meg ned hvis vannet gikk nå. 

Rart at man hører forskjellige ting rundt omkring da :-/ Da håååper jeg ikke at jeg gjør noe dumt hvis vannet går og jeg fortsatt tusler rundt. Er halvveis i uke 39 nå... 

Hos meg ligger også snuppa godt ned i bekkenet, men ikke helt festet. Legen min sa at hvis vannet går må jeg legge meg ned, mens min jordmor sa som din at hun ligger så godt nedi at det trenger jeg ikke. At det var før de gikk ut i fra det... Men jeg tenker at hvis fødsel starter med vannavgang så ringer jeg føden og hører for å være på den sikre siden :-)

Det kan ha noe med hvor mye "plass" de har nede i bekkenet og hvor langt nede de er, for ligger de langt nede og det er ganske "trangt" rundt hodet så vil nok hodet gå "svusj" ned i det vannet går. Men min jordmor sier at min har god plass og da er nok sannsynligheten for at noe kan komme i mellom større. :-)

Hestejenta skrev:

Angelicka skrev:

Det gjelder helt sikkert hvis hodet er festet, når hodet ikke er festet skal man legge seg ned for at navlestrengen ikke skal komme ut.
Det har i hvertfall jordmor sagt til meg på omtrent hver eneste kontroll, ettersom min ikke er festet og i følge henne har ganske god plass nedi der.

Nei, hodet trenger ikke være festet for at man skal slippe å legge seg ned. Så lenge hodet ligger ned så skal det være helt greit. Men man skal jo alltid ringe føden ved vannavgang, så da spør man selvsagt hvordan man skal forholde seg.

Back
Topp