Hvordan lever folk av AAP?

*Labambie

Forumet er livet
Min mann skal over på AAP nå, og jeg har satt opp budsjett. Uansett hvordan vi knekker dette regnestykket går vi i minus. Jeg er for tiden arbeidsledig, men har en jobb snart på kroken. Det er uansett en ræva betalt jobb, så ingenting som vil flytte dette fjellet for å si det sånn.

Så, de som går på AAP, hvordan går det rundt? Jeg skjønner ikke at det går! 

Det går ikke rundt, så enkelt er det bare....

er ikke aap, en midlertidig løsning?

men fælt at man ikke klarer seg på det, man velger jo ikke å bli syk =(

¤Sunshine¤ skrev:
er ikke aap, en midlertidig løsning?

men fælt at man ikke klarer seg på det, man velger jo ikke å bli syk =(

Jo, det er når man har gått 1 år som sykemeldt og det man går på før man blir ufør. 

Det er så j*vla dritt, for hadde han fått diagnosen 3 uker senere enn det han fikk hadde vi hatt krav på ekstrahjelp fra forsikringsselskapet. Men neida.... Så nå aner jeg ikke helt hva vi skal gjøre. Han sier jo at han får tvinge seg ut i jobb, men for hans del er det faktisk ikke aktuelt, da risikerer han faktisk å miste livet. 

det blir jo som å spørre, hvordan klarer folk seg på dagpenger. Som er enda mindre enn aap. Men realiteten er at mange på aap, må ha tilskudd fra sosialhjelp for å klare seg. Ingen fin situasjon, og der ser man tydelig at det lønner seg å ha uføreforsikring.

Bymusa skrev:
det blir jo som å spørre, hvordan klarer folk seg på dagpenger. Som er enda mindre enn aap. Men realiteten er at mange på aap, må ha tilskudd fra sosialhjelp for å klare seg. Ingen fin situasjon, og der ser man tydelig at det lønner seg å ha uføreforsikring.

Ja, men det har vi. Og det får man ikke utbetalt før man blir ufør. For å bli erklært ufør må man gå på AAP i 1 år. 

Er på aap. Grunnen til at det går rundt her er at mannen har en fast stabil jobb. Og at vi tenker oss godt om hva vi bruker penger på, om vi trenger det o.l. Så har vi kutta kraftig i matbudsjettet!

Hadde aldri i verden gått rundt hadde jeg ikke hatt tilleggstønader fra NAV i forbindelse med at jeg er alene

Jeg har ca (uten tilleggene) 7000 kr mindre utbetalt i dag.. enn hva jeg hadde da jeg jobbet 100%... Jeg jobber i dag 30%.. og mottar 70% AAP

Bymusa skrev:

Ja, den lønner seg.. glad jeg har den.. men den trer jo ikke inn før man er blitt ufør da.. den trer ikke inn på AAP

Enig!

Og kjenner jeg blir så sinnsykt irritert at jeg skal tape på dette.. ved å gå på AAP og gå over til uføre.. Skulle jo ikke tapt noe på det! Jeg kan vel ikke noe for at jeg ikke kan jobbe 100%.. Synes det er fryktelig kjipt at man skal tape så mye som man gjør.. de gjør det jo ekstremt vanskelig for oss.. Og mange må sikkert ty til økonomisk støtte fra andre steder..

Igjen.. fryktelig kjedelig at man blir straffet for å være syk!!

Labambie skrev:

Bymusa skrev:

Ja, men det har vi. Og det får man ikke utbetalt før man blir ufør. For å bli erklært ufør må man gå på AAP i 1 år. 

Det er desverre ikke alltid tilfelle, min manns 2 års periode er snart over, og iom at de enda ikke klarer å avklare hvilke uføreprosent han skal ha, må han desverre over på en ny periode.

Vi har klart oss ganske greit, iom at han falt under de gamle reglene med 224 kr pr dag i barnetillegg, selv om vi har et brev der det står at det barnetillegget er en permanent løsning, så er den visst kun permanent for perioden, så når han da går over på ny periode nå, så mister han de pengene, og ned på 27 kr, dagen.. Vi skal søke om stønad til barnetilsyn mens han jobber for å få en avklaring på hvor mye han klarer for å miste de 2500 kr pr måned er i grunnen nok for å få oss til å gå skikkelig i minus, desverre.. Han kan få ung uføre og de utgjør heldigvis litt mer, men desverre så må de nok ha 1-2 år til før de kan bestemme seg!

Lissyjane skrev:

Bymusa skrev:

Jeg hadde fått åtte tusen mer om jeg hadde gått over på dagpenger i stedet for AAP.. Det er jo totalt forskjell på det. Når man går på dagpenger kan man søke jobb. Når man går på AAP, er man for syk til å finne seg en jobb. Og uføreforsikringen dekker ikke alt. Jeg har uføreforsikring. Må ikke tro at den hjalp meg når jeg ble påkjørt og fikk akkutt bekkenløsning. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noen godkjent diagnose, så jeg har ikke krav på noe. Den dekker heller ikke om man blir uføre pga psykiske problemer som ikke er påført av alvorlige traumer.

Min mann fikk ikke uføreforsikring iom at han er kronsisk syk.. så det hjelper ikke oss... 

Så det er ikke bare bare, å mene at man burde ha uføre forsikring, slik som ditt tilfelle Lissy, så ser man jo at de gjør alt for å komme unna utbetalinger...

jeg fikk yrkeskade, og jeg sliter virkelig med forsikrinsselskapet nå. de vil avskåre meg med småpender.  så det hjelper ikke alltid å ha forsikring nei.

jeg lurer litt på hva det er mannen din ikke kan gjøre... er det fysisk aktivitet han ikke klarer? er du helt sikker på at det ikke finnes NOE han kan gjøre?

har du mulighet for å få noe annen jobb der du tjener bedre eller en ekstrajobb?

kan dere be om renteutsettelse på noen lån?

Mrs Lutz skrev:
jeg lurer litt på hva det er mannen din ikke kan gjøre... er det fysisk aktivitet han ikke klarer? er du helt sikker på at det ikke finnes NOE han kan gjøre?

har du mulighet for å få noe annen jobb der du tjener bedre eller en ekstrajobb?

Han har fått en kronisk tarmsykdom, noe som gjør at han tilbringer sine fleste våkne timer på toalettet. Det lar seg ikke kombinere med noen form for jobb eller aktivitet. 
Han skal nok bli operert etterhvert, men bra blir han aldri. Kanskje han kan leve med litt mindre smerter og ørti doturer i døgnet.

Vi har allerede avdragsfrihet på lånet, mer enn det kunne de ikke hjelpe oss. Jeg er stadig på jakt etter jobber, står nå oppført i alle vikarbyråer som finnes i tillegg til NAV og Finn.no sine cv-baser... 

Labambie skrev:

Mrs Lutz skrev:

Han har fått en kronisk tarmsykdom, noe som gjør at han tilbringer sine fleste våkne timer på toalettet. Det lar seg ikke kombinere med noen form for jobb eller aktivitet. 
Han skal nok bli operert etterhvert, men bra blir han aldri. Kanskje han kan leve med litt mindre smerter og ørti doturer i døgnet.

Vi har allerede avdragsfrihet på lånet, mer enn det kunne de ikke hjelpe oss. Jeg er stadig på jakt etter jobber, står nå oppført i alle vikarbyråer som finnes i tillegg til NAV og Finn.no sine cv-baser... 

Uhm, hjemmekontor på do?
SORRY! måtte bare :-P

Jeg kan ikke forstå hvordan en familie skal klare å få det til å gå rundt på for lite penger jeg heller... :-( Er det ikke noen slags ekstra stønader dere kan få? Tjener dere lite nok til å gå ned en skatteklasse?

Labambie skrev:

Mrs Lutz skrev:

Huff, STAKKAR! :( For en fæl ting å få....
Jeg har biiittelitt vondt i magen i dag og synes jeg har det helt jævlig, kan ikke tenke meg hvordan det er å ha magesmerter hele tiden, man blir jo helt invalid av det...
Håper han får det litt bedre etter operasjon da.
Hvilken sykdom er det om jeg får spørre (over gjennmosnittet interessert i sykdommer for tiden:P)
Kommer han noen gang til å kunne jobbe igjen?

Det er synd at man må slite økonomisk når man får sånne sykdommer... som om det ikke er nok med smertene. De blir iallefall ikke bedre av at man har økonomiske bekymringer i tillegg.
Men det er vel et eller annet med at det skal lønne seg å jobbe, selv om man ikke kan... forstå det den som kan. Er vel mange som utnytter systemet dersom det blir for mye å få. Jeg mener at man i enkelte tilfeller bør få litt ekstra hjelp, sånn som i deres tilfelle.
Det må gå an å skille mellom de som snylter og de som virkelig ikke kan jobbe whatsoever.

Jeg går også på AAP. Og det ekke mye penger nei, men er dessverre syk. Så da hjelper det ikke så mye. Heldigvis har samboer god og fast jobb. Derfor klarer vi oss. Skjønner godt at det er vanskelig for mange og at man går i minus.

Tøsa skrev:

Labambie skrev:

Mrs Lutz skrev:

Huff, STAKKAR! :( For en fæl ting å få....
Jeg har biiittelitt vondt i magen i dag og synes jeg har det helt jævlig, kan ikke tenke meg hvordan det er å ha magesmerter hele tiden, man blir jo helt invalid av det...
Håper han får det litt bedre etter operasjon da.
Hvilken sykdom er det om jeg får spørre (over gjennmosnittet interessert i sykdommer for tiden:P)
Kommer han noen gang til å kunne jobbe igjen?

Det er synd at man må slite økonomisk når man får sånne sykdommer... som om det ikke er nok med smertene. De blir iallefall ikke bedre av at man har økonomiske bekymringer i tillegg.
Men det er vel et eller annet med at det skal lønne seg å jobbe, selv om man ikke kan... forstå det den som kan. Er vel mange som utnytter systemet dersom det blir for mye å få. Jeg mener at man i enkelte tilfeller bør få litt ekstra hjelp, sånn som i deres tilfelle.
Det må gå an å skille mellom de som snylter og de som virkelig ikke kan jobbe whatsoever.

Han har fått sykdommen Ulcerøs Kolitt (aner ikke hvordan det skrives) noe som gjør at tarmen hans er konstant bentent, blodig og hissig. Jo mer betent det blir, jo mer av tarmen "dør". Han kan nok bli noe bedre og få bedre livskvalitet med en operasjon, men jobbe kan han nok aldri... 

Huff:(  Stakkars mannen din.
Håper virkelig det ordner seg på et vis for dere.

Back
Topp