Etter at vi mistet i senabort har ting som jeg før ikke tenkte over blitt veldig vanskelig. Det kan være en lukt eller bare en udefinert følelse som setter meg tilbake til de dagene vi var innlagt og alt gikk galt. Og ikke minst hva gjør dere for å klare å leve med alle disse triggerne? Jeg har i lang tid prøvd å unngå alle situasjoner som jeg vet kan bli vanskelig. Men vogner og gravide vil være overalt så kan jo ikke låse meg inne heller.
(Sniker)
Hei!
Dette var leit å høre. :/
Jeg har ikke opplevd det du har, og kan ikke forestille meg det, men jeg har slitt med PTSD mesteparten av livet, av diverse grunner.
Det første vi alltid gjør i terapien, er å erkjenne at dette er en sorgprosess, og et traume som trenger tid.
Man vil gjerne at det skal være over med en gang, fordi det er så vondt, men sannheten er at det aldri vil gå helt over, og etterhvert lærer man seg å leve med den vissheten.
De triggerne som utløser "episodene" vil også falme med tiden, men jo ferskere såret er, jo lettere går det opp i sømmene.
Eksponeringsterapi er den mest effektive metoden, men alt trenger ikke skje på en gang.
Sett på en alarm på 5 minutter, eller mindre, og si høyt til deg selv at: "Nå skal jeg tenke på dette/utsette meg for dette i 5 minutter, og den reaksjonen jeg får er den reaksjonen jeg får. Den er det den er." Så kan du etterhvert øke den tiden, og snart vil du merke at du ikke trenger så lang tid før kroppen klarer å tenke på noe annet/være i øyeblikket. Det høres banalt ut, men det funker.
Det føles som om hjerte og hode skal gå i stykker når som helst, men heldigvis skjer ikke det. Angstanfall og depresjon er forferdelig å holde ut, men når man har verktøyene for å takle de verste "toppene," blir det enklere etterhvert. Når man utsetter seg bevisst for triggerne, har man større kontroll, og det blir mer som å hoppe enn å falle.
Har du gått i terapi for dette?
<3