Hvordan leker deres førsteklassinger?

Softis

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Desemberskatter 2016
Sommerfuglene
Juligull2021
Da tenker jeg mest på gutta. Får de lov å gå ut alene med venner å leke? Er det mye knuffing, høylydt? Tøffer de seg for hverandre? Hva om de leker langs veien? Får de sykle alene uten tilsyn?

Jeg fikk se en gutt i nabolaget i dag, som lekte med noen gutter som var noen år eldre. Jeg syntes det var villt og farlig akkurat det de holdt på med da vi kom. Overrasket over at de «fikk lov» til å holde på. Men på den annen side, så vet ikke jeg hva som er normalt. Min gutt ville leke med dem, men han fikk ikke lov. Tok han med hjem.
 
Vi bor på byggefelt og i fjor ( da frøkna gikk i 1.klasse) fikk hun lov til å leke med venner ute alene.. sykla også rundt på feltet her,lekte på lekeplassen og noen ganger gikk de ned på nærbutikken å kjøpte seg godis eller is.
 
En selvfølge at de får lov å leke ute alene når de er 6 år mener jeg, her får de leke ute alene fra 4 årsalderen. De får sykle alene, klatre i trær, dra til lekeplassen, dra til venner osv. Synes det er viktig å gi barna litt frihet slik at de blir selvstendige voksene :)
Og ja gutter leker litt mer voldsomt, kan lekeslåss litt, kan også gå litt hardt for seg og de er høylytte til tider :p
 
Mine er for små, men første- og andreklassingene her er ute alene, sykler, klatrer på lekeplassen og utfordrer hverandre til ting, men jeg har ikke sett dem gjøre noe farlig eller voldelig. Ville ikke sendt treåringen alene sammen med dem, altså, men ingenting jeg føler er feil for den alderen.

Hva var det du så som du reagerte på? Hvor gammelt er ditt barn?
 
Mine er for små, men første- og andreklassingene her er ute alene, sykler, klatrer på lekeplassen og utfordrer hverandre til ting, men jeg har ikke sett dem gjøre noe farlig eller voldelig. Ville ikke sendt treåringen alene sammen med dem, altså, men ingenting jeg føler er feil for den alderen.

Hva var det du så som du reagerte på? Hvor gammelt er ditt barn?
De lekte helt inntil en trafikkert vei, mye trafikk der. Gjorde seg til og tullet med bilene som kjørte forbi. Mitt barn går i Bhg. Han får også lov til å være ute å leke alene, men ikke langs den veien. :)

Er godt å høre litt om hva som er normalen rundt forbi :)
 
En selvfølge at de får lov å leke ute alene når de er 6 år mener jeg, her får de leke ute alene fra 4 årsalderen. De får sykle alene, klatre i trær, dra til lekeplassen, dra til venner osv. Synes det er viktig å gi barna litt frihet slik at de blir selvstendige voksene :)
Og ja gutter leker litt mer voldsomt, kan lekeslåss litt, kan også gå litt hardt for seg og de er høylytte til tider :p[/QUOT
En selvfølge at de får lov å leke ute alene når de er 6 år mener jeg, her får de leke ute alene fra 4 årsalderen. De får sykle alene, klatre i trær, dra til lekeplassen, dra til venner osv. Synes det er viktig å gi barna litt frihet slik at de blir selvstendige voksene :)
Og ja gutter leker litt mer voldsomt, kan lekeslåss litt, kan også gå litt hardt for seg og de er høylytte til tider :p
Takk for svar! :)
 
Mine jenter leker voldsomt. De lekeslåss, klatrer på garasjen, turner i tørkestativet, sykler rundt osv.
Ser på det som en selvfølge at de er ute alene. De er 9 og 6.
 
En selvfølge at de får lov å leke ute alene når de er 6 år mener jeg, her får de leke ute alene fra 4 årsalderen. De får sykle alene, klatre i trær, dra til lekeplassen, dra til venner osv. Synes det er viktig å gi barna litt frihet slik at de blir selvstendige voksene :)
Og ja gutter leker litt mer voldsomt, kan lekeslåss litt, kan også gå litt hardt for seg og de er høylytte til tider :p
Enig med deg
 
Her har eldste gått til venner og lekt ute siden 1.klasse.

Frøkna på 6 har også gått sammen med venner her i nabolaget.

Men er ikke så veldig mye trafikk her, og mye gangvei, så det går greit.

Men ingen av våre leker voldsomt eller noe som er farllg, sånn som med trafikken.
 
Mine jenter leker voldsomt. De lekeslåss, klatrer på garasjen, turner i tørkestativet, sykler rundt osv.
Ser på det som en selvfølge at de er ute alene. De er 9 og 6.
Sånn har mine jenter vært også. Er jo forsåvidt enda også. De er 9 og 11 år. Mine har lekt ute aleine siden 4-5 års alder.
 
Kommer vel litt an på hvor man bor tror jeg :) når jeg var liten så var jeg ute å lekte med venner og alene lenge før jeg ble 6. Men vi bodde på landet og mange km unna nærmeste høyt trafikkerte vei.
Nå bor vi midt i en relativt stor by med veldig trafikkert vei rett utenfor døra. Så jeg vet ikke helt når jeg slipper han ut alene, det kommer litt an på hvor flink han er til å holde seg på gangvegen osv.
 
Back
Topp