Hvordan leker barnet ditt? *langt..*

Escuro

Forumet er livet
Jeg lurer iblant på om jeg leker for lite med Milan... [&:]
Han har alltid vært veldig selvstendig og selvgående, og jeg har egentlig bare gått og ventet på at det skal ta slutt [8D]
Eldstemann var ekstremt mammadalt og kunne ikke gjøre NOE alene. Han hadde ikke tålmodighet til å sitte alene med ting, og om jeg forlot rommet remjet han og kom krabbende/løpende etter.

Milan er stikk motsatt. Han kan sitte LEEEENGE og plukke med lekene sine, krabber oppi lekekassen, graver oppi den, finner sge nye leker og plukker ivei. Det går fort en halvtime-time uten at han klager i det hele tatt. Noen ganger plukker jeg han opp selv om han er midt i leken, men som regel lar jeg han leke selvstendig så lenge han trives med det, og når han gir signaler om at han ønsker selskap så setter vi oss med en bok eller bygger duplo.

Jeg synes det er kjempepraktisk, fordi da får jeg gjort litt husarbeid og får litt tid til meg selv, men så lurer jeg også på om det er helt feil av meg... Er redd han skal henge etter i språkutviklingen fordi vi ikke sitter nok med pekebøker, eller at han ikke skal få de samme båndene til meg som storebroren har... Storebroren er ekstremt selskapssyk og kosete og har alltid vært et lite klistermerke. Selv nå, når han går i 3. klasse. Koser og klemmer og forteller hvor glad han er i meg Men er så redd minsten ikke skal se på meg som en spesiell person i livet hans.

Hvordan er det med deres barn...?

Edit: jeg synger for han flere ganger daglig og sitter ofte og stryker på han og nynner når han skal hvile og slappe av i sengen sin, så håper jo at det kompenserer litt, men er likevel bekymra kjenner jeg...

Tror ikke du skal være bekymra. Akkurat likedan her, men vi kompenserer det mye med sang og kos. Tror hun greier seg helt bra.Hun sier fra når hun vil opp likevel. Vanskelig å lese med henne på fanget når hun er så makk likevel. Språket kommer tidsnok det. Vi leser av og til, men tror også sang hjelper på utviklingen. Vi går på musikkgruppe med begge 2 her, og det liker de kjempegodt[:)]

Synes det hørtes supert ut jeg [;)] Så lenge du alltid kommer når han gir signal for det så vet han at du alltid er der for han Kanskje Attila er sånn for at du var alene med han? Vet ikke jeg altså men kanskje han var redd for at du også skulle dra, at han klengte seg på deg og etter det har det blitt en rutine.. Jeg synes jo det hørtes utrolig koselig ut å ha en liten kosegutt :-) Skal se Milan blir sånn også men kanskje ikke like mye i og med at pappan også er der [;)]

Og tror ikke han kommer til å ligge noe etter i snakking og forståelse for det om, du snakker jo med han når dere leker og gir mat osv [;)] Så jeg syns du bare skal nyte at han er litt selvgående.. Noen liker å være i fred å leke vettu [;)]

Å det sies at du får to totalt motsatte unger så det stemmer kanskje i ditt tilfelle da [;)]

Emilie kan leke litt alene, men hun må alltid ha kontroll på hvor jeg er.. vil helst at jeg skal gå etter henne når hun er ute på oppdagelses ferd.. Vi snakker mye selv om hun sitter i lekegrinda.. hun har til og med begynt å kjefte på meg med fingeren i været [:D][:-][8|]

Julie er ekstremt opp og ned fra dag til dag. Stort sett krever hun min oppmerksomhet hele dagen, mens de dagene jeg er heldig kan hun sitte på gulvet/lekegrinda og leke fint for seg selv i en times tid. Kommer veldig ann på hvor mye oppmerksomhet hun har fått før på dagen merker jeg.

Det er stort sett andre ting enn leker som er fasinerende da. Så hun sitter heller å ser på gryter og sleiver/bøker/plastkopper og kar/reklame-aviser og andre ting hun får lov til å se på fremfor sine egene leker [8D] Men det gjør ikke noe. Jeg leker ikke så masse med henne jeg heller, men jeg er mye med henne. Hun er alltid med meg når jeg holder på med noe, og jeg tror hun koser seg med det. Jeg får liksom ikke tid jeg, for jeg har så mye jeg må ordne i huset hele tiden, og jeg merker at jeg er sliten, så energien er ikke på topp slik som den var før. [:)][:)]

Men vi synger masse, og det hender vi leser ett par bøker i løpet av dagen. Favoritt sangen hennes er Lille Petter edderkopp[:D]

Synes egentlig det hørtes litt godt ut jeg også gitt....her er han klistremerke nemlig....skal helst sitte i armene hele tida....og når han vil ned og blir satt på golvet, krabber han enten bort til noe han ikke har lov å ta i, eller rett bort til beina mine og skal bli tatt opp igjen.....skulle han styrt alt, hadde jeg ikke fått gjort en dritt......så kalrt er jeg glad i ahn, men jeg synes gjerne han kune vært LITT mer tålmodig....

Hva sårpkutvikling angår, så tror jeg ikke det er noen fare....sang hjelper visst like mye som skravling, og jeg regner med at han hører stemmen din selv om han sitter og leker.....her i huset skravler jeg til han enten han hører etter eller ei, og jeg merker at han plutselig kan titte opp fra det han holder på med og herme etter de lydene jeg lager.....

det var som jeg skulle laget tråden selv Escuro!! jeg har tenkt så mye på det jeg også, for Alvin er super selvstendig og kan leke for seg selv i time på time og jeg føler jeg liksom ikke får lekt med han for han går bare unna eller så bryr han seg ikke om att jeg sitter der, hehe... ikke misforstå da, han er ikke fjern eller noe, men tror han koser seg mye med leken selv.. det eneste vi kan gjøre sammen er å kaste ball, det synes han er skikkelig moro![:D] eller å lese litt da, men bøkene blir oftest kasta i gulvet..
jeg prøver å snakke med han så det blir sagt noe, men det er jo så vanskelig å finne på noe å si hele tida[8D] gleder meg til han begynner å si noen ord som kan hinte til att han vil gjøre noe med meg, hehe.. f.eks: mamma tur.. eller mamma leke eller noe, hehe...

har tenkt en del på d her selv og...syns igrunn ikke jeg leker nok med snuppa, samtidig så vil jeg at hun skal lære litt å leke alene og[:)]
 av og til bygger vi litt duplo og leser bøker da eller tegner/maler...men ikke hver dag liksom[8D]

hun er ganske mammadalt...men så lenge hun kan se meg så går d bra[8D] og jeg prater jo mye til henne[:)] hun er veldig på å peke på ting å si "see deer" så da sier jeg jo hva d heter osv. så språket tror jeg ikke noen av oss trenger å bekymre oss for[:)]

føler vel bare at jeg sitter aaalt for mye foran dataen! men gjør d jo bare når hun koser seg på gulvet[;)] og tar henne jo når hun viser at hun trenger litt mamma-kos[:D]

Her har jeg kjøpt giftfrie fargestifter til knotten. Det var populært, men han ruller dem bare rundt på papiret i første omgang [8D] Hehe.

Hun er ikke flink til å leke alene så lenge jeg er hjemme. Da følger hun etter meg om jeg må gjøre noe her, eller så skal hun opp på fanget mitt, men ikke for å kose. Da vrir hun seg og skal ta alt på bordet som er mellom sofaene.
Kan leke når jeg sitter på gulvet med henne. Vil ikke sitte i lekegrinda hvis hun ser meg, men pappa'n kan sette henne der og hun leker kjempefint når de to er alene. Og hun kan sitte lenge på fanget hans å bare kose. Skjønner ikke hva jeg gjør (eller ikke gjør)
Hadde vært deilig at hun kunne lekt litt alene når jeg var hjemme også.
Men det kommer nok, håper jeg.

her leker hun nesten ikke, og har på en måte roet seg ned etter at hun begynte å gå. loffer rundt og pirker og roter i ting, men setter pris på om mamma eller pappa er med på leken, og springer/krabber etter henne og sånn. tar henne bare opp i sofaen for å lese en bok, jeg [:)] hun liker det, men kan godt stikke av midt i akten. men hun har alltid roet seg med leker, og det er/var ikke et must å dele lekene med oss.

jeg tror ikke at du må være bekymret!
Kjenner mye av det du skrev igjen. Storebror trengte mye mer oppmerksomhet fra meg og var ikke særlig flink med å leke alene i denne aldern. Fredrik derimot varierer veldig. Ofte så sitter han fornøyd på gulvet og kan sysselsette seg selv med leketøykassen i timesvis, andre dager krever han litt mer oppmerksomhet og nærhet.  

Kjenner eg blei litt mesunelig eg no.. mi jente er et klistermerke! Vi ligger på golvet med ho heile dagen, eller så sitter ho på fanget vårt eller vi bærer rundt på ho. Om vi går ut av rommet HYYYYYLER ho!
Det er jo veldig koselig! Men slitsomt også!
Det er jo en bra egenskap å være sjølvstendig også tenker eg[:)]

Språkutvikling og knytting av band tror eg ikkje du skal beskymre deg for i det heile tatt!
Han veit at du er glad i han! Og spåket kommer!

K leker fint for seg selv, men ikke så lenge og han vil gjerne vite hvor vi er. Han vil være der vi er så han kommer diltende hvis vi flytter på oss.

Det er ikke så uvanlig at den førstefødte trenger mye oppmerksomhet, mens de som kommer etter er mer "rolig" av seg. Akkurat det tror jeg nok kommer av at mor gjerne er mer avslappet med barn nummer to, tre, etc.. I tillegg er jo barn veldig ulike.

Jeg mener at det er veldig viktig at barn lærer å være selvstendig og å kjenne seg selv. Når de leker alene får de også god mulighet til å utvikle fantasi og kreativitet. Det er klart at for å utvikle språk på en god måte må barna stimuleres, men dere snakker jo sammen når han stelles, når han spiser, når dere er på besøk, på handletur, etc. Jeg er på ingen måte bekymret for at ikke Milan er ivaretatt når det gjelder språkutviklig - og det kommer fra en profesjonell pedagurk som har observert dere på kloss hold..

Og, ja en ting til: Barn med eldre søsken utvikler ofte språk raskere enn andre, nettopp fordi det er flere som prater med de.

Nei du, len deg tilbake og nyt freden mens du har den, du kan trygt legge bort den dårlige samvittigheten!

Veldig betryggende ord fra deg, Skorpionen [:)] Godt å høre fra flerbarnsmammaer også. Da legger jeg tilsides dårlig samvittighet og fortsetter å kose meg med småen [:D] Så regner jeg med språket kommer sigende etterhvert.

Back
Topp