Hvordan legger dere de små?

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Er dere i direkte kontakt (ta på) med de hele tiden?
Er dere i rommet, men litt unna?
Går dere inn og ut?
Går dere bare ut og så finner de roen selv?
 
Jo mer vi styrer, jo mer kaver ho.
Det beste er om hun finner roen selv. Vi har brukt mange måneder på at hun skal "kose seg" i senga, og vi har gått mye inn og ut.
Dersom vi står inne hos ho, blir ho bare vill, grinete og sint, for vil opp.

Så her har løsninga vært å gå inn og ut til hun finner roen selv.
Nå funker det stort sett alltid å legge ho ned med tutt og kosefille, så roer ho seg sjøl. Av og til må hun ha en ekstra kos, eller sang. Men så legger hun seg til.

Jeg understreker at vi har brukt maaange måneder på å komme dit, men er evig takknemlig fordi vi har vært konsekvente, enige i måten å gjøre det på slik at pappaen og jeg gjør det likt, samt at ho ikke griner og vræler lengre, men ser at ho oppriktig koser seg i senga.
Nå kan hun faktisk ligge en halvtime etter ho våkner på morgenen og bare koooose. Kommer sånne søte koselyder fra rommet hennes :)

Når det er er sagt- så sover hun aldri i bil, og sjelden i vogn. Max en halvtime i vogn..så angrer litt på at vi ikke har "øvd mer" på soving der også. I barnehagen skal ho sove i vogn, så regner med det blir en tøff overgang for ho. Hun liker ikke vogn, synes den er kjedelig, og kjip.
 
Jo mer vi styrer, jo mer kaver ho.
Det beste er om hun finner roen selv. Vi har brukt mange måneder på at hun skal "kose seg" i senga, og vi har gått mye inn og ut.
Dersom vi står inne hos ho, blir ho bare vill, grinete og sint, for vil opp.

Så her har løsninga vært å gå inn og ut til hun finner roen selv.
Nå funker det stort sett alltid å legge ho ned med tutt og kosefille, så roer ho seg sjøl. Av og til må hun ha en ekstra kos, eller sang. Men så legger hun seg til.

Jeg understreker at vi har brukt maaange måneder på å komme dit, men er evig takknemlig fordi vi har vært konsekvente, enige i måten å gjøre det på slik at pappaen og jeg gjør det likt, samt at ho ikke griner og vræler lengre, men ser at ho oppriktig koser seg i senga.
Nå kan hun faktisk ligge en halvtime etter ho våkner på morgenen og bare koooose. Kommer sånne søte koselyder fra rommet hennes :)

Når det er er sagt- så sover hun aldri i bil, og sjelden i vogn. Max en halvtime i vogn..så angrer litt på at vi ikke har "øvd mer" på soving der også. I barnehagen skal ho sove i vogn, så regner med det blir en tøff overgang for ho. Hun liker ikke vogn, synes den er kjedelig, og kjip.

Høres jo veldig bra ut da! Det er jo alltid godt når man ser at det man har gjort fungerer i lengden :)

Kanskje hu blir så utslitt i bhg at hun sovner greit der? Må hu sove i vogn eller har de mulighet for soving inne?
 
Høres jo veldig bra ut da! Det er jo alltid godt når man ser at det man har gjort fungerer i lengden :)

Kanskje hu blir så utslitt i bhg at hun sovner greit der? Må hu sove i vogn eller har de mulighet for soving inne?

Ja vi gjorde oss en del erfaringer da storebror var baby ifht soving..så vi har prøvd å ikke gå i alle fellene som vi gikk i med han. Det har virket.. i hvert fall periodevis. Hun har perioder der hun våkner mye på natta, og sover lite på dagen..men regner med at hun bare har "dårlig sovehjerte".

De må helst sove i vogn. De har muligheter til å sette en eller to vogner inne, men har ikke plass til reisesenger. Er brakkebarnehage i påvente av nytt barnehagebygg- så er liten plass inne. Derfor må de helst hvile ute.. så hun får bare tåle en tilvenning der.. men gruer meg allerede..for ho er helt krakilsk når hun må sove i vogn.. På ferie sist uke brukte jeg 2,5 timer på å prøve å få ho til å sove i vogna på dagen, og ho sov i nøyaktig 26 min.. det var lang "krig" for så lite...

Så vognsovingstips mottas med takk ;)
 
Det kan nok godt hende det :/ Her har han også perioder, men det er jo nok til å drive hvem som helst til vanvidd... Hvis vi ikke er ute vugges han i søvn på dagen og legges med direkte kontakt med oss på kvelden... Vi ligger i vår seng med en hånd/arm gjennom sprinklene :)

Såpass ja? Det var jo ikke all verdens... Her har han alltid sovnet godt i vogna, så har ikke så mye tips å komme med der...
 
Hun sitter som regel å leker i sengen til hun sovner av seg selv. Går vanligvis ut av rommet, men det hender jeg sitter der inne også. Bare fordi jeg synes det er koselig :) noen ganger reiser hun seg opp og protesterer, men da legger vi henne bare ned igjen. Å variere på smokkene fungerer vanligvis fint som et beroligende middel her (hun har smokker i fire forskjellige størrelser. Om hun griner med en i munnen, så bytter vi den ut i en annen størrelse)
 
Her reiser han seg opp, og jeg legger han ned, ofte 20 ganger, men har blitt mindre. Eller så legger han seg selv når jeg sier legg deg ned. Har leker i senga og yngslingskoser. Leker og prater litt før han legger seg til rette og sovner. Har slutta å grine ved legging , heldigvis. Er med han til han er sovna.
 
Legger han i senga, tar over dyne og gir smokk. Sier natta og går ut :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Eneste som funker nå om dagen er å la henne sovne av på fanget :(
Før så satt jeg eller mannen på rommet og sang litt til henne så sovnet hun av, men nå er det umulig, begynner bare å hyle, å jeg har holdt på i flere timer på 1 kveld for å få henne til å sove.
Men må vell ta kampen om å sovne av i sengen, på nytt igjen. Må bare samle energi..

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app
 
Her bærer jeg, eller kjører bil. Bytter på når jeg kjenner armene ikke klarer mer ;) Har prøvd forskjellige ting, men ingenting som fungerer uten at ho hyler som en gal... Men jeg vil heller at ho sovner tilfreds enn å krige med ho i timesvis.. Jeg har sikkert gjort noen feil. Men ho sover jo så lite i utgangspunktet så gjør jeg det som trengs for at ho skal sovne med glede!

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Eneste som funker nå om dagen er å la henne sovne av på fanget :(
Før så satt jeg eller mannen på rommet og sang litt til henne så sovnet hun av, men nå er det umulig, begynner bare å hyle, å jeg har holdt på i flere timer på 1 kveld for å få henne til å sove.
Men må vell ta kampen om å sovne av i sengen, på nytt igjen. Må bare samle energi..

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app

Så dumt :( Håper det ordner seg etterhvert!
 
Her legger jeg han og setter på musikk. Sier natta og går ut. Hender jeg må opp igjen å gi sutten, en gang eller ti :D
 
Her går det overraskende bra om dagen:) Godnatt historie, pupp, nattasuss og klem. Så legges han i senga, vi brer dyne over han, synger en sang, slukker lyset og går:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Last edited:
Gurii, høres ut som en drøm. Just nu sitter jeg å hører på gråt rett utenfor rommet til lille. Begynner å gråte før jeg rekker å gå ut. Gikk bra noen dager, men nå har det snudd. Leiiii

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Her er det som regel bare å gi smokken og kosen, så får jeg en kjempekos og nusser godt natt. Legger hu ned og stryker over kinnet og sier god natt, skrur på musikk på callen og går ut :) hender vi må inn igjen og gi smokk eller legge hu ned (enten sitter etter står). Men da sier jeg bare litt bestemt at nå er det natta og går rett ut.
 
Pupp på sengekanten, nattakyss "sov godt, mamma elsker deg". Legger han ned i senga og går ut. Han kan snu seg litt og eventuelt bable litt, men sovner alltid på Max ti minutter. Sover 12 timer uten avbrudd av noe slag. Den har vi jobbet for fra han var seks uker gammel. Fra han var seks måneder har både han og vi sovet hele natta.
 
her var han super flink frem til for noen uker siden når han plutselig fant ut at han ikke vil sovne på kvelden. Tror det har en del med varmen og solen å gjøre. og håper det bare er for en periode. men no kan han fint holde på med grining og klaging til 2230-23 før han sovner.



Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
 
Oisann, dårlig her vi.. :O

Her får han flaske i senga vår, legger han over i sin seng, må sitte å synge og stryke på til han sovner. Kan ta alt fra 2 min til 20 min.. Hes stemme etterhvert :p
Så sover han der i x antall timer, hyler og sovner igjen i midten av vår seng..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp