Hvordan legge et barn?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg har ammet yngste på 17 måneder i søvn helt til nå nylig. Min mann har tatt leggingen siden vi har kuttet ut nattpupp, men nå har jeg begynt å ta enkelte kvelder igjen. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke får det til. Hun bare styrer på! Hopper og spretter i senga og gjør meg redd for at hun skal falle ut, og koser seg skikkelig! Det verste er at hun er så sjarmerende, så jeg blir bare liggende å le :hilarious:
I kveld måtte jeg ty til pupp for at hun skulle sovne, og da sovnet hun innen kort tid. Hun er jo trøtt, bare hun faktisk lar seg få roe ned litt.
Min mann har tatt over hver kveld jeg ikke har gitt pupp, men sånn gjør vi det uansett når en har holdt på lenge med legging. Jeg tenker at vi lærer på jobben, og det vil bli bedre. Men jeg må jo innrømme at jeg ikke hadde sett for meg at far skulle ha det så mye enklere enn meg ved legging ^^

Er vi flere som har litt utfordringer med barn som ikke vil slappe av og sove? :)

Jeg har ammet yngste på 17 måneder i søvn helt til nå nylig. Min mann har tatt leggingen siden vi har kuttet ut nattpupp, men nå har jeg begynt å ta enkelte kvelder igjen. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke får det til. Hun bare styrer på! Hopper og spretter i senga og gjør meg redd for at hun skal falle ut, og koser seg skikkelig! Det verste er at hun er så sjarmerende, så jeg blir bare liggende å le :hilarious:
I kveld måtte jeg ty til pupp for at hun skulle sovne, og da sovnet hun innen kort tid. Hun er jo trøtt, bare hun faktisk lar seg få roe ned litt.
Min mann har tatt over hver kveld jeg ikke har gitt pupp, men sånn gjør vi det uansett når en har holdt på lenge med legging. Jeg tenker at vi lærer på jobben, og det vil bli bedre. Men jeg må jo innrømme at jeg ikke hadde sett for meg at far skulle ha det så mye enklere enn meg ved legging ^^

Er vi flere som har litt utfordringer med barn som ikke vil slappe av og sove? :)

Det virket hvertfall som om min kråker litt mer hvis jeg er der, enn når det bare er han og pappaen :hilarious: nå er han 10 mnd, så litt yngre enn din. Han bruker alt fra 15 min til nærmere 1 time på å roe seg. Gråter som regel ikke, men trenger visst tidvis lang tid på å base rundt i senga for å få roa seg.
Vi har slutta å amme i søvn, men det er fordi han ikke har lyst til å sove, så han kobler seg av og gnir seg våken hvis han holder på å sovne ved puppen :p

Min var sånn en periode. Jeg kunne ikke legge han fordi han var så mammadalt og ikke roet seg. Så da la samboer han en god stund før jeg prøvde igjen

Min var sånn en periode. Jeg kunne ikke legge han fordi han var så mammadalt og ikke roet seg. Så da la samboer han en god stund før jeg prøvde igjen

Spørs om vi må holde på en sånn periode her og ja. Det er jo greit, for når pappaen legger henne så tar det kort tid, og da får jeg sitte på rommet til eldste og strikke ^^

Ammet i søvn til han ikke lengre sovnet på puppen. har fast rutine med å lese 1-2 bøker, synge 1-2 sanger, og før ammet vi etter det, men nå legger vi oss ned i senga sammen. Noen ganger turner han litt, men har lyset av og er rolig og slapper av selv, så pleier han å legge seg ned. Andre ganger legger han seg rett ned og sover. Noen ganger vil han ligge i armkroken/oppå meg, andre ganger ligger han bare vedsiden av meg og slapper av :)

Her får hun pupp i senga før hun snur seg rundt og koser litt med kosen og sovner. Noen ganger må det turnes og skravles litt først da.
Er hun urolig synger jeg litt og stryker henne på ryggen så roer hun seg som regel ganske fort.
Jeg ligger i sengen sammen med henne til hun sovner

Det virket hvertfall som om min kråker litt mer hvis jeg er der, enn når det bare er han og pappaen :hilarious: nå er han 10 mnd, så litt yngre enn din. Han bruker alt fra 15 min til nærmere 1 time på å roe seg. Gråter som regel ikke, men trenger visst tidvis lang tid på å base rundt i senga for å få roa seg.
Vi har slutta å amme i søvn, men det er fordi han ikke har lyst til å sove, så han kobler seg av og gnir seg våken hvis han holder på å sovne ved puppen :p

Samme her, roligere og enklere med pappaen.

Tror junior skjønner at jeg er lettere å lure til å ta ham opp eller lignende

Vi ser på barne-tv sammen etter middag og leker evt litt. så er det på badet å skifte bleie, ta på pyjs og pusse.
så leser vi bok sammen i stuen og kanskje koser litt, før vi ser an hvor trøtt han er og legger ham i sengen med smokken og vannflaske.

14,5 mndr og har egentlig altid vært ganske enkel å ha med å gjøre.

Har jobbet veldig mye med legging. Vært mye tolmodig, gjort opp igjen og oppigjen hele tiden, gitt mindre og mindre oppmerksomhet. I dag 2.5 år er det ikke noe problem å legge. Vi har alltid sunget nattasanger siden han var baby :)

Vi har mange gode råd og artikler dette med søvn og legging :)

Men å le av/med henne er vel ikke mitt beste råd ;p

Vi har mange gode råd og artikler dette med søvn og legging :)

Men å le av/med henne er vel ikke mitt beste råd ;p

Haha ^^
Nei, men den ungen får 10 av 10 på sjarm, og jeg evner ikke å holde meg alvorlig når hun setter alle kluter til ❤️

Jeg tar gjerne i mot tips på legging nå. Vi har slitt av og på siden september med legging.
Jeg kuttet puppen til legging i september og da var det selvfølgelig en del protest i begynnelsen, men så gikk det seg til og hun hadde flere kvelder hvor hun turna og spratt rundt i sengen. Og så begynte hylingen. Og den fortsatte og fortsatte. Før hun roet seg og bare sutret ved legging i en liten periode.

Nå har hun hyla og sutret om hverandre den siste måneden. Det er ikke gråt, kun hyl og sutring som protest på at hun ikke vil legge seg. Av tiltak har vi prøvd å ikke la henne sove etter 15.30, så prøvde vi etter 15, begge uten hell. Vi har prøvd å gå fra to lurer til en lur og da er skrikingen mye mer intens, for da er hun for trøtt igjen. Hun er skikkelig forbannet.
Jeg bruker 25-45 min hver dag på dette. Jeg ligger på madrass ved siden av sengen hennes og holder henne i hånden hele tiden. Hun stopper plutselig opp, for å høre om det er noe liv i huset, for så å fortsette igjen.

Godt mulig det har blitt en dårlig vane, men hvordan bryte denne nå? Hun er ikke sånn når vi legger henne på dagtid forresten, da legger hun seg fint til i vognen med en gang. Og vi har hatt de samme rutinene siden hun var 4 mnd, nå er hun 13 mnd.. Tips???

Back
Topp