Hvordan legge baby for natta

HL

Andre møte med forumet
Hvordan legger dere babyen for natta? Ammer dere i søvn, samsover dere, kan dere bare legge babyen i våken tilstand og babyen sovner av seg selv, bysser dere etc.? Når legger dere babyen for natta?
Vi sliter med legging, gutten vår er nå sju uker. På dagen sover han godt i vogna, kan sove i 3-4 timer der fra ca klokken 12 når vi går tur. Å få han til å sove på kvelden er mye vanskeligere. Hittil har vi hatt han sammen med oss på stua fram til 22-22.30-tiden. Da sover han oppå oss/i bæresjal/noen få ganger i kurven sin, med perioder der han er våken/urolig og skriker. Når vi går på soverommet for å legge oss ammes han i senga vår og sovner gjerne ved puppen. Når jeg så prøver å legge han ned, våkner han ofte og begynner å hyle. Da kan han holde på lenge, og det hjelper ikke med trøsting eller byssing. Han roer seg bare ved puppen igjen, men da overspiser han og gulper og må gjerne skifte pysj, og da våkner han igjen og på'n igjen. Jeg vil ikke samsove da jeg er redd for å rulle oppå han/at han skal trille inntil meg og ikke få puste, men han vil ikke ligge i bedside criben, så en mellomløsning er at vi har han i babynestet mellom oss i senga vår. Jeg får ikke lagt han i våken tilstand, selv om han er trøtt. Da blir det bare hyling, selv om jeg ligger helt inntil han og holder han i hånda. Han tar dessverre ikke smokk. I går holdt vi på i to og en halv time før vi ga opp, og pappaen la han på armen sin i senga. Da sovna han etter noen minutter og sov i 5 timer ...
 
Vi har ei på sju uker som vi legger i egen seng. Vi legger henne våken og hun sovner selv, med smokk og gjerne spilledåse/uro.

Dette er noe vi har fått til etter at hun en periode har fått flaske i stedet for å amme. Da vi ammet sovnet hun i senga med meg da vi ammet. Da kunne jeg sjelden flytte henne. Løsningen ble å amme henne mens hun lå i babynest i senga vår og flytte på babynestet med henne oppi (flyttet det til bedside crib)..
 
Vi legger henne til å sove i babynestet der hun sovnet selv, så bærer vi henne inn på soverommet når vi legger oss. Vi pleier å legge oss ganske tidlig, så synes det fungerer greit.
Babynestet ligger enten i hennes seng eller i vår, alt etter hvor urolig hun blir i løpet av natten (enklere å gi henne smokken osv).

Skal begynne å gjøre litt mer rutine på leggingen nå fremover og forsøke å legge henne på rommet fra hun begynner på nattesøvnen! Blir spennende å se hvordan det går.. :p
 
Den følelsen når man har ammet og bysset, og er klar for å legge babyen ned i senga si, så kikker babyen på deg med kulerunde øyne :eek:
 
Her legger vi oss i 22 tiden. Som regel er ho våken og vi legger ho i senga og ho sovner selv. Noen ganger med tutt noen ganger uten. Så sover ho i 4-5 timer får pupp og tilbake i sengs si (har sprinkelseng med en side tatt av) men noen ganger sovner jeg mens jeg ammer og sa sover vi i 2-3 timer før ho får litt mer pupp :D

Men unger er veldig forskjellige. Storebror ville aldri ligge alene så sov i våres seng. Han sovnet så å si alltid på puppen eller i bæresele og vi fikk ikke lov til å legge han ned uten at det ble hyling. Har ikke gjort noe forskjell på de to så er ikke rutinene som har gjort det.

Her tar lillemor tutt men den må gis på riktig måte. Stapper man bare inn tutten så «tygger» ho på den eller brekker seg. Men tar den på leppene hennes så ho kan suge den inn selv. Mange som ikke kjenner ho så godt mente det at ho ikke tok tutt siden ho brakk seg men ho tar den vis man gjør det riktig :p

Og når ungen er 7 uker så kan man ikke forvente at leggingen går lett. De har ikke døgnrytme sånn som vi har og de er «programmert» til å ville ha nærhet. Så gi det litt tid og gi ungen din den nærheten den trenger på kvelden.

Og kos dere for plutselig er ungen 4 år og har ikke tid til å kose, sitte på fange osv.
 
Vi legger i egen seng på vårt soverom. Tuller godt inn i teppe og legger dyne oppå. Hun er tørr, mett og våken stort sett, men finner fint søvnen selv. Noen ganger har hun smokk, men det er ikke alltid hun vil ha den.
 
Det du beskriver høres helt normalt ut! For de fleste babyer er det ikke noe poeng å tenke legging før de er 3 mnd, for noen mye senere...
 
Her har de fullstendig lakenskrekk, er 14 uker nå.. klarer ikke sovne selv, må holdes eller bæres på til de sovner.. og som oftest slår de opp øynene når vi nærmer oss senga deres.. akkurat som om de har en innebygd sensor, "nå skal mamma legge meg - opp med øya!"
Ingenting nytter, bading, amming og kos.. sovner på armen, men senga - nåneeei!
Så her er vi i mega underskudd på søvn.. rart at begge er sånn, men når de begge to holder på slik får jo ingen av oss lagt oss.. pewh! :wtf::woot:
 
Her har de fullstendig lakenskrekk, er 14 uker nå.. klarer ikke sovne selv, må holdes eller bæres på til de sovner.. og som oftest slår de opp øynene når vi nærmer oss senga deres.. akkurat som om de har en innebygd sensor, "nå skal mamma legge meg - opp med øya!"
Ingenting nytter, bading, amming og kos.. sovner på armen, men senga - nåneeei!
Så her er vi i mega underskudd på søvn.. rart at begge er sånn, men når de begge to holder på slik får jo ingen av oss lagt oss.. pewh! :wtf::woot:

Ligger de i samme seng? Hørt at tvillinger ofte sover bedre hvis de sover sammen.
 
Samsover. Rutinen får komme senere :)
Dette har fungert godt på alle de andre .

Sovner som regel i 21 tiden til puppen i soffan
Jeg legger meg 23-00 tiden. Da går vi opp .
Endten har vi badet og tatt på pysj, så det er bare å legge . Ellers må vi skifte på badet.

Så slokker jeg lys på rommet , legger oss og kobler på puppen. Så sovner vi .
 
Back
Topp