Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Det er jo sååå mange oppskrifter å velge mellom på nettet, så derfor lurer
jeg på hvordan DU lager den fra bunnen av?
Hva bruker du og hvordan gjør du det?
Først koker jeg hele blomkålhodet i vann med grønnsaksbuljong. Deretter lager jeg melblanding av mel og smør, sper på med kraften fra blomkålen, fløte og litt melk. Salter, pepprer. Så hiver jeg oppi noen terninger med blåmuggost, av mild type, sprøsteker bacon, deler opp hodet og har det i. Strør sprøstekt bacon på toppen! Serverer med hjemmebakte grove rundstykker og hjemmelaget urtesmør.
Koker blomkålhodet i vann med grønnsaksbuljong. Lager meljevning (smør + mel), sper på med melk - har i fløte, litt av blomkålavkoket, salter og peprer etter smak :)
Skjærer opp blomkålhodet i buketter og koker det. Lager melblanding av mel og smør og har i kraften fra blomkålen. Lar dette koke mens jeg rører i ca 10 min (for å få kokt bort mel smaken). Så har jeg i melk og buljong til slutt :) Bruker faktisk som regel lettmelk!
Av og til, når jeg gidder, så lager jeg små kjøttboller også. Da bruker jeg både kraften fra blomkålen og kjøttbollene i suppa, og har kjøttbollene oppi suppa når den er ferdig :)
Deler blomkålhodet i buketter, og koker dem møre i grønnsaksbuljong.
Legg av noen buketter, og tøm bort mesteparten av buljongen.
Kjør det i blender, evt med stavmikser, og juster med fløte.
Smak til med det krydderet du vil ha, og kok opp. Ha i bukettene du la av, og server med ønsket tilbehør.
Jeg prøvde meg i går kveld og det ble KNALLGODT!! Slapp faktisk å salte den, for buljongen gjorde den salt nok :) Uansett, dette skal jeg lage mere av!!!
Jeg har prøvd mange forskjellige oppskrifter, men den ble liksom aldri så kremete som jeg ønsket. Så sist gang fant jeg en oppskrift på NRK tror jeg det var, det lå ute en video også. Iallefall kokte de blomkålen i like mengder fløte og melk og en skvett kyllingbuljong. Det ble den beste jeg har smakt! Kan lete opp linken senere.. :)