Du skriver ingenting om aktiviteter, men for å sove lenge av gangen, trenger vi søvnhormonet melatonin. For å få det hormonet i kroppen, må vi ha dagslys slik at vi danner serotonin. Babyer begynner å danne disse hormonene når de nærmer seg tre mnd, derfor er det også lettere med rutiner fra da. Går du tur hver dag? Du bør gå tur i en til to timer på formiddagen når baby skal sove. Du kan også forskyve tidene ved å gå ut når barnet er våkent, de fleste sovner i vogn og frisk luft. Ellers bør ungen aktiviseres med å ligge på matte på gulvet når den er våken, øve seg på å løfte hodet o.l. Ser på tidene dine at du fint kan legge ungen fra kl 19 i senga si. Etter kl 19 ammer du på soverommet, og bytter bleier der inne hvis de må byttes. Ha dempet lys hele tiden, og ha ro på rommet. Er babyen våken, men ikke uttrykker misnøye eller sult,er det bare å slappe av. Hvis mini her er våken på natta, er det mat eller bleie som er tingen. Hvis han ikke sovner med en gang etterpå, men bare ligger og ser/sparker og lager smålyder, så vet jeg at han sovner igjen. Gjør det samme hver eneste kveld med stell og legging med mindre barnet er sykt eller har vondt. At dere har besøk eller andre planer bør ikke forstyrre rutinene. Jeg har lagt min gutt hver dag snart sju uker, og det går bedre og bedre. Nå vet han hva som skal skje, og koser seg. Han sovner på egen hånd etter pupp, da jeg legger han i senga si etter det. Har vært inne på rommet 12 ganger på 7 uker. Vi har babycall med kamera, og der har jeg lært mye om hans sovemønster. Viktig også at man ikke forstyrrer i den fasen de skal sovne, selv om det er mye lyd. Så lenge han ikke gråter, får han ligge i ro.