Hvordan lage islykter?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
S

**SunFlower**

Guest
Det er 20 minus her nå, så tenkte å lage islykter. Men hvordan gjør man det? Trenger tips!

Fyll vann i bøtter, fest eventuell pynt til kanten med store klyper (vi pleier å ha store roser langs kanten) og la de stå til det er frosset. Du skal kunne se en boble inni midten, da er det fortsatt hull til lyset. Snu bøtta forsiktig i vasken ;)

Ballong eller former, ja. Bare husk å ikke fryse tvers igjennom ;)

Takk for tips hehe.. Nå står det ballonglykter til frys på trappa her også:). Hvis man søker på islykt og moseplassen er det masse tips til lykter og også en video:)

Takk for tips hehe.. Nå står det ballonglykter til frys på trappa her også:). Hvis man søker på islykt og moseplassen er det masse tips til lykter og også en video:)
Akkurat det tipset jeg tenkte å gi ;-)
Men når det var så kaldt her så holdt det med ca 12 timer ute i ballongene vi hadde ;-)

Også er det lurt å ha dem på et ganske åpent sted! Hadde de først ved husveggen og da ble ene siden ganske tynn i forhold til den andre siden ;-)

Fyller vann i ballonger, blåser litt luft inni ballongen og knyter igjen..setter de på trappa eller i fryseren..litt gris når man sprekker ballongen, så tok med meg en håndkle :p lagde blå islykter til barnas bursdag, og vanlige til jul! Veldig koselig :)

Ikke akkurat islykter, men kom over noe skikkelig kult! Fyll ballonger med vann og ha oppi farge (eks. konditorfarge). Legg de ute og la de fryse også klipper du av ballongen.

b7f97c376c3148cadc4d603360b91925.jpg

Jeg har kjøpt 2liters bøtter, og spart på syltetøyglass.
Jeg fyller grus i syltetøyglasset (sånn 1cm store steiner som man strør bakken med om vinteren) og setter nedi bøtta.
Fyller vann i bøtta opp til kanten av syltetøyglasset og setter det utendørs til frysing.
Når det er frosset tar jeg inn bøtta og har oppi lunkent vann i syltetøyglasset. Da kan jeg dra det opp, og forsiktig helle isklumpen ut av bøtta.
Om du vil kan du også bare ta ut syltetøyglasset og ha bittelitt vann nedi hullet og sette den ut igjen for å få litt is under lyset, men det gidder ikke jeg :P

Jeg synes melkekartonger egner seg best, lett å få isen ut og lett å bygge med. Du kan helle konditorfarge i vannet så får du farge på isen :)

Vi har brukt store ballonger, fylt de med vann og maling, blåst litt luft i og knytt igjen. Blir nydelige :)

Back
Topp